trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Oude stijl Jazz muzikanten op dit forum ?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 22:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Oude stijl Jazz muzikanten op dit forum ?
BerichtGeplaatst: 03 okt 2022 21:10 
Offline

Geregistreerd: 03 dec 2008 20:49
Berichten: 217
.

_________________
CarolBrass Dutch Jazz Bastard Eurobell
Yamaha YTR8310 ZS Bobby Shew Jazz


Laatst bijgewerkt door jans01 op 29 jan 2023 15:51, in totaal 1 keer bewerkt.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Oude stijl Jazz muzikanten op dit forum ?
BerichtGeplaatst: 04 okt 2022 22:46 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 feb 2010 18:41
Berichten: 185
Ja. Ik ben overigens erg benieuwd naar jouw definitie van hot jazz en van dixie.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Oude stijl Jazz muzikanten op dit forum ?
BerichtGeplaatst: 05 okt 2022 19:45 
Offline

Geregistreerd: 03 dec 2008 20:49
Berichten: 217
.

_________________
CarolBrass Dutch Jazz Bastard Eurobell
Yamaha YTR8310 ZS Bobby Shew Jazz


Laatst bijgewerkt door jans01 op 29 jan 2023 15:51, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Oude stijl Jazz muzikanten op dit forum ?
BerichtGeplaatst: 16 jan 2023 20:13 
Offline

Geregistreerd: 03 dec 2008 20:49
Berichten: 217
.

_________________
CarolBrass Dutch Jazz Bastard Eurobell
Yamaha YTR8310 ZS Bobby Shew Jazz


Laatst bijgewerkt door jans01 op 29 jan 2023 15:52, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Oude stijl Jazz muzikanten op dit forum ?
BerichtGeplaatst: 28 jan 2023 15:19 
Offline

Geregistreerd: 04 nov 2003 13:03
Berichten: 37
Woonplaats: Wageningen / Amersfoort
Oh, dat is jammer om te horen Jans,

Ikzelf ben nog niet zo ver dat ik de grijze haren op mijn hoofd heb (nog net onder de 40), maar ik ben het misschien niet helemaal met je eens als je zegt dat de oude stijl / hot jazz (of dixie zo je wilt) écht helemaal aan het uitsterven is.

Maar ik zit dan ook denk ik in een andere omgeving hierin dan jij. Mijn begin in de jazz was de studentenjazz. Bands zoals de DSC, oorspronkelijk bestaande uit studenten, bestaan natuurlijk nog steeds. Elke grote studentenstad heeft wel één of twee oude stijl studenten jazzbands, het is waar ik (na nauurlijk een hafabra start toen ik jonger was) begonnen ben met improviseren en jazz. En dat is ook de plek waar nog steeds jonge muzikanten worden opgeleid in een oude stijl en traditie. Ik was laatst nog op een druk bezochte reunie waar ik weer een hele generatie nieuwe jazz muzikanten zag, opgevoed in de oude stijl. Nog lerend, dat zeker, maar absoluut met de juiste schwung. Ook is de wereld van de Lindy-hop dansen en bands daarbij behorend juist ontzettend hip op dit moment.

Ikzelf ben op dit moment een bandje aan het opstarten met deels oud-studiegenoten maar ook met nieuwe (vooral iets jongere) mensen daarbij betrokken. Wederom met name oude stijl geïnspireerd.

Dus dat het genre helemaal dood is of op zijn minste stervende herken ik niet (ook al is het zeker geen mainstream genre, dat is jazz al niet en de oudere stijlen al helemaal niet).

Maar.... en dat is wel een verschil met de generaties voor mij, ik en wij zoeken relatief weinig of liever zelfs geen aansluiting met o.a. Dr Jazz en met de clubs en festivals die echt op de oude stijl gericht zijn, die spreekt ons oprecht minder aan. Ik moet je werkelijk zeggen dat ik met die clubs en dat soort festivals weinig heb. Wij kijken vooral naar nieuwere interpretaties van de oude stijl. Interpretaties die niet zo puur zijn in de technische zin, maar wel puur en authentiek in de zin dat ze veel meer publieksgericht zijn. Hele mooie voorbeelden van dat soort bands zijn bijvoorbeeld "The Hot Sardines", zoals bijvoorbeeld deze opname https://www.youtube.com/watch?v=blpDBsKwRCo, de opnamen die ze hebben gemaakt bij "Live at Joe's Pub" zijn erg goed deze versie van bijvoorbeeld "Comes Love" https://www.youtube.com/watch?v=3CgqJjKIK44 is echt heel goed.

Maar ook als je het puurder oude stijl wilt houden zijn de uitvoeringen van bijvoorbeeld Gunhild Carling erg populair (ze is echt een fenomeen in Zweden en de VS) zoals bijvoorbeeld hier een uur lang live oude stijl hot jazz:
-https://www.youtube.com/watch?v=VWkcbzf6UFs&list=PLUOHQOYmpUMPeJ_gkj2I9mEku0vG9K5Y4&index=9&t=3595s.

Beide voorbeelden zijn echt en heel duidelijk gestoeld op de vroege hot jazz uit de 20s en vooral nummers uit the Great American Songbook passend daarbij. Maar wat mij en ons echt aanspreekt in beide voorbeelden is de energie, de snelheid en power, maar ook de interactie met publiek die zwaarder wegen dan de puurheid van de dixie en of het wel voldoende 'chicago' of "New Orleans' stijl is. In mijn optiek is juist die energie en interactie dat maakt de deze stijl muziek ooit tot de popmuziek van zijn tijd behoorde. En daar speel ik graag in mee.

Dus... lang verhaal misschien... maar mijn ervaring is dat de hot-jazz zeker niet dood is, integendeel. Ik zie de laatste jaren echt wel een revival (tot op zekere hoogte), maar wel in een andere vorm en niet perse in de aansluiting op wat Dokter Jazz is en doet.

Voor ons en mij geld, ook met onze nieuwe band waar we nu mee starten: Eerste inspiratie is wat DSC deed, die is onvermijdelijk omdat we zelf ook uit die school en traditie komen uit de studenten jazz, maar daar overheen een hele duidelijk loslaten van de puurheid van wat de wereld van de 'oude stijl jazz' denkt en vind en vooral afgestemd zijn op publiek en dansbaarheid. Optredens op bruiloften met dansende mensen, Lindy-Hop avonden waar wij het vermaak zijn, optredens in een café of buiten in een warm land is wat we leuker vinden dan met andere gelijkgestemde bandjes in een zaal.

Ik weet nu ik het teruglees nu eigenlijk niet of ik je met bovenstaande nu blij maak of niet :-), nou goed, die moet je zelf maar invullen maar...

hot jazz aan het sterven? Wat mij betreft zeker niet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Oude stijl Jazz muzikanten op dit forum ?
BerichtGeplaatst: 28 jan 2023 22:02 
Offline

Geregistreerd: 03 dec 2008 20:49
Berichten: 217
.

_________________
CarolBrass Dutch Jazz Bastard Eurobell
Yamaha YTR8310 ZS Bobby Shew Jazz


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.