trompet.nl > forum > Toon onderwerp - verlichten Bach
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2004 08:38 

gewoon te zwaar, letterlijk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2004 17:00 

Toevallig vorige week ook op en Bach.Strad. gespeeld ik had het gevoel dat ik eerst ergens doorheen moest blazen, of dat ik op en kleine boring speelde.
Veel weerstand weinig geluid.
Andere trompetten van andere merken die ik bespeelde op diezelfde middag hadden dit niet, ( ben bezig met orientatie voor aanschaf van een nieuwe trompet )
Alles met mijn eigen mondstuk van mijn huidige trompet.
Nu schijnen de Bach trompetten onderling nogal al te verschillen, toevallig zal ik er wel 1 getroffen hebben die het gewoon niet lekker deed.
Het kan ook persoonlijk zijn dat een Bach gewoon niet bij mij past, zo ook niet voor Tim-F. :?:

Ik weet niet wat Tim-F voor mondstuk gebruikt misschien kun je met een iets grotere boring gaan spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2004 17:35 

Ik geloof dat het probleem niet is dat ie zwaar speelt, maar meer dat ie gewoon zwaar IS! Qua gewicht, zeg maar! Of niet, Tim-F? 8O

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2004 18:42 

nee, ik heb geen lichamelijke klachten, ben wel wat lui, maar dat heeft hier weinig mee te maken.

Ik merkte dat wanneer ik een hoge passage had gespeeld op de bach (na 1 maand schilke) ik bij het spelen van een lagere passage het instrument niet onder controle had. met andere woorden: het instrument trilde bij wijze van spreken. Het is lastig uit te leggen maar het lag aan het gewicht. De boring heeft hier m.i. niets mee te maken!

en om op de reactie van perez terug te komen: ik denk dat een bach strad haast het dubbele weegt van een schilke, dat verschil is echt aanzienlijk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2004 19:06 

Als ik het zo lees ligt het meer aan je techniek dan aan het gewicht van je trompet.
Dat trillen in die lage passages ligt volgens mij meer aan jou dan aan je trompet!
Of aan je mondstuk!

Speel je al lang weer op je Bach sinds die Schilke?
Misschien moet je jezelf gewoon even wat meer de tijd geven er weer aan te wennen!
Ik zou in elk geval zeker niet aan het gewicht van die ach gaan knoeien, kan je denk ik beter op zoek gaan naar een andere trompet!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2004 23:48 

Een Schilke weegt niet extreem veel minder dan een Bach. Wel is het zo dat de Schilke gebalanceerder in je hand ligt dan een Bach. De gewichtsverdeling is wat gelijkmatiger bij Schilke. Dus de hoeveelheid gewicht voor en achter het ventielhuis. De Bach heeft het ventielhuis ook iets dichter bij je zitten dan een Schilke. Kijk maar eens goed en ga ze maar eens wegen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 sep 2004 12:10 

Dehaanmuziek schreef:
Als ik het zo lees ligt het meer aan je techniek dan aan het gewicht van je trompet.
Dat trillen in die lage passages ligt volgens mij meer aan jou dan aan je trompet!
Of aan je mondstuk!

Speel je al lang weer op je Bach sinds die Schilke?
Misschien moet je jezelf gewoon even wat meer de tijd geven er weer aan te wennen!
Ik zou in elk geval zeker niet aan het gewicht van die ach gaan knoeien, kan je denk ik beter op zoek gaan naar een andere trompet!

dit is al zeker een half jaar geleden en ik kan ook goed uit de voeten met m'n bach. ik heb toen zeker 3 weken moeten wennen aan 't gewicht. Nu heb ik daar weinig last meer van. Maar heel toevallig had ik vrijdag weer ff een lichtere trompet in m'n handen (die verder overigens echt brak klonk) en toen dacht ik d'r weer aan!

ff wat extra info: Het is een instrument van de harmonie waar ik lid ben en ik speel nu 4 jaar op dit instrument. Daarvoor heb ik jaren op een getzen gespeeld en maar als ik daarover begin is het einde zoek! Ik ben vooralsnog niet rijk genoeg om zelf een instrument aan te schaffen!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur