Berend schreef:
Robert66 schreef:
Voor die kinderen is het denk ik belangrijk om zo vlug mogelijk leuke deuntje te spelen.
Naast die 'saaie oefeningen'. En dan geen kortjakje, maar liedjes die ze nu leuk vinden.
Schnappi?
Als hij/zij daardoor z'n toeter elke dag tevoorschijn haalt,
meteen doen!!!
(het gaat vanzelf wel weer vervelen, maar de embouchure opbouw is toch begonnen).
Plezier in het spelen is een absolute vereiste! Het boeit niet welke stijl dat is.
als je dat soort stukjes kunt koppelen aan basis beginselen ben je al aardig op weg om een goede leraar te worden.
als voorbeeld neem ik mijn eigen zoontje van 10 jaar die sinds kort elektrische gitaar les heeft. Zijn docent heeft prima in de gaten dat zolang hij leuke eigenstijdse dingen laat studeren en daarin (automatisch) de basisbegrippen laat oefenen iedereen er het meeste baat bij heeft.
De leerling, die er lol in beleeft; de docent die een gemotiveerdere leerling op les krijgt, en de ouders die ook de voortuitgang bij hun kind zien (waar ze behoorlijk wat voor neerleggen)
Ook samen spelen met leeftijdgenoten verdient de voorkeur.
Een volwassene van een jaar of 45 praat nou eenmal niet dezelfde taal als een tiener. Of je er nu open voor staat of niet.