trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Gestopt
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 06:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jan 2008 13:16 

Goed te horen dat je weer lekker spelen kan!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 nov 2009 00:00 

Hopelijk zijn er nog wat mensen uit mijn ´forum-periode' aanwezig. Ben dit topic lang (2 jaar) geleden begonnen omdat ik het plezier in het trompetspelen helemaal verloren was, als gevolg van embouchureproblemen (kort gezegd). Ik heb mij toen toegelegd op het trombonespelen. Met enige trots, die ik niet verberg :wink: , kan ik vertellen dat ik inmiddels aan het conservatorium in Maastricht studeer (klassiek), bij Fred Deitz en Harrie Ries.

Dit bericht plaats ik met twee doeleinden. Op de eerste plaats om nog eens iets van me te laten horen. Met bijna 500 posts was ik een frequent bezoeker. Vooral post ik dit echter om de tweede reden: Schroom niet om een switch te maken, als het trompetspelen je om wat voor reden dan ook geen voldoening meer brengt. Het kan geweldig uitpakken!

Toeter ze nog!

Groeten,

Luc Scholtes

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 nov 2009 00:13 

Kijk, dat is nog eens goed nieuws!

Succes met de studie.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 nov 2009 09:05 

Wat een mooi verhaal. Het klinkt eigenlijk ook heel logisch. Mij werd vroeger (op de Utrechtse muziekschool) verteld dat het gemakkelijker is over te stappen van klein naar groot dan andersom. Ik heb zelf bij elkaar zo'n kleine 20 jaar trombone gespeeld en probeer nu de trompet (+ cornet/flugel). Misschien is dat persoonlijk maar een trombone blaast veel gemakkelijker door. Ikzelf heb ook flinke embouchureproblemen op trompet omdat ik blijkbaar vreemde dingen met mijn keel ga doen om de grotere weerstand van de trompet te compenseren. Ik vind het ook moeilijk om daar vanaf te komen. Je ziet dat trouwens wel algemeen met blaasinstrumenten. Heel vroeger nog wel eens kort klarinet en saxofoon geprobeerd: speelt heel gemakkelijk. Daarentegen bij een hobo had ik het idee dat mijn endeldarm naar buiten kwam. Bij het koper ongeveer hetzelfde. Mijn persoonlijke ervaring is dat de hoorn en de trompet de moeilijkste koperinstrumenten zijn met name door de kleine mondstukken vermoed ik. Mijn probleem met trombone was dat ik hem voor klassiek interessanter vind dan de trompet maar voor de lichte muziek en de jazz juist helemaal niet. Het studeren op de trombone ging bij mij heel slecht omdat het ding mij altijd snel verveelde. Bij trompet heb ik dat helemaal niet, ik kan gerust uren lange noten spelen enz. In de oude jazz en vooral in de blues klonk de trombone prachtig, altijd een groot fan van Fred Robinson (Hot 5/Hot 7) geweest. In de bop vind ik de trombone ronduit saai. Bij J.J. Johnson val ik nog steeds in slaap, Curtis Fuller kan ik eigenlijk niet naar luisteren. Bovendien doen die trombonisten hun uiterste best de bone te laten klinken als een ventieltrombone: volkomen vlak. Het bubbelt maar aan. Juan Tizol heeft op zijn ventieltrombone een betere sound dan bovengenoemde boppers. Daarom heeft Luc Scholtes er goed aan gedaan de klassieke richting te kiezen, prima gedachtengang.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2009 14:54 

Idd leuk om weer eens wat te horen. Conserv. op T-bone is ook erg cool. Voorlopig houden de meeste het hier volgens mij nog steeds op trompetteren

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jan 2010 14:08 

martijn85 schreef:
Idd leuk om weer eens wat te horen. Conserv. op T-bone is ook erg cool. Voorlopig houden de meeste het hier volgens mij nog steeds op trompetteren

Ik speel al 8 jaar trombone, naast mijn trompet.

Eigenlijk speel ik alleen maar thuis op trombone en af en toe op invalsbasis bij (big)bands, maar nergens voor vast.

Trompet speel ik voor vast bij meerdere bands. Toch ben ikzelf van mening dat ik een betere trombonist ben dan een trompettist.

Echter is het makkelijker om als trompettist ergens aan de bak te komen, dan als trombonist. Het lijkt wel of er nergens trombonisten nodig zijn...

mondstuk - Bobby Shew lead / JK 1.5D
Trombone - CONN Director, DW 11CS

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alle tijden zijn GMT + 1 uur