De spijker op de kop, Franklin!
Tja, Adriaan, dat krijg je met al dat rekenen: dan lijkt het allemaal heel onlogisch en ingewikkeld, zeker als je niet begrijpt wat je in wezen eigenlijk écht berekent.
Ons notenschrift betekent op zichzelf namelijk helemaal niks, maar is een weergave van een werkelijkheid: namelijk muziek. Als je de muziek uit het oog verliest, en je alleen maar concentreert op het schrift, dan lijkt het soms allemaal nodeloos ingewikkeld. Dat dat bij jou het geval is, blijkt wel weer uit deze opmerking:
Adriaan Kragten schreef:
Ik blijf er daarom bij dat je niet aan de naam van de toon kunt zien of en hoeveel je een toon moet verhogen of verlagen om harmonisch zuiver te spelen. Dat hangt af van de toonaard en van het interval.
En juist het herkennen van de toonaard, de functie en daarmee het juiste interval is zo geniaal eenvoudig in ons huidige notenschrift. Die hele logica valt weg bij jouw notensysteem, hetgeen je systeem onbruikbaar maakt voor andere toonsoorten dan c, zowel de nomenclatuur als zeker ook de grafische weergave.
_________________
http://www.blazerspartijen.nlhttp://www.presidentsofantarctica.comhttp://www.aachen-bigband.deAdams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2