trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Leren arrangeren
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jan 2005 14:43 

pim van der Meer schreef:
erikveldkamp schreef:
Precies, de jazzmuziek staat vol met parallelle kwinten en octaven.

Arrangeren is trouwens iets anders dan transcriberen of harmoniseren waar de meeste het hier over hebben. Een stukje omtzetten naar een andere bezetting noemt men harmoniseren. Transcriberen is een muziekstuk van de cd afschrijven.

Bij het arrangeren wordt meestal het orginele muziekstuk zo veranderd dat er een fris nieuwe muziekstuk ontstaat. Daar komt dus naast instrumentenkennis ook kennis van compositie etc. bij kijken.

Dit is ook een hoofdvak op een conservatorium, net zoals compostie. Als je het op nivo wilt doen dan gaat daar heel wat studie inzitten. Ik verdeel mijn arrangeer en trompet tijd ongeveer 50-50.

En wat is dan een blazers stuk schrijven bij al een bekend nummer?? Dat doe ik meestal namelijk, ben benieuwd

Componeren?

Laatst bijgewerkt door Dehaanmuziek op 13 jan 2005 14:51, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jan 2005 14:49 

dus dat maakt dan neit uit of je het dan op een bestaand akkoordenschema doet en een melodie, want zelf verzin je er iets bij dus is het componeren, ik dacht altijd dat arrangeren was, voor mensen een extra melodie erbij schrijven op een bestaan akkoorden schema. Zodat die mensen kunnen begleiden...Maar dan weet ik dat ook weer! :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jan 2005 15:08 

Jaws schreef:
Wat wel handig is is iemand die je controleert. Zelf heb ik les van een trompettist/arrangeur die ik mijn dingetjes laat checken.

Als je pianoles wilt gaan nemen zou je bv kunnen zoeken naar iemand die zowel piano kan spelen als arrangeren, dan sla je twee vliegen in een klap.
Bel anders de toetsenist van Talk of Town ff. Hij geeft les en arrangeert ook regelmatig 8) 8) 8)

Tja... het word inderdaad flink de accoorden handel onder de knie krijgen.
Maar pianoles? Misschien handig inderdaad om dit goed onder de knie te krijgen.
Of ik dit doe bij de toetsenist van Talk of Town? Verdienen die niet al genoeg met optreden? :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jan 2005 16:13 

Stefan schreef:
Tja... het word inderdaad flink de accoorden handel onder de knie krijgen.
Maar pianoles? Misschien handig inderdaad om dit goed onder de knie te krijgen.
Of ik dit doe bij de toetsenist van Talk of Town? Verdienen die niet al genoeg met optreden? :D

De laatste keren niet meer hoor :( ook wij hebben last van de slechte economie. Mocht je trouwens 2 april niets te doen hebben..... De Kroon schijnt een kroeg te zijn in Bergen... :wink: Kun je het Erwin persoonlijk vragen...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jan 2005 13:20 

Het zijn maar benamingen. Mijn punt was alleen dat arrangeren ook een volledige studie is en ook een hoofdvak is op het conservatorium. Als je het serieus wilt doen komt er nogal wat bij kijken. Ik heb ook klassiek contrapunt gehad en stukken moeten schrijven voor een symphonieorkest op het conservatorium toen ik deze studie deed.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur