trompet.nl > forum > Toon onderwerp - DIT
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 01:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 nov 2005 20:24 

Hier op het conservatorium in Groningen loopt een tubaïst (Goran) rond die ook zo'n ding op zn mondstuk heeft gemaakt. Ik zag het, en het kwam me bekend voor, en natuurlijk vroeg ik er ff naar bij hem.

Volgens hem is het echt een fijne oplossing, dat halfopen spelen, omdat daarvan je intonatie bij grotere intervallen/bindingen een stuk beter wordt. Je hoort namelijk door de opening in je mondstuk de toon die je buzzt met je lippen, en daar het instrument de toon die je wou bereiken. Zo kun je dus veel efficiënter je lipspanning etcetera doseren. De meeste mensen nemen namelijk een groot interval vaak veel te groot, zodat er veel energie verloren gaat, omdat de beoogde toon dus lager ligt dan de toon die ze in werkelijkheid buzzen.

Hij kwam ook met een verhaal over een trompettist (de uitvinder van het apparaat dus) die zelf jaren uit de roulatie was geweest, en dankzij dit apparaat weer in de running is gekomen... dat verhaal komt mij wel een beetje dubieus voor, maarja, tellsell verkoopt ook goed he, dus dit soort verhalen werkt vast ook bij velen:)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 nov 2005 19:17 

Ik zal het wel niet snappen, maar volgens mij is buzzen iets anders dan trompetspelen. Buzzen is volgens mij een aparte oefening (zonder trompet). De manier waarop je buzzt is m.i. niet de manier waarop je trompet speelt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 nov 2005 19:45 

Wat Frits Damrow zei:
Buzzen is de manier waarop je trompet speelt, maar dan zonder trompet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 nov 2005 20:26 

Het hangt af van hoe je buzzt.. Je kunt vast buzzen zoals je trompet speelt (wel met minder weerstand).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 nov 2005 20:42 

Hugo schreef:
Het hangt af van hoe je buzzt.. Je kunt vast buzzen zoals je trompet speelt (wel met minder weerstand).

of door iets tegen je mond aan te drukkne ( niet forceren natuurlijk)
maar twee vingers is genoeg, dan heb je een idee van hoe je buzzen kan...
zo doe ik het wel eens op de fiets naar school en terug.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 nov 2005 22:48 
Moderator

Karel schreef:
Ik zal het wel niet snappen, maar volgens mij is buzzen iets anders dan trompetspelen. Buzzen is volgens mij een aparte oefening (zonder trompet). De manier waarop je buzzt is m.i. niet de manier waarop je trompet speelt.

mijns inziens wel, want detrompet versterkt je geluid, en als je op je mondstuk al niet een noot goed in de kern kan buzzen, lukt dat door je trompet ook niet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 nov 2005 08:47 

Je hoort ook vaak zeggen dat buzzen op mondstuk zo ontzettend belangrijk is, omdat je zonder mondstuk geen trompet kan spelen. Maar waarom kun je dan ook trompet spelen zonder mondstuk? Het klinkt misschien wat minder en voelt niet zo lekker, maar het kan wel. Ken een aantal figuren die dat best redelijk voor elkaar krijgen...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 nov 2005 13:29 

Je kunt wel trompet spelen zonder mondstuk, maar dat betekent niet dat het niet uitmaakt of je op mondstuk buzzt of niet. Bij spelen zonder mondstuk of buzzen zonder mondstuk gebruik je je spieren anders (lijkt mij).
Zonder mondstuk buzzen: je spieren zijn veel vrijer, je kunt je hele lip laten trillen
op trompet spelen zonder mondstuk: je lippen moeten juist in een veel kleiner oppervlak trillen.

Nou ja, beetje wazig verteld, maar volgens mij is buzzen op een mondstuk de meest natuurlijke manier om je trefzekerheid en uithoudingsvermogen te trainen op een manier die het meest lijkt op trompetspelen. (je moet dan wel je mondtuk zo houden als je speelt. Als je hem ineens anders op je lippen gaat zetten, ja dan is het een heel andere oefening geworden).

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur