trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Alternatieve vingerzetting
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 05:56

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2007 16:56 

Da's sowieso waar. alleen soms is een uurtje studeren zwaarder dan een ander vingerzetting. alleen dat ene uurtje krijg je op een gegeven moment wel weer terug als je bijv hetzelde dingetje moet spelen op es, f.
Ik raak gewoon over de zeik van iedereen die alles maar voor niks wil hebben en kunnen. soms werkt het gewoon niet zo makkelijk..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2007 16:56 

@Makke: Ben ik met je eens. Ben alleen bang dat de oplossingen met alternatieve vingerzettingen niet veel "makkelijker" zijn dan de normale vingerzetting (want niet eens zo ingewikkeld of ligt dat aan mij???)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2007 17:09 

flugel schreef:
@Makke: Ben ik met je eens. Ben alleen bang dat de oplossingen met alternatieve vingerzettingen niet veel "makkelijker" zijn dan de normale vingerzetting (want niet eens zo ingewikkeld of ligt dat aan mij???)

Mij hoor je ook niet zeggen dat het ingewikkeld is, alleen is het voor mij een lastige vingerzetting, dat maakt de muziek niet ingewikkeld verder.

Ik ben het met je eens dat deze manier wellicht niet de beste is, maar het is in ieder geval een manier om tot een oplossing te komen. Ik heb jaren op advies van de dirigent en mijn instructeur de A2 met 3 gespeeld, omdat ik het niet voor elkaar kreeg een zuivere A2 met 12 te spelen. Naar mate ik ouder werd (en dus een betere embouchure kreeg) heb ik de A2 weer met 12 kunnen spelen. Dit doe ik nu nog steeds.

Ik ken overigens zat trompettisten die bijvoorbeeld de E2 met 12 spelen i.p.v. met 0, maar dit betekend mijn inziens niet dat zijn nu trucjes gebruiken om tot een mooie toon te komen.

Ik vind het veel belangrijker om muziek te maken. Wat mij betreft heiligt het doel de middelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2007 17:21 

Advies voor als iemand z'n "derde vinger" beter wil gebruiken: pink niet onder de pinkhaak, maar je pink eròp leggen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2007 17:53 

cees schreef:
Wat me brengt op het volgende,
'er zitten hier veel laffe hazen op dit forum die hun zwaktes alleen maar gaan zoeken in toeters/mondstukken/embouchure problemen/docenten... Niet zeiken gasten, steek je tijd eens in oefenen, of zinnig nadenken over wat het probleem is en daar mee aan de slag!!!'

Lijkt me nogal misplaatst, off topic en beledigend!
Ik begrijp best wat je bedoeld, maar als je je hier aan ergert kan je hier beter niet meer komen!
Een forum is er naar mijn bescheiden menig voor om mensen te helpen!
Ik en met mij heel veel andere forumleden steken onwijs veel tijd in studeren! Maar soms loop je toch tegen problemen op, die een ander mondstuk (bijvoorbeeld) goed kunnen verhelpen!
En de meeste mensen hier kunnen echt zelf wel zinnig nadenken!!!

Bovendien: Wat is er mis met een docent? :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2007 18:00 

Ik vind het gewoon stom dat iedereen altijd alles afschuift op al het andere ipv hun zelf. Dan heeft de docent het weer gedaan en dan doet de toeter weer niet wat die en die wil en dan moet je weer een net iets ondiepere cup, heeft iedereen TCE wel geprobeert, kaniemand mij helpen aan deze en deze muziek waar ik gewoon te lui voor ben om even naar de V&D te lopen en het voor 4,95 te kopen.. maarjah .. het zal wel aan mij liggen, niks lukt deze week en dan baal ik van mezelf.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2007 18:27 

cees schreef:
Ik vind het gewoon stom dat iedereen altijd alles afschuift op al het andere ipv hun zelf. Dan heeft de docent het weer gedaan en dan doet de toeter weer niet wat die en die wil en dan moet je weer een net iets ondiepere cup, heeft iedereen TCE wel geprobeert, kaniemand mij helpen aan deze en deze muziek waar ik gewoon te lui voor ben om even naar de V&D te lopen en het voor 4,95 te kopen.. maarjah .. het zal wel aan mij liggen, niks lukt deze week en dan baal ik van mezelf.

Ik begrijp je wel, maar begrijp alleen niet waarom mijn vraag deze reactie bij jou triggert.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2007 19:01 

Wat ik wel weet hoe hoger je komt hoe minder het uitmaakt wat je indrukt.
Een toonladder van C3 naar C4 kan dan ook zonder ventielen gespeeld worden tenminste als de rest het ook toelaat. :lol:

Wat Cees betreft, vaak eindigen de discussie's hier dat keuze's wat betreft trompet en mondstukken een erg persoonlijke zaak is.
Het is dan ook niet meer dan logisch dat een ieder op zoek gaat naar de spullen waar hij of zij het beste mee uit de voeten kan.
Voor sommigen duurt zo'n zoektocht een korte tijd anderen doen er jaren over.
Ook kan het zo zijn wat een paar jaar geleden voor jou voldeed, nu niet meer goed genoeg is.
Jouw opmerking heeft natuurlijk wel een kern van waarheid, in sommige gevallen is een investering in de trompettist effectiever dan een investering in een "betere" trompet.
Maar de basis middelen om trompet te spelen moeten voor jou wel in orde zijn, hoe persoonlijk het ook is. :) :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur