trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Gestopt
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 09:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 nov 2007 19:02 

www.trombones.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 nov 2007 12:55 

Ik heb ca 25 jaar geleden hetzelfde meegemaakt. Ik speelde solo cornet en had problemen in de hoogte, ook tegen mij werd gezegd dat mijn gezichtsbouw de oorzaak hiervan was. Ik ben via de bariton op Es-bas terecht gekomen en ben vervolgens gestopt omdat cornet/trompet toch mijn instrument is.
Toen er 4 jaar geleden werd gevraagd of ik misschien zin had om weer te gaan spelen, moest ik daar toch weer aan denken. maar ik besloot om het toch te gaan proberen en te zien waar het schip strand. Muziek maken vind ik namelijk erg leuk, maar in een ander intrument dan de trompet heb ik geen interesse.
Op zoek naar een instrument kwam ik bij Bert Lochs op de site en heb vervolgens het boekje van Jeff Smiley gekocht. De alinea die de aanschaf de moeite waard maakte gaat erover dat je je niet moet laten zeggen dat je maar bariton moet gaan spelen als het op trompet niet lukt, maar dat vrijwel iedereen die dat wil trompet kan spelen.
Vooral gesterkt door deze opmerking heb ik vervolgens niet de moed verloren als het (zeker in het begin) er op leek dat het nooit zou lukken en heb nu weer veel plezier in het muziek maken op cornet en trompet

Ik wil hiermee zeggen dat je trombone moet gaan spelen omdat je dat wilt en niet omdat het op trompet niet lukt. ALs je eigenlijk liever trompet wil spelen zou ik op zoek gaan naar iemand die je kan helpen om je problemen aan te pakken.

Want het zou jammer zijn als je net als ik destijds helemaal zou stoppen.

Ik wens je in ieder geval veel succes.

Schenkelaars Prestige Royal
Yamaha YCR8335S / Yamaha 14E

Profiel  

Berichttitel: Re: Gestopt
BerichtGeplaatst: 15 nov 2007 18:47 

Kerkradenaar1988 schreef:
Ik weet niet of er al en topic over bestaat, maar bij deze dan :wink: Ik heb gisteren definitief besloten de trompet 'aan de wilgen te hangen' (zoals dat zo mooi heet). Aanhoudende en steeds weer terugkomende embouchureproblemen zijn de aanleiding. Repetities werden een noodzakelijk kwaad, ik speelde om repetities te 'overleven'. Het plezier verdween. Daarom lijkt het me tijd om te stoppen en iets anders te proberen. Ik heb al langer een geheime voorliefde voor trombone (alhoewel het niet helemaal kan tippen aan trompet), en daar zal ik me waarschijnlijk nu op toeleggen. Het is geen ongewone stap, en daarom hoop ik dat me dit goed af zal gaan, en dat ik mijn ambitites op dit instrument beter kan verwezenlijken.

Iedereen veel succes en veel plezier met toeteren!

Welke embouchure problemen heeft U ?
Trombone is ook een gaaf instrument, luister maar eens naar Brahms, komt de mooie sound van de trombone goed tot uiting.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 nov 2007 23:31 

Of natuurlijk in het Motorcycle Concerto van Sandström. ;-)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 nov 2007 10:35 

Jammer dat je stopt met trompet blazen!

Zelf ben ik al een half jaar uit de running omdat ik mijn voortand kwijt ben geraakt. Ik zit nu in het proces van een implantaattand en over 2 weken wordt eindelijk de kroon geplaatst op het implantaat. Sinds juni heb ik al niet meer gespeeld en ik kan niet wachten dat ik weer kan beginnen!

Ik ben wel een beetje bang dat ik door de nieuwe voortand toch weer een grote stap terug moet zetten en ik hoop dat ik toch weer het nivo haal wat ik daarvoor had. Je tand komt toch weer anders in je mond te staan dan normaal. Maar dan nog, iedereen zou trompet moeten kunnen spelen en dus zou een iets andere stand van je tand niet zo heel veel moeten uitmaken. We shall see :)

In ieder geval succes met het spelen op trombone! :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 nov 2007 10:38 

Hallo Cliffie,
Misschien was je het al van plan, maar laat je over twee weken horen hoe het je vergaat, weer spelen met een implantaat? Dit is vast leerzaam voor anderen.
Ik ben in ieder geval erg benieuwd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 nov 2007 12:27 

Het komt niet zo heel vaak voor dat iemand écht (fysiek) ongeschikt is om trompet te spelen. Veel trompettisten haken na verloop van tijd af vanwege embouchure problemen
die meestal worden veroorzaakt door een foute techniek terwijl ze zelf denken (of hen
wordt verteld) dat ze ongeschikt zijn voor het instrument. Op zich heeft dit overigens
heel wat goede trombonisten opgeleverd, ik ken er veel die op trompet zijn begonnen.
Maar het blijft jammer. Het valt mij altijd op hoe relatief weinig er aan de juiste ademhaling
en ademsteun wordt gewerkt bij leerlingen. Ik spreek (jammergenoeg) uit ervaring.
In mijn geval heb ik het geluk gehad een paar lessen te kunnen krijgen van Bobby Shew
die volgens mij iederéén beter kan maken. Bobby geeft masterclasses over de hele wereld maar hij vertelde me dat hij ook veel privéleerlingen heeft, van kleine kinderen
tot oudere volwassenen en hij beweerde dat niet één van hem embouchureproblemen
heeft simpelweg omdat ze (heel duidelijk) de juiste techniek aangeleerd krijgen.
Alle negatieve ervaringen stapelen zch op en gaan tussen de oren zitten en probeer dat
dáár maar weer 'ns weg te krijgen. Wie kent niet het gegeven dat als je ook maar denkt
aan kicksen het vrijwel zeker zal gebeuren. Ik zie zoveel faalangst bij trompettisten,
zowel bij prof's als bij amateurs... Daar is nog heel wat terrein te winnen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 nov 2007 14:25 

Embouchure problemen staan ook niet echt in mijn boek. De problemen zitten 99% van de gevallen in het hoofd. Als het embouchure probleem alleen maar een spierprobleem was dan was de oplossing denk ik veel makkelijker. Gewoon een kwestie van een goed trainingsprogramma om de spieren op de juiste manier te "programmeren". Maar een goed geluid zit nu eenmaal niet in de spieren. maar in het brein die de benodigde spieren aanstuurt.

Als je de mondspieren en de ademhalingspieren de juiste opdracht geeft (bijv. een C2 met een mooi geluid te spelen) dan zullen ze er alles aan doen om dat geluid te produceren. Dat lukt niet in 1x maar door veel herhalingen van dezelfde oefeningen. Geef je de spieren jarenlang foute informatie dan slaan ze dat ook op en is het moeilijk om ze weer de "deprogrammeren".

Overstappen op een ander instrument is dan een eenvoudigere oplossing. Maar ook op trombone moet je dezelfde spieren weer programmeren om een goed geluid, een flexibel embouchure en een groot bereik te krijgen. Dat gebeurt ook niet vanzelf.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur