Citaat:
Ik wil eigenlijk Docent Muziek gaan doen maar dan kan je geen officieel trompet leraar worden.
Je kan eventueel ook beide opleidingen combineren. Er zit redelijk overlap tussen die twee, dus als je bijv. begint met de schoolmuziekopleiding (docent muziek), en dan een of twee jaar later de Bachelor of Music, dan krijg je voor een aantal vakken (vooral de methodiekvakken) een vrijstelling, want die heb je dan al gehad. Let wel, schoolmuziek is vooral een lerarenopleiding, en pas daarna een muziekopleiding. Je krijgt dus héél veel methodiek en een bescheiden muziekopleiding. Bij de vakopleidingen zit het juist andersom. Je wordt vooral opgeleid tot trompettist, en je krijgt net genoeg methodiek mee om ook als docent aan de slag te kunnen.
Citaat:
daarom.. maar amsterdam lijkt me een geweldige stad en een leuk cons. maar ik denk niet dat ik daar een kamer kan krijgen .. en zoals het er nu uitziet in groningen wel,,
weet niet hoeveel verschil er is qua auditie enzo.. en of er sprake is van een 'beter' conservatorium.
Citaat:
Ik denk dat iedereen zijn eigen voorkeur heeft qua conservatorium / leraren. Er zullen door veel anders gedacht worden over, wat een conservatorium een goed conservatorium maakt.
Inderdaad. In eerste instantie moet je kijken naar de hoofdvakdocent, dat is de allerbelangrijkste schakel. Persoonlijk en vakkundig moet je daar goed mee uit de voeten kunnen. Ideaal is een school waar je halverwege je studie een andere docent kan nemen, dan krijg je een bredere kijk op zaken. Een conservatorium staat en valt met de docenten, en het mag dan nog zo'n goede school zijn, als de docenten je niet dat kunnen geven wat je wil leren, dan zit je op de verkeerde school. De locatie maakt wél degelijk uit voor het opbouwen van een netwerk. Als je van plan bent om na je studie vanuit Groningen te werken, dan moet je vooral ook daar gaan studeren. Amsterdam is wel een erg leuke stad, en je zit aardig centraal, dus je kan makkelijk overal in het land gaan optreden. En je hebt alle grote steden dichtbij.
Dan nog over de meerwaarde van zo'n vooropleiding: doe je een jaartje vooropleiding, dan krijg je een jaar lang lessen op top niveau, tegen een koopjesprijs. Reken maar uit wat die lessen zouden kosten als je bij die docenten op privéles gaat. Je leert er ontzettend veel, en dat blijf je voor altijd houden, of je nou doorgaat naar de vakopleiding of niet. Achteraf bekeken, had ik zelf waarschijnlijk toch maar beter vooropleiding in Rotterdam kunnen doen dan gelijk de vakopleiding in Arnhem.