trompet.nl > forum > Toon onderwerp - trompettisten uit zeeland
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 07:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jan 2006 11:03 
Moderator

erikveldkamp schreef:
Het is maar hoe je het ziet. Dat subsidigeld wordt uiteindelijk ook door de burger betaald. Waarom moet ik voor andermans hobby belasting betalen ? En waarom moet de ene hobby meer gesubsideerd worden dan de andere ?

Het meest belachelijke is overigens dat er zoveel gemeentegeld naar voetbal gaat. Dat gaat voor een overgrote deel op aan salarissen van pubers die geen zin hebben om te voetballen. Maar dit terzijde.

Tsja, Erik, daar zouden we wel eens een paar uurtjes over kunnen discussieren.
Maar in het kort; subsidie voor voetbal (en andere (veld-)sporten) wordt onderbouwd met de gedachte dat kinderen beter kunnen sporten dat op straat rondzwerven en dat zal iemand in een grote stad makkelijker onderschrijven.
Deze argumenten kun je ook, in mindere mate, aanvoeren voor het subsidieren van muzieklessen. Anderzijds bij ons in het dorp is ook de gedachte van de deelgemeente dat een muziekvereniging aanwezig hoort te zijn bij intocht St Nicolaas, Koninginnedag
4/5 mei-viering, inhalen avondvierdaagse en ga zo maar door.
Bij een onlangs gehouden ledenwerfactie op o.a. de scholen zie je toch dat voor ouders met schoolgaande kinderen die 400 a 500 euro een drempel is, zeker als ze meerdere kinderen in die leeftijd hebben.
Dat de (semi-)overheid dan bijspringt en het in stand houden van de muziekale vorming
wil ondersteunen valt toch te prijzen; met de aantekening, nogmaals, dat dit bij onze zuiderburen blijkbaar nog sterker leeft.
De redelijkheid van de verdeling van de door ons burgers opgebrachte overheidsgelden
is een moeilijke discussie. Neem het uitzenden van militairen naar Afghanistan: de helft van de Nederlandse bevolking is voor, de andere helft is tegen, maar betaalt er uiteindelijk toch aan mee...............

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jan 2006 11:20 

Ik heb op zich ook niets tegen het subsidie systeem, zolang het maar eerlijk verdeeld wordt. Maar ik vindt het ook niet overdreven als je 600,- euro per jaar aan lessen kwijt bent aan een hobby zoals trompetspelen.

Met die voetbalende pubers bedoelde ik meer de overbetaalde voetballers van de eredivisie. Een beetje trainen en 2 wedstrijden per week levert al gauw een topsalaris op wat de burger mee op moet hoesten. Dit nog steeds terzijde...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jan 2006 11:29 

Ik zal tussen even een opmerking maken.

Momenteel zit ik op twee orkesten en heb van een persoon les.
Ik betaal jaarlijks tussen 600,- en 700,- . En ik weet dat mijn lessen 15 euro op 40 minuten kosten.
Dat is missschien een rib uit je lijf, maar toch vind ik dat dit het wel waard is.
Trompet spelen is het mooiste wat er is. En daar kun je gerust wat voor betalen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jan 2006 11:34 
Moderator

Zo zijn we , gelukkig, het allemaal met elkaar (weer) eens!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jan 2006 18:38 

erikveldkamp schreef:
Ik heb op zich ook niets tegen het subsidie systeem, zolang het maar eerlijk verdeeld wordt. Maar ik vindt het ook niet overdreven als je 600,- euro per jaar aan lessen kwijt bent aan een hobby zoals trompetspelen.

Met die voetbalende pubers bedoelde ik meer de overbetaalde voetballers van de eredivisie. Een beetje trainen en 2 wedstrijden per week levert al gauw een topsalaris op wat de burger mee op moet hoesten. Dit nog steeds terzijde...

Je kan het toch niet anders als jammer vinden dat het muziekonderwijs in nederland niet op dezelfde wijze gesubsidieerd wordt als in belgie. Feit is gewoon dat je op het zelfde niveau les krijgt en dat voor een fractie van de prijs. Ik vind 600 euro voor een jaar les behoorlijk overdreven, ik denk dat het heel veel mensen (ouders van kinderen) weerhoud van het instappen. er moet dan in een keer een instrument en een jaar lesgeld betaald worden. Neem daar nog eens bij dat het zusje of broertje ook nog eens wil en je hebt een probleem in de huishoudportomonee.

Het is in Belgie overgens niet alleen het muziekonderwijs maar het gehele avond (cq ouderen-) onderwijs is een stuk goedkoper. Ik geef het niet graag toe maar wat dat betrefd heeft Belgie het gewoon beter voor elkaar.....

Olaf

Yamaha YTR 6335
Yamaha YFL 631

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jan 2006 19:05 

Het nemen van priveles kost nu eenmaal geld en muziek maken is nu eenmaal een duurdere hobby. Dat je in Belgie voor een appel en een ei les krijgt is natuurlijk mooi voor onze zuiderburen. Ik weet van mijn neefje en nichtje (in Ned.) dat de muziekschool betaald werd door de muziekvereniging tot diploma A. Dan kost het je alleen maar de contributie van de vereniging en je hebt een gratis instrument.

Mar ik blijf van mening dat 600 per jaar niet veel geld is voor een leuke hobby. De meesten geven meer uit voor hun playstation of computer, wat ook maar hobbies zijn...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jan 2006 22:17 

Achja, armoede is zo relatief :lol: :roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jan 2006 06:46 

En natuurlijk, de leraar moet er ook iets aan kunen verdienen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur