trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Gestopt
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 09:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 nov 2007 11:46 

Ik denk idd ook dat de meeste problemen bij veel mensen tussen hun oren zitten. Om maar even een voorbeeld te noemen hoge noot dus flink knijpen en persen om vervolgens dus die noot niet gespeeld te krijgen of om verrot te klinken. Het rare is dus in het hoge register dat je er juist niet aan moet denken dat je hoog speelt, of bewust moet ontspannen.

Misschien dat een frisse start op trombone het wel weer mogenlijk maakt om ontspannen en vrij muziek te maken. Geen aandacht meer voor die enge hoge noten, alleen nog maar voor de andere/nieuwe problemen die je op trombone tegen komt.

Heef veel succes er mee. (ik vind trombone een enorm gaaf geluid hebben :D)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 nov 2007 07:08 

Het is een kwestie van vertrouwen hebben. En dat vertrouwen moet wel ergens op gebaseerd zijn, dus dat betekend: oefenen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2007 12:09 

HenkMetselaar schreef:
Het is een kwestie van vertrouwen hebben. En dat vertrouwen moet wel ergens op gebaseerd zijn, dus dat betekend: oefenen.

Is het vertrouwen hebben/kweken door het heel veel specifiek op te oefenen en op te letten, of ontspannen en er niet geforceerd op letten maar letten op de klank en muzikaltieit van je spel (bij mij werkt het 2e erg goed, al doe ik het 1e dan knijp ik em meteen dicht)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 nov 2007 17:03 

Je krijgt vertrouwen wanneer iets de vorige keer ook gelukt is.

Het is ook maar wat je met 'specifiek oefenen' bedoelt. Ik knijp uit mezelf dicht in de hoogte. Door alleen maar naar mijn klank te luisteren gaat dat niet vanzelf over, ik moet dus eerst wel een tijdje het gevoel weer terugkrijgen door op mijn mondhoeken te letten, ademsteun etc etc. Dat is niet alleen hoog, dat gaat van laag tot zover als het gaat. Ik vind dat eigenlijk niet 'specifiek studeren'. Maar gisteren kreeg ik de opmerking 'at the c you forget all the good things you were doing before'. Waarom? Omdat ik dacht/aanvoelde dat die c niet zou komen.Gebrek aan vertrouwen dus.

En waar mijn leraar me vorige maand tijdens de eerste les gelijk op wees: je moet jezelf vergeven voor wat niet lukt, anders ga je proberen 'meer' te doen om een noot te raken en gaat het juist fout.

(kun je merken dat ik blij ben met mijn lessen? Ik hoop dat ik daar wel enthousiast over mag zijn. Over mijn nieuwe trompet die nu bij de douane ligt zal ik dan maar niet beginnen)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jan 2008 23:45 

Wellicht zijn er mensen die het interesseert. Speel inmiddels twee maanden tenortrombone ('gewone' trombone dus), en het loopt als een trein. Ik vorder erg snel, en speel sinds zondag dan ook al weer mee met het 'grote' harmonieorkest. Erfenis van het trompetspelen is de hoogte op de trombone. Niet meer functioneel, maar wel erg leuk om zo af en toe eens te doen :P Wel functioneel is het uithoudingsvermogen, daarvan ondervind ik geen problemen meer. Bereik en toon goed. Enige probleem is zo af en toe nog het lezen, het 'omschakelen' naar een andere sleutel, en daar de positie bij bedenken gaat soms nog niet snel genoeg, d.w.z. als ik een partij de eerste keer zie. Dit zal echter met de tijd overgaan.

Een schot in de roos :)

Groeten!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jan 2008 23:48 

goed te horen dat alles goed gekomen is!
veel plezier ermee.

trouwens hoe lastig is het? zit te denken over een de instrument, naast trompet, is trombone beetje te doen??

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jan 2008 23:52 

Het is zeker te doen. Tenminste, als ik het kan... :wink: En ik ben niet de eerste die met succes is overgestapt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jan 2008 08:30 
Moderator

Complimenten dat het zo goed gaat, Luc, succes verder!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur