trompet.nl > forum > Toon onderwerp - zenuwen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 07:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 feb 2007 13:35 
Moderator

Gaan we nou niet een beetje erg zwart/wit met dit onderwerp om? Geen mens steekt toch hetzelfde in elkaar? De een heeft z'n zenuwen beter in bedwang dan de ander.

Er zijn mensen die spelen meest zonder problemen op een solistenconcours (omdat ze dan precies het werk kunnen uitkiezen dat ze goed ligt), maar waarbij het ook wel eens voorkomt dat ze tijdens een concours met de vereniging een solotje moeten spelen dat hem of haar niet echt goed ligt en die daardoor juist in de knijp zitten dat het door de zenuwen minder zal gaan en daarmee de teamprestatie zal beinvloeden. Soms slaat het van de 1 nog over op de ander over ook. Moeten we dan spastisch doen over een enkel keertje een pilletje propanolol? Uitzonderingen bevestigen de regel zou ik zeggen.
Ik wil het niet vergelijken met neusdruppels die je, als je snip-verkouden bent, neemt om lucht te hebben en zo (beter) te kunnen presteren, maar zie toch wel een kleine overeenkomst. Schaatsers en wielrenners met astmatische aandoeningen gebruiken ook geneesmiddelen. Iemand die meer last heeft van de bibbers (dat is ook een eigenschap!) dan een ander,kan wat mij betreft incidenteel best een propanololletje innemen. Leven en laten leven!
p.s. Enig idee hoeveel violisten het b.v. (vaak structureel!) gebruiken om geen trillende handen te hebben?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 feb 2007 17:03 

Citaat:
Schaatsers en wielrenners met astmatische aandoeningen gebruiken ook geneesmiddelen. Iemand die meer last heeft van de bibbers (dat is ook een eigenschap!)

:?: :roll:

sinds wanneer is astma (tegenwoordig COPD) een eigenschap?? dat je daar middelen voor gebruikt is terecht want je hebt dan een aandoening die behandeld moet worden.

Het is geen kwestie van zwart of wit maar welk middel je inzet tegen bepaalde symptomen. Sommigen op dit forum geven er de voorkeur aan geen medicijnen te gebruiken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 feb 2007 18:17 
Moderator

quote Theo:

Ben het met je eens dat het meestal in de hobbysfeer is. Maar er zijn ook momenten (bijvoorbeeld de wat belangrijkere optredens oid) dat je toch de zenuwen krijgt. Mijn ervaring is dat je daar zonder chemicalieen tegen te gebruiken heel wat kunt overwinnen. Als dat niet lukt, moet je gewoon stoppen met dat soort "uitdagingen"/optredens en iets gaan doen wat je wel leuk vind of wat je wel als ontspannende/energieke hobby ervaart . . . .
Kijk, wat je nu zegt: "sommigen op dit forum geven er de voorkeur aan geen medicijnen te gebruiken" klinkt wel even anders. Maar misschien bedoelde je 't eerder niet zo zwart/wit? :wink:

Tuurlijk is astma geen eigenschap (ik heb er in mijn gezin ervaring genoeg mee) het woordje "ook" dat ik gebruikte was dan ook niet bedoeld om die link te leggen. :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 feb 2007 18:31 

ik was allang niet meer van plan om pilletjes te gaan gebruiken!
verder vind ik het tuurlijk leuk maar ik wil daar een prestatie neerzetten en daar ben ik heel zenuachtig voor. er doen veel mensen mee die ik ken die gewoon keigoed zijn. ik weet daar moet ik niet aan denken maar toch zit het in je achterhoofd. en ik denk dat bijna iedereen last heeft van droge mond enzo en daarom wou ik daar tips over. maar ik heb opzich er wel veel zin in!! vind het natuurlijk spannend maarja dat hoord er ook bij.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 feb 2007 18:41 
Moderator

Prima beslissing natuurlijk! :D succes (het gaat lukken :wink: )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 feb 2007 21:21 

Citaat:
maar ik wil daar een prestatie neerzetten en daar ben ik heel zenuachtig voor. er doen veel mensen mee die ik ken die gewoon keigoed zijn

met alle respect maar dit is volgens mij DE reden dat je zenuwachtig gaat worden (al snap ik heel goed hoe het werkt :? ).

Waarom niet gewoon je richten op je eigen stuk en proberen iets over te brengen naar je publiek . . . . ipv alles eraan doen om je bijvoorbaat minder te vinden dan anderen. Je haalt jezelf dan onnodig naar beneden en maakt het veel moeilijker dan nodig is.

Ik hoor tien keer liever iemand een "simpel" stuk spelen wat overkomt bij het publiek; tenslotte gaat het daarom in de muziek

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 feb 2007 21:47 

verwachtingsmanagement heet dat 8)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur