Beetje een zijsprongetje
Ik had ooit het genoegen een gesprekje te hebben met Harry Mortimer'
niet alleen behorend tot de top 10 cornettisten aller tijden:
http://www.4barsrest.com/articles/2001/feat003.asp
Maar vooral later ook bekend als jurylid, dirigent en componist.
We hadden naar een concert geluisterd van de Black Dyke (ik zat naast hem) waar Philip McCann (staat ook op het lijstje) toen principal was. Ook toen dwaalden we af naar wie nu eigenlijk de beste Cornettist was in zijn ogen. (Philip McCann was ook steengoed, maar dat terzijde)
Hij zei ongeveer het volgende:
Die bestaat eigenlijk niet. Het is maar net wat je zelf het belangrijkst vind dat je bij een speler aantreft. Hij was zelf nogal gecharmeerd van James Shepherd, maar gaf niet aan als reden de prachtige toon en fabelachtige techniek (zoals ik dat van Shepherd vond) maar vooral het vermogen van James Shepherd om onovertroffen (als verlengstuk van de dirigent) als principal het orkest te leiden. Volgens Mortimer kon (of kan, Sheperd leeft nog en speelde mee in Brassed Off) hij bijnal ieder stuk a prima vista feilloos spelen en
direct het orkest op sleeptouw nemen. Dat vond hij dus vooral 1 van de belangrijkste aspecten, waarom je iemand een topper vindt. Hoogspelen? hebben we met geen woord overgesproken. Maar goed, het ging over cornettisten en niet over trompettisten