Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
Dehaanmuziek
|
Berichttitel: Geplaatst: 16 feb 2010 10:33 |
|
Geregistreerd: 03 feb 2004 20:39 Berichten: 3151 Woonplaats: Kortenhoef
|
camel schreef: Zal ik maar triangel gaan spelen dan 
Als je het maar zonder bladmuziek doet. 
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Roel
|
Berichttitel: Geplaatst: 16 feb 2010 14:14 |
|
|
delano schreef: Tot slot het argument van Roel dat blazerspartijen zo moeilijk te leren zijn. Eerlijk gezegd geloof ik daar niets en dan ook niets van. In de gewone tonale muziek vormen blazerspartijen ook heel gewoon melodietjes die je ook alleen muzikaal (dus zonder de noten an sich) kunt onthouden. Mijn dochter zingt in goede tot zeer goede koren en kent b.v. ALLE vrouwen partijen van de Matteus Passion geheel uit haar hoofd. (en die partituur is ook nog verdeeld over 2 koren).
Je mag natuurlijk geloven wat je wil. Ik weet niet of jij ervaringsdeskundig bent op dit gebied, maar ik in ieder geval wel. Mijn beroep is voor een groot deel blazerspartijen spelen in cover-, rock-, funk-, soul- en andere bandjes. Het punt is dat ik van de meeste liedjes de blazerspartijen wel uit mijn hoofd weet, laten we zeggen voor 98%. Net die laatste 2% bepaalt of de frasering, timing en articulatie écht strak gebeurt. En net die laatste 2% zijn ook wel eens verschillend bij verschillende bandjes. Het ene bandje speelt een bepaalde noot in een nummer van Tina Turner tot de 3de tel, een ander bandje diezelfde noot in dat zelfde nummer tot de 4. En dan heb ik het nog niet over het probleem als je niet de melodiestem, maar een onderstem speelt: hoe weet je hoe de arrangeur de partijen precies gevoiced heeft? Hoe weet je of de trombonepartij boven of onder de tenorsax staat geschreven? Daar heb je dus die partijen voor nodig. Maar nogmaals, als die laatste 2% minder belangrijk is dan het visuele aspect, en je speelt nooit met vervangers, en alle blazers in je bandje hebben alleen maar dat bandje, en hoeven nooit andere arrangementen in andere bandjes te spelen: speel dan gerust alles uit je hoofd.
Met 98% informatie in je hoofd kun je echter gitaar- of toetsenpartijen prima invullen.
_________________ http://www.blazerspartijen.nlhttp://www.presidentsofantarctica.comhttp://www.aachen-bigband.deAdams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
delano
|
Berichttitel: Geplaatst: 16 feb 2010 15:12 |
|
Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33 Berichten: 2144 Woonplaats: Utrecht
|
|
Nou Roel, mijn commentaar was helemaal niet bedoeld voor schnabbelbands enz.
In dat circuit speelde ik als basgitarist ook vaak van schema's of muziek af. Moest een keer een hele avond Frank Sinatra songs doen, ik kende er misschien 3 van de 40.
Daar gaat het niet om. Als je met een bepaalde band succes nastreeft met een gelikte show dan is het volgens mij veel beter om uit je hoofd te spelen. Het ziet er zowiezo beter uit en ik vermoed ook dat dan een band hechter gaat klinken door betere concentratie. Maar dat kun je natuurlijk niet doen als je in verschillende bands door elkaar en met een verschillende repertoire bezig bent, dan wordt het misschien juist rommeliger.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Marcus
|
Berichttitel: Geplaatst: 16 feb 2010 15:34 |
|
Geregistreerd: 30 jan 2010 15:59 Berichten: 55 Woonplaats: Tilburg
|
Roel schreef: Je mag natuurlijk geloven wat je wil. Ik weet niet of jij ervaringsdeskundig bent op dit gebied, maar ik in ieder geval wel. (........) Maar nogmaals, als die laatste 2% minder belangrijk is dan het visuele aspect, en je speelt nooit met vervangers, en alle blazers in je bandje hebben alleen maar dat bandje, en hoeven nooit andere arrangementen in andere bandjes te spelen: speel dan gerust alles uit je hoofd.
Met 98% informatie in je hoofd kun je echter gitaar- of toetsenpartijen prima invullen.
Roel, had je niet beter toetsenist of gitarist kunnen worden? Is tenslotte 2% minder moeilijk....... voor jou dan, als ervaringsdeskundige.
_________________ trp Yamaha 8310Zs / 2010 flh Yamaha 631G / 2001 mp Yamaha 14B4, 14C4, 14F4GP
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Roel
|
Berichttitel: Geplaatst: 16 feb 2010 15:52 |
|
|
Marcus schreef: Roel, had je niet beter toetsenist of gitarist kunnen worden? Is tenslotte 2% minder moeilijk....... voor jou dan, als ervaringsdeskundige.
Jij hebt een andere mening dan ik hierover: ik stel dat ik zowel als onderdeel van de ritmesectie als als blazer heb gewerkt in een band, en geef mijn mening. Als jij ook over dergelijke ervaringen beschikt en er een andere mening op nahoudt nodig ik je uit dat je deze hier onderbouwd opschrijft.
Je mag het best niet met me eens zijn, maar als je denkt je toevlucht te moeten nemen tot cynische opmerkingen neem ik jouw bijdragen niet meer serieus.
_________________ http://www.blazerspartijen.nlhttp://www.presidentsofantarctica.comhttp://www.aachen-bigband.deAdams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
delano
|
Berichttitel: Geplaatst: 17 feb 2010 19:48 |
|
|
|
Nou ik dicht mijzelf op dit gebied wel enige ervaring toe (zeker voor wat betreft uit het hoofd spelen). Ik heb 7 of 8 jaar lang basgitaar (ritme-sectie dus) gespeeld in allerlei, meestal jazzy, formaties maar ook hele periodes trombone in bigbands. Inderdaad is het simpeler om zonder muziek in de ritmesectie te spelen dan in een blazerssectie. Maar het KAN WEL! Hierbij nog een kanttekening: ik ben ook wel eens ingevallen (op trombone) bij een soort R&B band met een echte toetsenist, (bij de jazzformaties speelde ik bijna altijd met een Fender Rhodespianist) hiermee bedoel ik iemand met zo'n batterij aan klavieren, en daar speelde de toetsenist heel wat blazerspartijen gewoon mee. Dan zal hij ze toch ook moeten kennen.
Verder geloof ik dat heel wat musici eigenlijk wel zonder muziek zouden kunnen spelen maar er een beetje bang voor zijn: de angst voor de blackout zeg maar. Dan is het wel safe om de muziek voor je te hebben staan. Roel, je zegt zelf al dat je 98% kent. Die 2% doe je dan misschien 1 of 2 keer goed verkeerd waarna je het levenslang helemaal goed speelt zonder hinderlijke muziekpapiertjes voor je neus.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
The Joker
|
Berichttitel: Geplaatst: 17 feb 2010 20:56 |
|
Geregistreerd: 02 apr 2002 20:54 Berichten: 1203 Woonplaats: Enschede
|
delano schreef: Nou ik dicht mijzelf op dit gebied wel enige ervaring toe (zeker voor wat betreft uit het hoofd spelen). Ik heb 7 of 8 jaar lang basgitaar (ritme-sectie dus) gespeeld in allerlei, meestal jazzy, formaties maar ook hele periodes trombone in bigbands. Inderdaad is het simpeler om zonder muziek in de ritmesectie te spelen dan in een blazerssectie. Maar het KAN WEL! Hierbij nog een kanttekening: ik ben ook wel eens ingevallen (op trombone) bij een soort R&B band met een echte toetsenist, (bij de jazzformaties speelde ik bijna altijd met een Fender Rhodespianist) hiermee bedoel ik iemand met zo'n batterij aan klavieren, en daar speelde de toetsenist heel wat blazerspartijen gewoon mee. Dan zal hij ze toch ook moeten kennen..
Juust, maar dan speelt ie alle partijen tegelijk. Als je met meer mensen bent, is het moeilijker om tegelijk af te sluiten, dezelfde accenten en articulatie te gebruiken, dynamiek toe te passen, enz enz. Meestal is bij een toetsenist met blazersgeluid dit toch allemaal al ver te zoeken.... Als die toetsenist echt die blazerspartijen meespeelde was ie echt stom bezig. Als ik moet uitleggen waarom, dan is er ook wel iets mis...
_________________ ========> PLAY ANYWAY <========
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
delano
|
Berichttitel: Geplaatst: 17 feb 2010 21:06 |
|
|
|
Ho ho, zo bedoelde ik dat niet. Het was niet zo dat de toetsenist in kwestie DEZELFDE partij speelde als de blazers maar dat hij op een keyboard met de blazerspartij meespeelde, een hoge stem boven de trompet. Zo gek is dat niet. Gil Evans gebruikte in zijn na-Miles periode ook wel een synthesizer voor partijen die daarvoor op fluit of zo werden gespeeld. Het was toen bonton om het orkestgeluid te verbreden in die zin dat de lage stemmen lager moesten worden (door bastrombone en de bastuba) en de hoge stemmen hoger. Dat gaat gemakkelijker op een keyboard dan op een trompet. Gaf ook wel een apart geluid bij die R&B band. Overigens was ik maar een invallertje, ik was niet verantwoordelijk voor de arrangementen.
|
|
| Omhoog |
|
 |