Om te beginnen kun je een jaartje pianoles nemen. Heb ik zelf ook gedaan en is niet alleen handig tijdens het arrangeren maar ook gewoon leuk. In bijna elke familie heeft wel iemand een piano of orgel staan en iedreen vindt het leuk als jij daar een paar noten op speelt. Dus: zowieso geen weggegooid geld.
Maar het belangrijkste voordeel is dat je een (goed) inzicht krijgt in accoorden en de opbouw hiervan.
Een van de meest waardevolle tips die Miles van Dizzy kreeg was om piano te gaan spelen zodat Miles wist wat er met de muziek gebeurde.
Bovendien hoor je wat je meerstemmig aan het doen ben en of het past. Je moet dan wel thuis of een piano of keyboard hebben.
Zelf heb ik een keyboard met midiaansluiting, een snele pc met cubase en sibelius en daar kun je al veel leuke dingen mee doen. Download een midifile, importeer deze in cubase of sibelius en je hebt al meerstemmige dingen. Op een nieuw spoor of een nieuw instrument kun je nu jouw partijen aanmaken/ toevoegen.
En om aan accoorden te komen kun je ook songteksten (guitartabs) downloaden.
Met de bovenstaande dingen kun je een aardig begin maken.
Wat wel handig is is iemand die je controleert. Zelf heb ik les van een trompettist/arrangeur die ik mijn dingetjes laat checken.
Als je pianoles wilt gaan nemen zou je bv kunnen zoeken naar iemand die zowel piano kan spelen als arrangeren, dan sla je twee vliegen in een klap.
Bel anders de toetsenist van Talk of Town ff. Hij geeft les en arrangeert ook regelmatig