trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Leren arrangeren
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jan 2005 17:14 

ik zelf arrangeer heel veel stukjes voor mijn band, dan bestaan er nog geen blazers partijen van en dan ging ik die verzinnen. In het begin duurt het heel lang iig bij mij maar bij gaat het nu al redelijk snel dus de enige tip is heel erg veel doen :wink: maar als je een akkoorden instrument bespeelt is dat denk ik wel handig, ik zelf speel ook gitaar en ik heb het idee dat je daardoor een veel groter inzicht krijgt op akkoordenschema's enzo.... dus ga naast trompet ook gitaar spelen :wink: :P :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jan 2005 10:23 

ik denk dat je je wel moet afvragen wat je precies wilt. Wil je arrangeren of wil je muziek omzetten????? Daar zit nog wel een verschil in denk ik.

Er zijn trouwens lessen in te volgen bij conservatoria die voor iedereen toegankelijk zijn. (je hoeft dus geen student per se te zijn).

Even nog wat anders. Met alle respect hoor maar er zijn mensen die zeggen dat ze kunnen arrangeren terwijl ze een muziekstuk gewoonweg omzetten voor andere muzeikinstrumenten. Dat noem ik nog niet arrangeren.

Je bent pas echt aan het arrangeren als je ook een muziekstuk zo schrijft dat het altijd klinkt. Onafhankelijk van het aantal instumenten of stemmen. En natuurlijk je eigen draai of geluid kunnen geven aan een stuk.

Bij het Metropole Orkest slagen ze daar vaak heel goed in. Het stuk lijkt compleet wat anders terwijl je er toch ook het originele muzeikstuk in terug kan vinden.

Ik zeg er gellijk bij ik kan zelf niet arrangeren, maar ja, ik heb er wel zo mijn ideeen over. ;)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jan 2005 11:10 

Om te beginnen kun je een jaartje pianoles nemen. Heb ik zelf ook gedaan en is niet alleen handig tijdens het arrangeren maar ook gewoon leuk. In bijna elke familie heeft wel iemand een piano of orgel staan en iedreen vindt het leuk als jij daar een paar noten op speelt. Dus: zowieso geen weggegooid geld.

Maar het belangrijkste voordeel is dat je een (goed) inzicht krijgt in accoorden en de opbouw hiervan.
Een van de meest waardevolle tips die Miles van Dizzy kreeg was om piano te gaan spelen zodat Miles wist wat er met de muziek gebeurde.
Bovendien hoor je wat je meerstemmig aan het doen ben en of het past. Je moet dan wel thuis of een piano of keyboard hebben.

Zelf heb ik een keyboard met midiaansluiting, een snele pc met cubase en sibelius en daar kun je al veel leuke dingen mee doen. Download een midifile, importeer deze in cubase of sibelius en je hebt al meerstemmige dingen. Op een nieuw spoor of een nieuw instrument kun je nu jouw partijen aanmaken/ toevoegen.

En om aan accoorden te komen kun je ook songteksten (guitartabs) downloaden.

Met de bovenstaande dingen kun je een aardig begin maken.
Wat wel handig is is iemand die je controleert. Zelf heb ik les van een trompettist/arrangeur die ik mijn dingetjes laat checken.

Als je pianoles wilt gaan nemen zou je bv kunnen zoeken naar iemand die zowel piano kan spelen als arrangeren, dan sla je twee vliegen in een klap.
Bel anders de toetsenist van Talk of Town ff. Hij geeft les en arrangeert ook regelmatig 8) 8) 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jan 2005 12:10 

Ik ben zelf nu voor het tweede jaar muziekanalyse en praktische harmonisatie aan het volgen en ook daarvoor geldt, hoe meer je weet, hoe minder je weet. Je begint met de eenvoudige akkoordenleer en dan krijg je allerlei beperkingen op je dak. geen parralle octaven en quinten meer, hoe bepaalde akkoorden op moeten lossen. het voorbereiden van septieme akkoorden ed. Ik ben nu net aan het tweede jaar begonnen en als ik eerlijk ben durf ik nog geen arr. te maken (zelfs niet voor een dweilorkest waar ik zelf in speel)
Ik speel wel veel arr. die bol staan van de fouten en toch op het eerste gehoor niet onaardig zijn.

Olaf

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jan 2005 13:11 

Sandovalic schreef:
Ik ben zelf nu voor het tweede jaar muziekanalyse en praktische harmonisatie aan het volgen en ook daarvoor geldt, hoe meer je weet, hoe minder je weet. Je begint met de eenvoudige akkoordenleer en dan krijg je allerlei beperkingen op je dak. geen parralle octaven en quinten meer, hoe bepaalde akkoorden op moeten lossen. het voorbereiden van septieme akkoorden ed.
Olaf

Geen parralle of parallelle kwinten?
Parallelle kwinten zijn alleen in de klassieke muziek uit den boze (heb ik me laten vertellen....)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jan 2005 13:39 

Precies, de jazzmuziek staat vol met parallelle kwinten en octaven.

Arrangeren is trouwens iets anders dan transcriberen of harmoniseren waar de meeste het hier over hebben. Een stukje omtzetten naar een andere bezetting noemt men harmoniseren. Transcriberen is een muziekstuk van de cd afschrijven.

Bij het arrangeren wordt meestal het orginele muziekstuk zo veranderd dat er een fris nieuwe muziekstuk ontstaat. Daar komt dus naast instrumentenkennis ook kennis van compositie etc. bij kijken.

Dit is ook een hoofdvak op een conservatorium, net zoals compostie. Als je het op nivo wilt doen dan gaat daar heel wat studie inzitten. Ik verdeel mijn arrangeer en trompet tijd ongeveer 50-50.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jan 2005 13:56 

Ik volg dan ook een klassieke opleiding.
Voor mijn gevoel ligt daar toch meer de basis.
Jazz is een ( in positieve zin) andere manier van schrijven. Waar ik nu onder andere mee bezig ben is het vierstemmig harmoniseren van een gegeven sopraan of baslijntje. Wanneer er meer dan vier stemmen komen (bv. in een orkestdirectie) is het onmogelijk om geen paralle octaven en kwinten te hanteren. Maar de reden dat het niet mag in vier stemmigheid is dat je op die manier gedwongen wordt een sterk klinkende oplossing te zoeken. Je leert dat iedere keuze die je maakt gevolgen heeft, iedere keuze dwingt je een kant op te gaan. Je wordt creatiever in de oplossingen die je maakt en als je dan 'vrij' wordt gelaten kan je je fantasie de vrije loop laten gaan. ( dat is vlg's mijn leraar de filosofie )

Volgens mij is het voor een andere bezetting schrijven van een muziekstuk gewoon arrangeren. dat daar wat harmoniseren bij komt kijken is een ander verhaal. Maar uiteindelijk maak je niet iets nieuws, dus arrangeer je.
maar dat terzijde.

Olaf

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jan 2005 14:39 

erikveldkamp schreef:
Precies, de jazzmuziek staat vol met parallelle kwinten en octaven.

Arrangeren is trouwens iets anders dan transcriberen of harmoniseren waar de meeste het hier over hebben. Een stukje omtzetten naar een andere bezetting noemt men harmoniseren. Transcriberen is een muziekstuk van de cd afschrijven.

Bij het arrangeren wordt meestal het orginele muziekstuk zo veranderd dat er een fris nieuwe muziekstuk ontstaat. Daar komt dus naast instrumentenkennis ook kennis van compositie etc. bij kijken.

Dit is ook een hoofdvak op een conservatorium, net zoals compostie. Als je het op nivo wilt doen dan gaat daar heel wat studie inzitten. Ik verdeel mijn arrangeer en trompet tijd ongeveer 50-50.

En wat is dan een blazers stuk schrijven bij al een bekend nummer?? Dat doe ik meestal namelijk, ben benieuwd

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur