trompet.nl > forum > Toon onderwerp - trompetten testen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 16 jun 2024 05:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 mei 2005 15:01 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 maart 2005 14:52
Berichten: 171
Haha, en zo hou jezelf de economie draaiende, wat is het toch eigenlijk allemaal simpel :wink:

Maar inderdaad, zoals je zei.......centjes besparen :P


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Trompet testen???
BerichtGeplaatst: 23 nov 2010 23:34 
Offline

Geregistreerd: 08 sep 2010 21:38
Berichten: 61
Hoi hallo,

Sorry mensen, dit is echt een enorm oud topic.
Maar ik vind het wel interessant.

Afgezien van klank en boventonen etc. Zijn er kritische tonen die er er bij een slecht geproduceerde trompet niet goed uitkomen?

Als dit zo is, welke tonen zijn dat en op welke hoogte?
Mijn trompetleraar heeft mijn trompet getest en ik meen me te herinneren dat hij een E noemde die er goed uitkwam. Op een forum las ik iets over een C die niet zo goed klonk op een bepaalde trompet.

Ik ben een beginner en ik snap best dat een goeie trompetter na even toeteren wel door heeft of alle tonen goed klinken, maar dan de vraag dus. Zijn er kritische tonen (misschien wel alleen als het vrij hoog is, maar ik zou het graag weten)?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 nov 2010 10:03 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 mei 2004 10:51
Berichten: 2185
Het antwoord op die vraag is eigenlijk al eerder genoemd.
De meeste instrumenten die nieuw vanaf 1000-1500 te koop zijn, zijn in de regel gewoon goed. Zelfs de goedkope instrumentjes kunnen tegenwoordig al best aardig klinken.
(Ik zeg hier bewust aardig, want ze zullen nooit voor 100% dat terug geven wat de speler erin stopt).
Dan kom je toch al gauw bij het materiaal uit. Bij Roy Benson en Stagg ben ik absoluut niet te spreken over de bouw kwaliteit. Zelfs de duurdere versie van de Stagg, die toch redelijk solide aanvoelen, verslijten de ventielen na 1 jaar net zo hevig als die van een Olds in 50 jaar tijd zou doen. Totaal afgesleten. De Roy Benson vind ik heel erg dunnetjes en fragiel aanvoelen. Ventieldoppen die hun schroefdraad verliezen, of hun parelmoeren inleg (van plastic) die verdwijnen, de vilten uit de ventielen die ineens weg zijn. Bekers die zo vreselijk dun of slap zijn, dat je ze met je vinger kan bewegen.

Dit zou je denk ik minder snel meemaken bij een instrument van een degelijk merk.

Maar bovenstaande gaat voornamelijk op voor Bes trompetten.
De kleinere instrumenten, zijn nog lastiger te maken. C trompetten, Es/D Piccolo's. Daar zitten altijd wat rare noten tussen die je met hulpgrepen moet pakken om ze lekker te laten spelen en klinken. Over het algemeen hoeft dat helemaal geen probleem te zijn, als je maar weet dat het zo is.
Hoewel Yamaha en ook laatst Bach inmiddels met dermate goeie C trompetten komen dat die hulpgrepen overbodig zijn geworden.

_________________
Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch.
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 nov 2010 10:57 
Offline

Geregistreerd: 08 sep 2010 21:38
Berichten: 61
Kan ik uit jouw verhaal opmaken dat van een "slechte" trompet niet al op voorhand te zeggen is welke toon slecht zal zijn, maar dat het elke toon kan zijn?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 nov 2010 11:08 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 mei 2004 10:51
Berichten: 2185
Bij goeie bes trompetten zijn er geen 'rare noten' en die stemmen goed, en die zitten goed in elkaar.

Bij slechte instrumenten spreken noten niet lekker aan, of ze zijn vals, of ze zitten mechanisch slecht in elkaar.

_________________
Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch.
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.