trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Alternatieve vingerzetting
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 07:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2007 14:07 

cees schreef:
TRAIN JE DERDE VINGER!!!!!!

Ik ben gewoon lomp, dus die derde vinger trainen zal niet veel zin hebben. Misschien ook wel hoor, maar ik probeer eerst de alternatieven die hierboven genoemd worden wel even.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2007 14:08 

wat heeft dat lompe ermee te maken?..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2007 14:20 

Ik ben het met Cees eens, dat je beter je 3e vinger kunt trainen. Je moet niet te snel voor de makkelijkste weg kiezen. De volgende keer heb je misschien hetzelfde loopje, maar dan 2 oktaven lager. Wat ga je dan doen, het trucje met de hulpgreep werkt dan niet.

Ik ben er van overtuigd dat als je ergens op oefent, je ook vooruitgang zult zien. Nu ben je misschien nog 'lomp', maar na enige training worden de vingers vanzelf soepel.
Als je oefent, oefen dan wel eerst langzaam. Als het langzaam goed gaat, ga je vervolgens het tempo iets opvoeren. Zo ga je in bv 8 stappen naar het juiste tempo (metronoom eerst op 78 zetten en in stappen van 10 uitkomen op 148)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2007 15:42 

BertS schreef:
Ik ben het met Cees eens, dat je beter je 3e vinger kunt trainen. Je moet niet te snel voor de makkelijkste weg kiezen. De volgende keer heb je misschien hetzelfde loopje, maar dan 2 oktaven lager. Wat ga je dan doen, het trucje met de hulpgreep werkt dan niet.

Nee, dat is ook wel zo.

BertS schreef:
Ik ben er van overtuigd dat als je ergens op oefent, je ook vooruitgang zult zien. Nu ben je misschien nog 'lomp', maar na enige training worden de vingers vanzelf soepel.
Als je oefent, oefen dan wel eerst langzaam. Als het langzaam goed gaat, ga je vervolgens het tempo iets opvoeren. Zo ga je in bv 8 stappen naar het juiste tempo (metronoom eerst op 78 zetten en in stappen van 10 uitkomen op 148)

Ondanks dat dit de juiste methode zou zijn om dit soort dingen te tackelen ga ik toch ook de alternatieve vingerzettingen uitproberen. Als er meer middelen zijn om tot hetzelfde doel te komen, waarom zou ik die dan niet gebruiken!?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2007 15:48 

om beter te worden!!
trucjes zijn tenslotte maar trucjes

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2007 15:50 

Als je de hele tijd je zwaktes gaat negeren en hulpmiddelen gaat zoeken dan worden je zwaktes alleen maar groter.

Wat me brengt op het volgende,
'er zitten hier veel laffe hazen op dit forum die hun zwaktes alleen maar gaan zoeken in toeters/mondstukken/embouchure problemen/docenten... Niet zeiken gasten, steek je tijd eens in oefenen, of zinnig nadenken over wat het probleem is en daar mee aan de slag!!!'

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2007 16:31 

Ik denk ook dat het met die alternatieve vingerzetting een stuk moeilijker intoneren is. Van As naar Bes en dan beide met 2/3? Klinkt mij zeker niet makkelijker dan het orgineel :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2007 16:50 

BertS schreef:
om beter te worden!!
trucjes zijn tenslotte maar trucjes

Dat zijn toch geen trucjes? Dan zijn de originele vingerzettingen ook trucjes?

En kom op mensen, we zijn allemaal volwassen. Is het dan echt nodig om met kreten als "laffe hazen" en niet "zeiken gasten" te smijten? Ik vroeg om advies, niet om je persoonlijke mening over mijn aanpak. Dat beslis ik nog altijd zelf.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur