Clifford Brown is voor mij ook het allerbeste wat ik ooit gehoord heb. Hij moet live natuurlijk nog beter geklonken hebben. Hij had een fantastische vette sound en zijn improvisaties waren stuk voor stuk juweeltjes. Ik heb het boek "Clifford Brown , The Life and Art of the Legendary Jazz Trumpeter" van Nick Catalano. Daarin lees je dus dat Clifford echt een studiefanaat was. Ook een perfectionist. Hij had een ongelofelijke discipline, wat in die tijd wel bijzonder was voor een jazz-muzikant omdat de meesten aan de drank en drugs zaten.
Hij speelde inderdaad op een Blessing Artist met een Bach 17C mondstuk wat tegenwoordig te vergelijken is met een Bach 10 3/4 CW. In het boek lees je ook dat Clifford in dezelfde week dat hij verongelukte een afspraak had gemaakt om instrumenten uit te proberen bij een instrumentenbouwer in Elkhart. Dat zal waarschijnlijk bij de Conn zijn geweest van in die tijd werden Bach trompetten in Mount Vernon (NY) gemaakt. Dat had ik nog wel eens willen horen, Clifford Brown op een Connstellation
Maar om even terug te gaan naar het heden:
Eén van die aanstormende talenten in de States is Christian Scott
www.christianscott.net
Niemand minder dan Chris Botti vind hem b.v. HET grote talent van dit moment in de States met een echt eigen stijl.