trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Nieuwe cd's Hargrove en Payton
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 02:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jun 2008 12:28 

Als solist lijkt me een Inderbinen nog niet zo verkeerd evenals een Oiram. Ik vind Hargrove goed klinken en hij heeft een heel eigen geluid. Na 1 maat weet je dat hij het is. Dat vind ik leuk aan solisten, dat ze een eigen stijl en sound hebben.

Payton maakt volgens mij meer gebruik van een groot mondstuk op een standaard trompet, hij klinkt altijd moddervet vind ik.

Of beide heren goed in een trompetsectie functioneren betwijfel ik. Een Inderbinen lijkt me geen sectietrompet voor in een bigband bijvoorbeeld.

Veel jazzsolisten kiezen bewust voor een wat vetter geluid door dat ook in materiaal te zoeken. Bijvoorbeeld Wynton op Monette, solistisch een goed geluid (alhoewel ik hem vroeger op Bach ook erg goed vond klinken), maar ik denk niet dat dat goed mengt met een wat meer standaard trompet. Datzelfde geldt voor Terence Blanchard.
Ik mis zelf vaak wat helderheid in het geluid bij Monette, beetje stoffig.

En inderdaad, smaken verschillen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jun 2008 15:06 

Ik heb beide spelers al vaak live horen spelen. Op het North Sea Jazz maar, veel interessanter, in jazzcafé Porgy & Bess te Terneuzen. Hargrove is daar zo'n beetje de huistrompettist en Payton heeft daar meen ik een paar keer gespeeld. Ik hoor zelf Payton liever spelen dan Hargrove. Inderdaad meer traditioneler maar daar hou ik van. Hij is technisch enorm goed en speelt zeer smaakvol. Hij heeft geexperimenteerd met Monette/ Conn en Yamaha maar speelt naar het schijnt nu weer op z'n Bach Mt. Vernon. Dat zal hij niet voor niets doen. Ik vind hem daar ook fantastisch op klinken (Fingerpainting is daar een heel goed voorbeeld van).

Hargrove is echter veel hipper en een echt podiumdier. Die maakt de hele zaak gek van enthousiasme. Vooral z'n band "RH-Factor" is ontzettend goed. Die heb ik ook live aan het werk gezien in Porgy & Bess. De hele tent stond op z'n kop, zo ongelofelijk goed. Maar qua trompetgeluid kies ik toch voor Payton.

Wat de Inderbinen betreft vind ik b.v. Rik Mol wel fantastisch klinken. Beter dan op z'n Yamaha vind ik. Ook Michael "Patches" Stewart vond ik goed klinken op z'n Inderbinen. Zo vind ik Wynton weer beter klinken sinds hij op een lichtere Monette speelt. Zo'n zware toeter is inderdaad een boventonen-killer en die hoor ik nou juist zo graag.

Maar natuurlijk zijn al die gasten helemaal top ongeacht op wat ze nu spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jun 2008 00:13 

De beste jazzsolisten allertijden zijn Clifford Brown en Freddie Hubbard voor mij. Beide speelden op een gewone trompet (Blessing Artist en Calicchio) en konden daar alle klanken op voortbrengen die ze maar wilden. Dus mooi rond in ballades maar ook met veel vuur in uptempo stukken en alles wat daar tussen zit. Miles klonk heel donker op een Martin, terwijl de Martin ook door leadtrompettisten bespeeld werd.

Ook Hargrove klinkt "trompetterig" als het moet en rond in balladen, ik zie en hoor daar weinig verschil met de andere jazzsolisten.

Als ik de beste jazzsolisten van tegenwoordig op een rijtje zet, dan spelen de meeste op gewoon standaard materiaal. Er zijn wel een paar uitzonderingen zoals Wynton, maar die vond ik ook beter klinken op zijn Bach. Ik heb net een paar clips uit 1983 op YouTube van hem gezet, die kan ik je aanraden. Daar speelt ie nog op zijn Bach.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jun 2008 08:26 

erikveldkamp schreef:
Ook Hargrove klinkt "trompetterig" als het moet en rond in balladen, ik zie en hoor daar weinig verschil met de andere jazzsolisten.

Ik hoor in Hargrove's geluid wel degelijk iets wat ik bij weinig andere solisten hoor. Botti heeft dat ook. Maar Miles, Hubbard, Clifford en Payton dus gewoon niet. Misschien heb ik het niet goed verwoord, of misschien kun je het wel gewoon niet in woorden uitleggen, maar in Roy Hargrove's geluid zit een diepte die mij heel erg aanspreekt. Dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=LRE-eN9YJHQ
maakt misschien een beetje duidelijk wat ik bedoel.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jun 2008 08:57 

Ik denk dat jij gewoon een grote fan van hem bent, hij heeft zijn eigen geluid net zoals andere goede jazzsolisten hun geluid hebben. De goeie herken je meteen (als je op de hoogte bent natuurlijk).

Dus dat je dat "iets" van Roy niet bij anderen hoort, klopt dan ook wel. Iedereen heeft zijn eigen geluid.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jun 2008 11:29 

Ik snap wel wat je bedoeld met het geluid van Hargrove. Alsof er een soort vuurtje gaat branden. Dat ligt aan hem zelf, dat had hij ook op zijn bach vroeger. Dat is gewoon zijn geluid.

Ik vind Blanchard op het filmpje te donker klinken op die tank.

Stafford vind ik helemaal tegek, wat een trompettist is dat zeg.
Ik ben van mening dat elke trompettist uiteindelijk op elke trompet steeds weer hetzelfde eigen geluid eruit haalt, tenzij je op zo'n loodzwaar ding als Blanchard speelt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jun 2008 16:49 

Er zijn zoveel fantastische jazzsolisten op het moment. Alleen in New York (en omstreken) heb je al:

Tim Hagans
Bryan Lynch
Sean Jones
Ryan Kisor
Greg Gisbert
Dave Douglas
Terryl Stafford
Scott Wendholt
Jim Rotondi
Ingrid Jensen
Wynton Marsalis
Terence Blanchard
John Swana
Lew Soloff
Jon Faddis
Randy Brecker
Marcus Printup

en dan vergeet ik er vast nog wel een paar...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jun 2008 17:10 

Clifford Brown is voor mij ook het allerbeste wat ik ooit gehoord heb. Hij moet live natuurlijk nog beter geklonken hebben. Hij had een fantastische vette sound en zijn improvisaties waren stuk voor stuk juweeltjes. Ik heb het boek "Clifford Brown , The Life and Art of the Legendary Jazz Trumpeter" van Nick Catalano. Daarin lees je dus dat Clifford echt een studiefanaat was. Ook een perfectionist. Hij had een ongelofelijke discipline, wat in die tijd wel bijzonder was voor een jazz-muzikant omdat de meesten aan de drank en drugs zaten.

Hij speelde inderdaad op een Blessing Artist met een Bach 17C mondstuk wat tegenwoordig te vergelijken is met een Bach 10 3/4 CW. In het boek lees je ook dat Clifford in dezelfde week dat hij verongelukte een afspraak had gemaakt om instrumenten uit te proberen bij een instrumentenbouwer in Elkhart. Dat zal waarschijnlijk bij de Conn zijn geweest van in die tijd werden Bach trompetten in Mount Vernon (NY) gemaakt. Dat had ik nog wel eens willen horen, Clifford Brown op een Connstellation 8O

Maar om even terug te gaan naar het heden:

Eén van die aanstormende talenten in de States is Christian Scott www.christianscott.net

Niemand minder dan Chris Botti vind hem b.v. HET grote talent van dit moment in de States met een echt eigen stijl.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur