trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Informatie over eventuele gezondheidsproblemen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 16 jun 2024 04:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jun 2010 14:45 
Offline

Geregistreerd: 09 feb 2005 16:48
Berichten: 299
Dit topic ziet er bekend uit ;-)

Ik heb veel problemen met mijn gebit en voor een trompetist is dat toch vrij vervelend.

Na >30 cariës- en 3 wortelkanaalbehandelingen, 5 extracties (zoals ze dat zo mooi noemen) en weet ik watvoor verdere ellende is me een paar dingen opgevallen die problemen geven met spelen:

1. Het opnieuw vinden van vertrouwen in je eigen gebit. Dit klinkt gek, maar na een grote ingreep moet ik altijd het vertrouwen terugkrijgen dat de wijziging of het gebit weer doet wat ik ervan gewend was. Dit kost meestal enige tijd (lees dagen)

2. Wennen aan de ingreep. Je gebit is vaak toch anders en vooral bij grote ingrepen kan dat zeer van invloed zijn op het spelen. Hier heb ik een aantal keer mee te kampen gehad.

3. Wonden, lijkt me logisch.

Herstel bij cariësbehandelingen is in mijn ogen erg afhankelijk van wát er is gedaan. Een vulling is vaak (behoorlijk) anders dan het origineel. Dit kan met spelen echt in de weg zitten.

Extracties en wortelkanaalbehandelingen gaan meestal gepaard met enkele weken van herstel in spelen. Eenmaal werden er 3 kiezen tegelijk uitgehaald. Dit kostte me 2 weken voordat ik kon/mocht gaan spelen en nog eens zoveel om weer een beetje op de rit te komen.

Verder heb ik astma en daar heb ik tijdens het spelen nooit last van gekregen. Wel dat ik vlak na een aanval moest spelen. Dit bevorderd het spelen niet, maar ik weet er inmiddels mee om te gaan.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jun 2010 14:56 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 jun 2006 14:53
Berichten: 1070
ja, astma...dat ken ik ook. "Inspannings astma" noemen ze het zo mooi....

Genoeg last mee gehad (ook met trompet spelen helaas)
Tegenwoordig gaat het een stuk beter en ben ik aan het afbouwen met de medicijnen.

Het werd op een gegeven moment een soort vicieuze cirkel. Je krijgt een aanval tijdens het trompet spelen....en de angst om daarna tijdens een belangrijk speelmoment weer een aanval te krijgen lokt een nieuwe aanval uit etc...

Met wat relativeren gaat het allemaal een stuk beter :wink:


Laatst bijgewerkt door toet'n!! op 30 jun 2010 15:06, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jun 2010 15:03 
Offline

Geregistreerd: 09 feb 2005 16:48
Berichten: 299
toet'n!! schreef:
ja, astma...dat ken ik ook. "Inspannings astma" noemen ze het zo mooi....


Mja, geef het beestje een naampje ;-)

toet'n!! schreef:
Genoeg last mee gehad (ook met trompet spelen helaas)
Tegenwoordig gelukkig vrijwel zonder medicijnen en ook erg weinig aanvallen meer. Nog wel soms met sporten enzo, maar ach...dan heb ik tenminste ook het gevoel dat ik wat gedaan heb :wink:


Hehe, dat dan weer wel. Ik weet niet hoe erg het bij jou is, maar ik ken ook mensen die al last hebben na 100 meter lopen. Dat lijkt me echt heel rot. Gelukkig heb ik dat niet.

De medicatie tegenwoordig helpt inderdaad goed, zolang je geen bronchitis of ontstekingen hebt/erbij krijgt. Ik heb een trompetiste gekend die 2 keer per jaar voor een maand uitviel wegens ontstekingen van haar luchtwegen. Dat lijkt me geen grap.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jun 2010 15:08 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 jun 2006 14:53
Berichten: 1070
ja, ik heb geluk gehad....al dat soort ongein wat jij noemt zit bij ons in de familie (onderontwikkelde longen :P ) :lol:

bij mij is het beperkt gebleven tot een keer of 4/5 longonsteking, maar dat heeft volgens mij niet direct iets te maken met astma.


Laatst bijgewerkt door toet'n!! op 30 jun 2010 15:09, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Informatie over eventuele gezondheidsproblemen
BerichtGeplaatst: 30 jun 2010 15:08 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 sep 2001 22:02
Berichten: 1706
Woonplaats: ´s-Hertogenbosch
camel schreef:
Ik liep al zeker 2 maanden rond met de klacht dat mijn oren dichtzaten. Ik hoorde alles wel, maar vreselijk indirect, wat niet ten goede kwam aan intonatie, timing, articulatie en volume.


................ nee die is té makkelijk :lol:

Sterkte met je herstel :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jun 2010 15:17 
Offline

Geregistreerd: 09 feb 2005 16:48
Berichten: 299
toet'n!! schreef:
ja, ik heb geluk gehad....al dat soort ongein wat jij noemt zit bij ons in de familie (onderontwikkelde longen :P ) :lol:


Alleen mijn oma en ik hebben astma. Zij heel zwaar, ik (gelukkig) licht.

toet'n!! schreef:
bij mij is het beperkt gebleven tot een keer of 4/5 longonsteking, maar dat heeft volgens mij niet direct iets te maken met astma.


Ik heb daar gelukkig nooit last van gehad. Volgens mij kan een astma-aanval wel bijdrage aan het krijgen van een longontsteking. Een aanval of zelfs je medicatie kan leiden tot een verminderde weerstand, wat weer kan leiden tot een ontsteking.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jun 2010 15:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 jun 2006 14:53
Berichten: 1070
Ja dat van die medicijnen wist ik inderdaad, maar nooit echt een verband gezocht. Ik had wel vaak wondjes in mijn mond door die medicijnen (maar dat kwam meer omdat ik m'n mond daarna niet spoelde met water), dat is ook erg vervelend met trompet spelen


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jun 2010 15:37 
Offline

Geregistreerd: 09 feb 2005 16:48
Berichten: 299
toet'n!! schreef:
Ja dat van die medicijnen wist ik inderdaad, maar nooit echt een verband gezocht.


Het vreemde is wel dat de medicijnen die je krijgt voor die ontstekingen (zoals Prednison enz.) ook niet echt heel goed zijn voor je gestel. Beetje tegenstrijdig, maar goed.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.