trompet.nl > forum > Toon onderwerp - trompet afwisselen met trombone
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 16 jun 2024 08:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

goeie trombonisten hebben een supergoeie ademtechniek
beter dan de meeste trompettisten 60%  60%  [ 3 ]
oneens 40%  40%  [ 2 ]
Totaal aantal stemmen : 5
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 okt 2010 00:51 
Offline

Geregistreerd: 01 okt 2010 14:36
Berichten: 10
Woonplaats: Rotterdam
@Roel: In theorie klinkt het heel logisch, maar je weet maar nooit hoe het precies zal uitpakken in de praktijk. Het lijkt mij gewoon leuk om te proberen, al staat er heel wat op het spel (mijn beheersingvd trompet). Een collega, trombonist zei me dat het belangrijk is om sowieso niks te forceren en rustig op te bouwen. Dan verwacht ik weinig problemen. Ik zal eerlijk verslag doen :-)

@Ron: Mijn ervaring is ook dat ik een flink open geluid heb als ik na de trombone direct trompet begin te spelen. Dat bevalt me wel, al lijkt het even ten koste te gaan van wat controle en grip in de hoogte. Ik ben ook wel enthousiast begonnen, want ik vind het hartstikke leuk. Ik zou het supergaaf vinden als ik een betere trompettist word door ook trombone te oefenen. Bedankt!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 okt 2010 13:32 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
Jacobtrompet schreef:
@Roel: In theorie klinkt het heel logisch, maar je weet maar nooit hoe het precies zal uitpakken in de praktijk. Het lijkt mij gewoon leuk om te proberen, al staat er heel wat op het spel (mijn beheersingvd trompet). Een collega, trombonist zei me dat het belangrijk is om sowieso niks te forceren en rustig op te bouwen. Dan verwacht ik weinig problemen. Ik zal eerlijk verslag doen :-)

Heel veel succes! Niet forceren is een van de beste adviezen denk ik.

Even voor de duidelijkheid, mijn eerdere bijdragen in dit onderwerp zijn niet slechts gebaseerd op theoretische kennis. Ik combineer in de praktijk trompet, euphonium, in het verleden hoorn en trombone en sinds heel kort ook bastuba (helicon) met elkaar. In een bandje wissel ik in hoog tempo helicon met trompet: dat wil zeggen, ik speel baspartijen op de helicon, dus voortdurend zonder veel pauzemogelijkheid, afgewisseld met zo nu en dan een trompetsolo. Daarbij wordt van mij verwacht dat ik ook de hoge noten met een vol geluid raak. Dit gaat alleen goed als ik op beide instrumenten goed de balans vind tussen ademhaling en lipspanning. In dat geval houd ik het ook zonder problemen een avond vol. Dit is echt een kwestie van studeren, en in de praktijk uitproberen. Het heeft even geduurd voor ik dit onder de knie had.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 okt 2010 19:18 
Offline

Geregistreerd: 01 okt 2010 14:36
Berichten: 10
Woonplaats: Rotterdam
Bedankt beste Roel!
Ahaa, dat klinkt serieus :-)
Jij hebt dus niet echt positieve effecten op je trompetspel ervaren door die enorme toeters zoals Ron, begrijp ik.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 okt 2010 10:51 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
Jacobtrompet schreef:
Bedankt beste Roel!
Ahaa, dat klinkt serieus :-)
Jij hebt dus niet echt positieve effecten op je trompetspel ervaren door die enorme toeters zoals Ron, begrijp ik.

Het kan ontspannend werken in je hoofd. Het kan ervoor zorgen dat je je meer op de muziek concentreert, en niet op de techniek. Althans, dat is bij mij het geval. Als je echter op welke manier ook iets forceert of tegennatuurlijks doet, kan het ook heel verkeerd uitpakken.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 okt 2010 09:35 
Offline

Geregistreerd: 05 maart 2005 14:59
Berichten: 2593
Ik hbe ongeveer een jaar terug een soortgelijk topic aangemaakt, waarin ik een trombone zou gaan spelen als secondary instrument.
Ik heb het 13 maanden volgehouden, en ben tot de conclusie gekomen dat dit niet werkt (Voor mij!)
Er zijn mensen die dit goed kunnen,

mijzelf kostte het veel klank op de trompet, en daarnaast ook uithoudingsvermogen.
Nu ben ik gestopt met trombone spelen, en ben weer trouw aan kleinkoper.


Het grote mondstuk/boring van de trombone laat vee lsneller meer lucht door, en als je dan met trompetademtechniek gaat werken, ben je elke 2 seconden door je lucht heen.

Als je dit doet, neem een goeie leraar, een die het zelfde doet als jij wilt gaan doen, nl groot + kleinkoper.

Succes ermee:)

_________________
Met een Van Laar is niets te zwaar.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 okt 2010 15:22 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 jul 2004 13:35
Berichten: 1037
Woonplaats: Hilversum
Trompettor schreef:
mijzelf kostte het veel klank op de trompet, en daarnaast ook uithoudingsvermogen.
Nu ben ik gestopt met trombone spelen, en ben weer trouw aan kleinkoper.


Ook geen bariton meer?

_________________
-------------------------------------------------------------------
bij voetbal gaat het om de winst, bij muziek om gelijkspel


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 okt 2010 17:08 
Offline

Geregistreerd: 05 maart 2005 14:59
Berichten: 2593
trompet-smurf schreef:
Trompettor schreef:
mijzelf kostte het veel klank op de trompet, en daarnaast ook uithoudingsvermogen.
Nu ben ik gestopt met trombone spelen, en ben weer trouw aan kleinkoper.


Ook geen bariton meer?

Haha nee, en dat ik tbh ook alleen om pieter uit de brand te helpen ;)

_________________
Met een Van Laar is niets te zwaar.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.