Ik geloof dat je een iets te zonnige kijk hebt op de jazz scene hier.
Sinds 1 januari krijgt bijv. het Jazzorchestra of the Concertgebouw geen subsidie meer, wat betekent dat voor de meeste concerten nauwelijks nog gage is voor de muzikanten. Het laatste concert dat ik meedeed in het Bimhuis in januari betaalde € 60,- bruto, daar kan ik net de reiskosten mee dekken...
De Dutch Jazz Orchestra speelt al jaren niet meer, wat betekent dat er eigenlijk geen ruimte meer is voor een big band die zijn muzikanten fatsoenlijk kan betalen.
Het Metropole Orkest speelt in vergelijk met vroeger nauwelijks nog jazz. Het radioprogramma The Bands waar die muziek voor opgenomen werd is namelijk ook al een paar jaar uit de lucht. Daarbij krijgt het orkest na de zomer de helft van het geld. Hoe ze die andere 50% op moeten hoesten wordt nog druk over nagedacht.
Ik hoor van diverse collega's dat ze nauwelijks snabbels hebben op jazzgebied en als ze die al hebben, dan wordt dat ook slecht betaald. Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen, maar de algemene trend is volgens mij niet zo rooskleurig. De vlag hangt al een tijdje halfstok...