Rik Baars schreef:
het zal een voortvloeisel zijn van de stop techniek die vandaag de dag nog door hoornisten gebruikt wordt.

Dat denk ik niet, of tenminste niet helemaal. De stoptechniek bij hoorns was vooral bedoeld om chromatisch te kunnen spelen. Daarbij kwam dan wel dat het de toon ook beinvloedde. Toen de hoorns met cylinderventielen kwamen, waren een aantal mensen ook tegen het gebruik daarvan, vanwege het verlies van de specifieke gestopte hoorn klank.
Een dergelijk initiatief is er ook voor de trompet geweest, de zgn. stoptrompet. Deze was zo gebouwd dat je met je hand goed bij de beker kon komen (vergeet daarbij niet dat de baroktrompetten van toen twee keer zo lang zijn als onze huidige bestrompetten en dat je dus niet even je hand naar voren steekt). Dit idee is verder ook eigenlijk nooit echt van de grond gekomen. Je verliest er natuurlijk meteen je heldere trompetklank mee.
De demper werd echt gebruikt voor volumeverlaging en verandering van klankkleur. Dat de trompet daarbij dan ook hoger wordt is (voor zover ik weet uit mijn bronnen) meer een bijverschijnsel en kan opgelost worden door de partijen voor de andere instrumenten dan ook te transponeren. Je kunt de demper ook niet gebruiken om chromatisch te gaan spelen.
Dus voor zover ik weet:
Bij een hoorn was de stoptechniek vooral voor chromatisch spelen met als bijverdienste de klankverandering
Bij een trompet was de demper vooral voor klankverandering en daarbij werd het hele instrument ook een halve of hele toon getransponeerd.