trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Dempers
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 20:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Dempers
BerichtGeplaatst: 05 okt 2006 19:27 

De meesten onder ons gebruiken ze wel maar weet iemand eigenlijk hoe ze zijn ontstaan?(ik niet dus) Wanneer zijn ze dempers voor het eerst gaan gebruiken? Was het om het geluid een ander timbre te geven of gewoon om te dempen? Hoe zagen ze eruit?

Olaf

Yamaha YTR 6335
Yamaha YFL 631

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 okt 2006 19:54 
Moderator

Ik had nog wat in mijn archief: http://books.google.nl/books?vid=ISBN04 ... MTTR_ZY7lw

Geen idee overigens of ze al niet langer bestonden.
Ik heb ook wel eens ergens gelezen, weet echter niet waar, dat ze in de tijd dat er nog geen ventiel-trompetten bestonden, mutes gebruikten om de toonhoogte te veranderen.....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 okt 2006 22:33 

Ik kan er in mijn boeken niet veel over vinden. In ieder geval geeft Edward Tarr aan in zijn boek (die trompete) dat dempers al door Claudio Monteverdi voorgeschreven werden omstreeks 1600. Met het doel de klanksterkte te verminderen en de trompet geschikt te maken om met andere instrumenten samen te spelen. Een neveneffect is dat de toon van baroktrompet met barokdemper een halve tot een hele toon hoger wordt.

De cd Italian Baroque Trumpet Music (met Crispian Steele-Perkins en Stephen Keavy op baroktrompet bevat een aantal stukken waar een demper wordt gebruikt.
http://www.hyperion-records.co.uk/details/55192.asp

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 okt 2006 06:43 

het zal een voortvloeisel zijn van de stop techniek die vandaag de dag nog door hoornisten gebruikt wordt. :?:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 okt 2006 10:50 

Rik Baars schreef:
het zal een voortvloeisel zijn van de stop techniek die vandaag de dag nog door hoornisten gebruikt wordt. :?:

Dat denk ik niet, of tenminste niet helemaal. De stoptechniek bij hoorns was vooral bedoeld om chromatisch te kunnen spelen. Daarbij kwam dan wel dat het de toon ook beinvloedde. Toen de hoorns met cylinderventielen kwamen, waren een aantal mensen ook tegen het gebruik daarvan, vanwege het verlies van de specifieke gestopte hoorn klank.

Een dergelijk initiatief is er ook voor de trompet geweest, de zgn. stoptrompet. Deze was zo gebouwd dat je met je hand goed bij de beker kon komen (vergeet daarbij niet dat de baroktrompetten van toen twee keer zo lang zijn als onze huidige bestrompetten en dat je dus niet even je hand naar voren steekt). Dit idee is verder ook eigenlijk nooit echt van de grond gekomen. Je verliest er natuurlijk meteen je heldere trompetklank mee.

De demper werd echt gebruikt voor volumeverlaging en verandering van klankkleur. Dat de trompet daarbij dan ook hoger wordt is (voor zover ik weet uit mijn bronnen) meer een bijverschijnsel en kan opgelost worden door de partijen voor de andere instrumenten dan ook te transponeren. Je kunt de demper ook niet gebruiken om chromatisch te gaan spelen.

Dus voor zover ik weet:
Bij een hoorn was de stoptechniek vooral voor chromatisch spelen met als bijverdienste de klankverandering
Bij een trompet was de demper vooral voor klankverandering en daarbij werd het hele instrument ook een halve of hele toon getransponeerd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 okt 2006 20:19 

:o Zo oud al........, had meer verwacht dat het ergens in New Orleans ontstaan was. Waarom ik daar aan dacht weet ik eigenlijk ook niet, heeft waarschijnlijk toch iets met Louis te maken, zo ergens onbewust. :lol:

leerzaam stukje diederik.

Wist overgens ook niet dat over de stoptechniek bij hoorns. Doen ze dat met hun 'vrije' hand of hebben ze daar ook wat voor? (sorry ben nogal nieuwsgierig van aard).

Olaf

Yamaha YTR 6335
Yamaha YFL 631

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur