trompet.nl - d toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 08:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zal ik trompet gaan proberen te spelen?
BerichtGeplaatst: 11 dec 2009 18:24 

Hi

Toen we vorige week sinterklaas vierden, kreeg mijn moeder een didgeridoo, waar ik inmiddels aardig op kan spelen (boventonen en circular breathing etc). M'n moeder, docente piano en dwarsfluit, zei dat ik eens trompet moest gaan proberen.
Nu is dat iets dat ik al jaren in mijn hoofd heb (ongeveer vanaf het moment dat ik gitaar ging spelen, 9 jaar geleden), dus ben ik er serieus op ingegaan en heb wat onderzoek gedaan naar de mogelijkheden. Ook direct met mijn moeder overlegd en een trompetspelende klasgenote van me over wat ik nou het beste kan doen, maar ik wou graag nog wat meer meningen horen.
Het is namelijk zo dat ik nog steeds gitaarles heb + het is al halverwege het lesjaar, dus kan ik niet zomaar op trompetles.

Zou ik proberen om op een goedkope trompet of een huurtrompet of zelfs cornet, aangezien ik zag dat je daar ook goed op kon beginnen, te spelen om te kijken of ik het vol zou kunnen houden en of het echt zo leuk is zoals ik het voor me zie?
Ik wil niet op les gaan als ik nog helemaal geen idee heb hoe het gaat om er dan vervolgens een hele tijd aanvast te zitten zegmaar. Als ik het nu probeer, krijg ik in ieder geval al een indruk en kan ik dan altijd nog beslissen of ik in de zomer les ga nemen.

Nu zag ik dat sommigen van jullie het afraden te beginnen zonder leraar omdat je dan later weer verkeerde gewoontes moet afleren enzo, maar als ik nou een goede leermethode heb en die klasgenote en collegae van mn moeder die kunnen kijken of ik nog wel op het goede spoor zit, zou ik dat dan zo moeten doen?

Áls dat zo is heb ik natuurlijk ook een trompet of cornet nodig. Ik zag er op marktplaats al een paar, maar heb natuurlijk ook gekeken naar nieuwe instrumenten en huurinstrumenten. Daarvan vind ik het alleen zonde om 80 euro te betalen om 3 maanden cornet te spelen terwijl ze tweedehands te koop zijn voor E250 bijv. (als je huurt en dan de cornet koopt, ben je E500 kwijt)

Dus bij deze, zouden jullie mij kunnen helpen met het maken van een keuze? Als ik 'nu' niet begin met proberen, zal ik er waarschijnlijk nooit meer aan beginnen, aangezien ik nu ben gaan studeren en ooit op kamers ga enzo.

Voor de info nog, ik ben 18 en maak altijd vage geluiden met mijn mond, ook lippen, dus zonder instrument ertegenaan kan ik al wel hele toonladders produceren (op de manier zoals ze in van die videolessen laten zien, met strakke mondhoeken enzo), maar ik weet niet in hoeverre dat zou kunnen helpen bij de start.

Het is dus niet zo dat ik een trompet heb gezien en dacht 'SHINY' en er eentje wil kopen; ik wil het echt leren, maar nog even bedenken of het tijdelijk kan zonder leraar. Sommigen zeggen ja, meerderen zeggen nee.

In ieder geval, alvast bedankt

Mart

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 dec 2009 20:12 

Hallo Mart.

Als trompet je een leuk instrument lijkt zou ik vooral zeggen: begin er mee!
Toch is mijn standpunt dat je het beste kunt beginnen met een docent, dan ga je het snelst/best vooruit. Jou argumenten hiertegen snap ik helemaal.
Misschien is het een goeie optie voor je om privélessen te halen bij iemand (ik weet niet waar je woont, maar overal zitten wel docenten). Dan kun je er mee stoppen op elk moment en hoef je niet hele het seizoen af te maken/te betalen.

Ik zal je wel vast vertellen dat trompetspelen de eerste paar weken best saai is. Het duurt een tijdje voor je echt liedjes kunt spelen omdat er eerst bepaalde technieken aangeleerd moeten worden etc. Je moet dus niet na 4 weken denken: 'Saai, ik stop!'

Als je eenmaal een tijdje bezig bent denk ik dat je er niet meer vanaf wil :wink:

Ik hoop dat het allemaal lukt en dat je er veel plezier aan gaat beleven!

Groetjes,
Paul

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 dec 2009 20:30 

Waarom kan je niet zomaar op trompetles? Bel een vereniging op, leg het verhaal uit en je kan zo instappen. Heb je een privé docent, en een "gratis" leen-instrument. Dan kan je het ook tot de zomervakantie proberen en dan altijd nog stoppen als je het toch niks vindt, zonder grote financiele consequenties. En ik denk dat niemand hier op het forum zal zeggen dat je het níet moet proberen, haha.

Succes!

Thomas

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 dec 2009 21:09 

Bedankt voor jullie reacties al.
Het is inderdaad een best goed idee gewoon privéles te nemen buiten een muziekschool, had ik nog niet aan gedacht. Werd net nog tijdens het eten gezegd dat ik bij het conservatorium kon kijken of er studenten geïnteresseerd waren in wat bijverdienen door les te geven.
Alles wat ze me vertellen is dan nog nieuw voor mij en ze kunnen het zelf ook, terwijl het minder kost dan een echte docent. Lijkt me in ieder geval leuk om zo een start te maken. En heeft de student ook wat te doen :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 dec 2009 22:02 

Cygnus schreef:
Bedankt voor jullie reacties al.
Het is inderdaad een best goed idee gewoon privéles te nemen buiten een muziekschool, had ik nog niet aan gedacht. Werd net nog tijdens het eten gezegd dat ik bij het conservatorium kon kijken of er studenten geïnteresseerd waren in wat bijverdienen door les te geven.
Alles wat ze me vertellen is dan nog nieuw voor mij en ze kunnen het zelf ook, terwijl het minder kost dan een echte docent. Lijkt me in ieder geval leuk om zo een start te maken. En heeft de student ook wat te doen :P

Maar dan heb je nog geen leeninstrument, of je moet de student zo ver krijgen dat je een trompet mag lenen..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 dec 2009 03:19 

Citaat:
dan een echte docent
Dat doet best wel pijn :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 dec 2009 12:15 

paulvangils schreef:
Citaat:
dan een echte docent
Dat doet best wel pijn :P

Maar het is toch meestal wel zo? :P (docent die er een opleiding voor heeft gedaan bedoel ik met 'echt' dus)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur