trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Vorm van lippen en invloed op trompetspel
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 16 jun 2024 08:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vorm van lippen en invloed op trompetspel
BerichtGeplaatst: 28 nov 2010 21:44 
Offline

Geregistreerd: 08 sep 2010 21:38
Berichten: 61
Hoi hallo,

Heb wel eens gehoord of gelezen dat je bij het trompetspelen een rondje moet maken met je lippen.
Misschien is dit niet waar. Maar ik denk dat mensen met dunne rechte lippen (weinig lip dus). Hier wel voordeel van hebben. Ik bedoel niet dat zij wel een rondje kunnen maken. Maar ik bedoel wel dat zij van hun lippen twee horizontale lijnen kunnen maken.

Bijvoorbeeld dit plaatje:
http://images.volkskrant.com/hartziel/uploads/users/legacy/thumb/LIPPEN1199266495.gif

Met deze lippen valt het waarschijnlijk niet mee om een rondje te maken met je lippen.
Dit zijn niet mijn lippen. Maar als ik mijn lippen span dan krijg ik hetzelfde resultaat als het plaatje. Oftewel, in het midden van mijn bovenlip is dan een duidelijk bolletje te zien. Bij het blazen in een mondstuk zal ik zeker geen twee horizontale lijnen hebben (als lippen). Verder zijn mijn lippen redelijk dik.

Ik zou erg graag weten hoe jullie hierover denken. Kan de vorm van de lippen een beperking opleveren, of is het echt alleen maar oefenen, oefenen en....

Alsjeblieft geen linken plaatsen naar foto's van de man met de grootste mond.


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 nov 2010 10:01 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2002 20:54
Berichten: 1203
Woonplaats: Enschede
Ik denk dat de vorm van je lippen niet van doorslaggevend belang is of een een goede trompettist wordt of niet. Het belangrijkste is dat je lippen gaan trillen in je mondstuk, je moet je niet te druk over het maken van een rondje met je lippen. Dat is meer een visualisatie die sommige mensen gebruiken (in mijn optiek)

Of je nu dikke of dunne lippen hebt, de boel moet gaan trillen en dat gaat bijna altijd. Er zijn voorbeelden van goede trompettisten met dikke lippen, maar even zoveel voorbeelden van goede trompettisten met dunne lippen. Dus niet te druk over maken en gewoon lekker studeren :)

_________________
========> PLAY ANYWAY <========


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 nov 2010 10:23 
Offline

Geregistreerd: 03 aug 2010 21:10
Berichten: 88
Ik denk ook dat de vorm van je lippen niet doorslaggevend is. Maar dat is alleen de natuurlijke vorm van je lippen denk ik, wanneer er botox ofzo in gespoten wordt heeft dit denk ik wel grote invloed.

_________________
It’s true. I’m kind of retarded. But I’m also kind of amazing.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 nov 2010 22:00 
Offline

Geregistreerd: 08 sep 2010 21:38
Berichten: 61
Bedankt mensen, het lijkt me nu inderdaad ook meer een kwestie van embouchure en controle. Veel oefenen dus.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 nov 2010 00:41 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 sep 2007 12:25
Berichten: 222
Woonplaats: Den Ham
zolang je niet je mondhoeken heel erg uit elkaar gaat trekken om de boel aan het trillen te krijgen...
als je die wat naar elkaar toe brengt krijg je vanzelf je rondje, maar moet je verder niet te veel over nadenken zoals hierboven al gezegd is


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 dec 2010 08:45 
Offline

Geregistreerd: 13 apr 2010 15:06
Berichten: 34
Geer schreef:
zolang je niet je mondhoeken heel erg uit elkaar gaat trekken om de boel aan het trillen te krijgen...
als je die wat naar elkaar toe brengt krijg je vanzelf je rondje, maar moet je verder niet te veel over nadenken zoals hierboven al gezegd is
Er zijn verschillende methodes maar ik denk dat je het beste "Ep" (of Apple App maakt niet uit) kunt zeggen (na de P gelijk beginnen met blazen). Als je dan je hand op 20 cm voor je gezicht houdt en recht in je handpalm kunt blazen dan heb je de juiste mondvorm. Hoef je alleen het mondstuk nog maar recht op je lippen te zetten en dan moet je wel een heel vreemde anatomie hebben wil het dan nog niet lukken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 dec 2010 04:50 
Offline

Geregistreerd: 08 sep 2010 21:38
Berichten: 61
Hoi, het trillen van de lippen is geen probleem. Met mondhoeken houd ik me ook helemaal niet bewust bezig. Zoals ik eigenlijk al aangaf vroeg ik me af wat de invloed was van de lippen bij het trompet spelen.

Ik denk wel dat het invloed heeft, maar zal hier niet dramatisch over doen. Ik heb er niet echt met mijn trompetleraar over gesproken. Maar volgens mij heeft hij wel eens gezegd dat je met dunne lippen makkelijker hoog kan spelen en dat je met dikkere lippen misschien meer uithoudingsvermogen hebt. Over het uithoudingsvermogen kan ik met mijn ervaring niet veel zeggen (heb hier overigens geen bijzondere problemen mee). Wel is het zo dat als ik mijn lippen ver naar binnen rol (en dus ook dunne lippen heb) de hoge tonen er makkelijk uitkomen, maar dat coördinatie ver te zoeken is.

Als ik ep zeg, dan hoef ik hier echt geen moeite voor te doen. Mijn lippen zijn dan in een soort van basispositie. Door vervolgens te gaan blazen komen mijn lippen nog verder naar voren. Volgens mij niet geschikt voor het trompet spelen.
En wat de anatomie betreft valt het denk ik wel mee. Maar het is echt zo. Met mijn lippen kan ik echt geen rondje in het midden krijgen (Zie het plaat je in mijn eerste post). Als het rondje echt zo belangrijk zou zijn, dan zou ik het mondstuk links of rechts van het midden moeten plaatsen. Dat lijkt me niet nodig. Binnen nu en een half jaar twee tonen hoger kunnen spelen en ik ben dik tevreden.

Ik denk dat je vooral met dikkere lippen, je lippen wat naar binnen moet rollen.
Zie ook deze post:
http://www.trompet.nl/forum/viewtopic.php?t=4089&highlight=tuiten
Waarschijnlijk moet je bij dikkere lippen een balans zien te vinden tussen het naar binnen rollen van je lippen en ze toch nog gecontroleerd kunnen gebruiken. Het buzzen zonder mondstuk kan hier volgens mij goed bij helpen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 dec 2010 08:48 
Offline

Geregistreerd: 03 aug 2010 21:10
Berichten: 88
Hm, als ik Ep zeg...blaas ik niet in m'n handpalm maar tegen m'n pols.Ik heb dan ook een behoorlijke overbeet. Heeft niet alleen met de vorm van je lippen te maken dus.

_________________
It’s true. I’m kind of retarded. But I’m also kind of amazing.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.