Geregistreerd: 04 feb 2002 12:41 Berichten: 306 Woonplaats: Amsterdam
Ik heb een partituur doorgestuurd gekregen die gemaakt is met Sibelius. Ik wil hier graag partijen uithalen en transponeren. Nu gebruik ik zelf Finale en ik krijg de file in finale niet geopend. Daarom heb ik Sibelius 3 gedownload, maar ik heb hier toch wat problemen mee.
Het standaard lettertype voor noten (is dit Opus?) werkt niet. Als ik hem op Maestro (mijn Finale lettertype) zet, werkt het wel. Alleen zijn bepaalde dingen niet te zien, zoals het nootje in de metronoom-aanduiding. Maar als ik er partijen van maak, is de eerste pagina van deze partijen (met veel rusten) een grote puinhoop, de "multi-measure" rusten worden een lange zwarte balk die langer dan de pagina is. Als ik die uitzet dan staan er noten boven de titel.
Ik hoop dat je hier wat mee kan. De indeling van het boek is al een legpuzzelprijs waard.
Bestanden uitwisselen met andere gebruikers:
De Sibeliusschrijver moet de muziek opslaan als een Scorch webpagina en de beide bestanden (.sib en .htm extensie) mee zenden via de e-mail als attachment.
Jij moet via de Sibelius Website Scorch downloaden en installeren op je comp.
De .sib file en de .htmfile moeten samen in een map opgeslagen worden bijv. op je bureaublad. Als je dubbelklikt op het .htm bestand is de score in de webbrowser te zien.
Ik neem aan dat je het dan kan importeren in finale. Het lettertype wat meestal gebruikt wordt is OPUS en INKPEN2
ik neem aan dat het sibelius is met een crack anders doet hij niet alles.
Een score in afzonderlijke instrumenten splitsen
de score is geopend
kies file, extract parts (ctrl+shift+x) klik op het instrument in de lijst links in het dialoogvenster.
vink don't save now aan en dan ok
Als het goed is moeten de gegroepeerde rusten zijn samengebracht in een blokrust.met ctrl+shift+m kun je zien of er maten zijn gegroepeerd.
ik hoop dat je er wat aan hebt.
_________________ jammerhout, blaaesen en ssuichgen
Volgens mij had je Opus eerst uit je fonts-map moeten verwijderen voordat je Sibelius installeerde. Misschien kun je opnieuw installeren? Anders kun je ook een andere house-style importeren zodra je de partituur in je scherm geladen is. Je hebt dan in ieder geval een werkbaar geheel.. Succes!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen