Djavizz schreef:
Oké just for the record:
als je op een Bes-trompet (die de meeste mensen hebben) een C speelt klinkt er een Bb op de piano. Een piano is in Concert Pitch gestemd (C = Concert Pitch [ezelsbruggetje]). Finale denkt vanuit Concert Pitch, dus als je een partituur voor de trompet in G wil schrijven, moet je een toon omlaag denken vanaf je trompet = F.
Waarom? Omdat een trompet in Bb luider is dan een C-trompet. Vooral vroeger toen de trompet nog een militair instrument was was dit natuurlijk belangrijk.
Lijstje van transponerende instrumenten:
- Trompet (Bb, Eb, C of D)
- Cornet (Bb, Eb, C of D)
- Bugel (Bb, Eb, C of D)
- Sopraansaxofoon (Bb)
- Altsaxofoon (Eb)
- Tenorsaxofoon (Bb)
- Baritonsaxofoon (Eb)
- Hoorn (F)
- Trombone (Bb)
Kijk, zo zie ik een uitleg graag. Helemaal helder. Feitelijk kun je dus stellen dat een piano een neutrale (c) stemming heeft en je dus eigelijk altijd uit zou moeten gaan hiervan