trompet.nl > forum > Toon onderwerp - klassieke trompetsolisten in Nederland
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2024 14:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: klassieke trompetsolisten in Nederland
BerichtGeplaatst: 09 mei 2015 19:03 
Offline

Geregistreerd: 09 jul 2012 20:49
Berichten: 6
Hallo allemaal!

Als (klassiek) trompettist wilde ik bij deze gelegenheid toch eens een keer mijn hart luchten. Als aanbidder (zoals zeer velen van ons) van de jammer genoeg enkele jaren geleden overleden trompettist Maurice Andre,verwonder ik mij zeer over het feit dat er (vooral in Nederland) in de grote concertzalen of kerken zeer sporadisch;misschien enkele malen in het jaar een klassiek concert plaats vindt met een trompettist als solist. Om weer even Maurice Andre aan te kaarten: Hij was het die de trompet als solo-instrument in de klassieke muziek weer op de kaart heeft gezet (vooral barokmuziek).

Wat is hier eigenlijk van overgebleven? Natuurlijk heeft hij heel veel moois achtergelaten,wat bij ons in kennerskringen welbekend is! Maar het schijnt mij zo,dat er bij de huidige generatie klassieke muziekliefhebbers eenvoudigweg geen interesse is in trompetconcerten. Ik neig er toe om dit het massa-volk van de klassieke muziekliefhebbers te noemen. Dezen hebben practisch alleen interesse in piano-vioolconcerten,of Beethovensymfonien,ed.Ook strijkkwartetten zijn zeer populair. Iets anders kennen ze eenvoudig niet.Wel wil ik bekennen,dat er dit jaar een paar maal 2 topsolisten geweest zijn in ons land,maar het is steeds het zelfde liedje: iets anders als het trompetconcert in Es van J. Haydn en variaties over carnaval van Venetie wordt niet gevraagd.Ik bedoel hier mee: Gabor Boldoczky en Sergei Nakariakoff

Lees de programma bladen er maar op na,of kijk bv. naar de klassieke TV zender Brava,en anderen. Ik kijk al jarenlang naar deze zender,maar heb niet een enkele maal een concert met trompet gezien. Wat is er aan de hand? We hebben tegenwoordig meerdere uitstekende trompettisten.Een wil ik er noemen: de laatste en enige(oud)leerling van Maurice Andre,de Spaanse jongeman Ruben Simeo.Persoonlijk vind ik hem de"nieuwe" Maurice Andre.Hij is de beste trompettist van de wereld.Ik zou het interesant vinden wat anderen er van vinden van mijn verhaal. Ik kijk uit naar reacties! Hartelijke groeten allemaal van Johan Hollebeek.


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: klassieke trompetsolisten in Nederland
BerichtGeplaatst: 10 mei 2015 08:13 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Dag Johan,
mooi onderwerp snij je aan.

Ik denk dat het misschien met het repertoire te maken heeft: een vioolconcert van Brahms, gaat er vaak in als zoete koek. Maar Brahms heeft niet echt iets voor trompet geschreven. Dan ben je met Haydn, Hummel, Neruda wel weer klaar.
En dan maak je al gauw een stap naar Jolivet, en Tomasi, en die klinken nu weer niet zo lekker makkelijk als een Mozart hoornconcertje.


Met je bewering dat Ruben Simeo een nieuwe Maurice Andre zou zijn, en de beste trompettist ter wereld is, ben ik het absoluut me oneens.
Maar dat is een smaakkwestie. Hij is technisch fantastisch, kon op zijn 11e geloof ik al Tomasi uit zijn hoofd. Echt te gek. Maar zo smaakvol en muzikaal als Maurice Andre... Neee, bij lange na niet.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: klassieke trompetsolisten in Nederland
BerichtGeplaatst: 10 mei 2015 09:24 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Ik sluit me hier volledig bij aan. Ik hoor bij hem precies hetzelfde als ik naar Arturo Sandoval luister "hoor mij eens geweldig trompet spelen!". Muzikaal doet het me niets. Als ik naar zijn recente clips luister zijn ook zoveel noten vals, daar kan ik niet lang naar luisteren.

Geef mij maar Hakan Hardenberger, Sergei Nakariakov en Matthias Höfs om er een paar op te noemen die al jarenlang op het allerhoogste niveau excelleren. Maar ook Alison Balsom mag ik graag naar luisteren. Haar Bach vertolkingen en ook stukken als Syrinx en Legend zijn van muzikaal erg hoog nivo. Althans dat is mijn bescheiden mening.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: klassieke trompetsolisten in Nederland
BerichtGeplaatst: 10 mei 2015 09:30 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Ook ik vind het een mooi onderwerp. Overigens ben ik nul deskundig op het gebied vd klassieke trompettist en kan ik hier alleen mijn mening geven als muziekliefhebber. Hoewel ik een echte jazzvogel ben heb ik een uiterst zwak voor het klassieke trompetgeluid. Natuurlijk is monsieur André een geweldig trompettist. Of hij de solo trompet weer op de kaart gezet heeft als eerste betwijfel ik.
Daarom wil ik je als liefhebber wijzen op de geweldige muzikaliteit van mijn favoriet Timofei Dokshizer, misschien omdat hij Rus was iets minder bekend dan M.A. maar hij won voor WO II al prijzen als solist.
Hier in het van Alexandre Goedicke misschien wat minder bekende trompetconcert uit 1930, op minuut 8.30 begint hij een bijna 3 1/2 minuut durende cadenz en het is echt smullen van TOON, ritmegevoel en muzikaliteit.

https://www.youtube.com/watch?v=JewJoidakTI#t=743


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: klassieke trompetsolisten in Nederland
BerichtGeplaatst: 10 mei 2015 10:02 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Een kleine nuancering: Maurice Andre heeft vele trompetconcerten, die in de vergetelheid geraakt waren absoluut weer op de kaart gezet. Denk aan Tartini, Torelli, Corelli, en vele anderen.
Ook zijn er voor hem door modernere componisten (ik meen Jolivet en Tomasi) speciaal voor zijn ongekende virtuositeit, zijn grootse, maar ook enorm intieme geluid en zijn ongeevenaarde gevoel voor muzikaliteit stukken geschreven.

Het vergelijk met Dokshitzer, gaat daarom ook een beetje mank.

Ik ben (net als jij) een enorm fan van Dokshitzer, maar het waren twee compleet verschillende figuren. Met een compleet verschillende achtergrond, verschillende levens en daar dus ook verschillende opvattingen van spelen. Ook voor Dokshitzer zijn diverse stukken geschreven. Maar die waren compleet anders van aard en opzet, dan de stukken die voor Maurice Andre geschreven waren.

Als ik een dan toch een vergelijk moet maken, en die is puur en alleen gebaseerd op mijn mening...
Maurice Andre was een veel virtuozer en fijnzinniger speler dan Dokshitzer. Maar Dokshitzer had een veel uitgesprokener emotionelere manier van spelen. Vaak wat rauwer, wat intenser.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: klassieke trompetsolisten in Nederland
BerichtGeplaatst: 10 mei 2015 10:18 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Marnix, ik ben het denk ik geheel met je eens. Waarschijnlijk is Dokshizer in de moderne muziekopvattingen misschien ook wat gedateerd. Maar juist de wat rauwere stijl van Dokshizer, dat wat intens sentimentele, heeft mijn hart gestolen.
En die fantastische toon.
Misschien trompettechnisch minder dan André maar wel puur muziek.
Kort geleden vertelde iemand mij dat Nakariakov trompet is gaan spelen door Dokshizer (ik zag op een foto van Nakariakov's werkkamer een reuze portret hangen van Dokshizer). Nakariakov studeerde piano, kreeg op zijn twaalfde of zo een ongeluk waardoor hij niet goed kon zitten. Wilde trompet gaan spelen maar zijn moeder vond dat niks, te militaristisch dacht zij. Tot zij een plaat van Dokshizer te horen kreeg, ze was meteen om.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: klassieke trompetsolisten in Nederland
BerichtGeplaatst: 10 mei 2015 10:56 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Ik heb van Maurice Andre ook wel eens gehoord dat het gedateerd was... Boeiend... Het is gewoon prachtig wat die mannen deden.

Ik bedenk me ineens in Nederland is er Melissa Venema die wat klassiek speelt.
Maar verder merk je toch dat dat inderdaad wat minder wordt.
Ligt misschien ook wel aan de opleiding die in eerste plaats dient om orkesttrompettist te worden, waarbij daar dus de focus op ligt en niet op het solospel.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: klassieke trompetsolisten in Nederland
BerichtGeplaatst: 10 mei 2015 11:35 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Is natuurlijk ook wel de vraag hoeveel ruimte er is (in de markt zeg maar) voor echte solisten op trompet in de klassieke hoek.
Daarom kan ik mij die focus op orkestmuzikanten vd conservatoria wel voorstellen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.