trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Breda jazz festival 2018
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 19:23

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Breda jazz festival 2018
BerichtGeplaatst: 21 okt 2017 11:55 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Op het Breda Jazz Festival 2018 zal o.a. de band Tuba Skinny optreden. De naam is een ode aan Tuba Fats (Anthony Lacen). Hun trombonist (één van de sterkhouders van de band) is lang en "dun".

Deze band is momenteel naam aan het maken in de wereld. Voornamelijk dankzij Shaye Cohn als muzikaal leider (multitalent, ouders waren beroepsmuzikanten, pa jazzgitarist, moeder (oorspronkelijk uit Japan) piano. Shaye is afgestudeerd als klassiek pianiste, maar speelt piano, accordeon, cornet, trombone, spoons, viool, contrabas en nog een paar instrumenten.), maar ook de zangeres, klarinettist, saxofonist, trombonist, tubaspeler en last but not least de washboard speler mogen er ECHT wezen.

Liefhebbers hebben enkele maanden de tijd om ze beter te leren kennen. Er is veel materiaal op Youtube.

Omdat dit een trompetforum is, hier een link naar een optreden van Shaye Cohn, hier met voorzang van Meschiya Lake (ook geen onbekende in Nederland). In dit nummer is Shaye Cohn - die altijd bewust een vrij bescheiden rol vervult tijdens optredens - goed te horen:

https://www.youtube.com/watch?v=fwLGa6pGBcg

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Laatst bijgewerkt door Luciën op 09 dec 2017 15:46, in totaal 2 keer bewerkt.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Breda jazz festival 2018
BerichtGeplaatst: 21 okt 2017 12:56 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Anthony "Tuba Fats" Lacen (September 15, 1950 – January 11, 2004) was a jazz tubist and band leader. Tuba Fats was New Orleans' most famous tuba player and played traditional New Orleans jazz and blues for over 40 years.

Shaye Cohn is vooral bekend als de cornettiste van Tuba Skinny


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Breda jazz festival 2018
BerichtGeplaatst: 21 okt 2017 13:22 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Dank voor de aanvulling. Het lag er zo dik bovenop dat ik het ben vergeten (How could I). Ik vul het aan.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Breda jazz festival 2018
BerichtGeplaatst: 21 okt 2017 14:55 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Dacht al zoiets. Het is ook niet om te laten zien dat ik zo goed op de hoogte ben, dat is zeker niet mijn verdienste maar ik wordt doodgegooid door een paar gasten van TM met Tuba Skinny, ze zijn er helemaal idolaat van. Vind het zelf wel een heel tof groepje en een heel fris concept al klinkt dat laatste gek voor zo'n revival set-up.

Trouwens nog een weetje: ik heb het niet nagezocht maar ik meen ook ergens gelezen te hebben dat zij de kleindochter is van de toch vrij beroemde saxofonist Al Cohn.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Breda jazz festival 2018
BerichtGeplaatst: 21 okt 2017 22:18 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Nee joh, het is juist goed. Cornet is inderdaad al een hele tijd haar nummer één instrument.

Shaye is van huis uit klassiek pianist met een universitaire graad.

Haar vader is zelf ook een beroepsgitarist geweest (Joe Cohn) en haar moeder is pianiste, in Japan geboren. Daar heeft Shaye de oosterse trekken van.

Beide ouders waren beroepsmuzikanten en speelden voornamelijk modern jazz en bebop. Ik las ergens dat ze zelf niet warm liep voor die stijlen. Ze vond er niets aan, totdat ze de New Orleans Style jazz tegen het lijf liep. Ze werd vervolgens Busker en reed - zoals veel van hun in het begin - met vrachttreinen mee. Na piano (bespeelde ze al voor ze 5 was) stapte ze over op accordeon en viool.

Zelf zegt ze dat ze vind dat wat ze nu speelt de meeste emoties bij het publiek (of het nou jong of oud is) oproept en dat ze daarom hiervoor heeft gekozen.

Natuurlijk scheelt het als je de theorie al in je vingers hebt, maar om zoveel verschillende instrumenten in zo korte tijd te leren bespelen moet je wel een genie zijn.

Ze schrijft tegenwoordig ook zelf nieuwe "oude" New Orleans Style jazz. Haar theoretische opleiding geeft haar een voorsprong op anderen in deze stijlen die misschien wel talent hebben, maar vaak een degelijke basis ontbreken. Veel kunnen niet of slecht muziek lezen.

Zelf vind ik dat ze net wat te bescheiden is als ze optreedt.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Breda jazz festival 2018
BerichtGeplaatst: 21 okt 2017 23:12 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Overigens had ik voor Tuba Skinny nog nooit van Tuba Fats (Anthony Lacen) gehoord.

Ik ben dus gaan zoeken en vond een filmpje van een prachtig volks en folkloristisch decor in New Orleans. Het was twee jaar voor de dood van Tuba Fats - hij was al in zijn nadagen - en voor de orkaan Katrina.

Iemand beweert dat na Katrina de huizen - in goede staat of niet en eigendomswoning of niet - werden weg gebulldozerd en dat men op die plekken dure huizen voor de rijken op bouwden. De armen -waaronder veel straatmuzikanten - konden niet meer terug. Dat betekende het einde van een stuk culturele erfenis.

Ik heb bovenstaande ook maar gelezen.

Ik zag namen die ik niet kende en hoorde muzikanten die zich op een hoger niveau makkelijk staande hadden kunnen houden. Echt een complete show. Tuba Fats is de man in het midden met de volledig koperen sousafoon:

https://www.youtube.com/watch?v=vS2BpY2z0hA

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Breda jazz festival 2018
BerichtGeplaatst: 22 okt 2017 09:17 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Leuke verhalen en een interessant wereldje. Wanneer is dat festival in Breda eigenlijk?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Breda jazz festival 2018
BerichtGeplaatst: 22 okt 2017 13:16 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52
Berichten: 2389
Woonplaats: Hoek van Holland
https://www.visitbrabant.nl/nl/wat-te-d ... z-festival

_________________
http://www.meteohoekvanholland.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.