Ruli schreef:
... maar de Constant Pitch Center miste, heeft Donat dat wel?
Geen idee eigenlijk. Ik heb dat constant pitch-verhaal nooit ervaren. Ik zeg niet dat het onzin is, alleen heeft het zich bij mij nog nooit gemanifesteerd. Ik heb een jaar of 15 geleden een tijdje een Monette B5L gespeeld, daarna vervangen door een Kanstul B5L P(rana) en vond die Kanstul vooral fijner "doorblazen". Van ongelijke of juist gelijke octaven heb ik nooit iets gemerkt, niet bij de Monette, noch bij de Kanstul. Ook latere ervaringen met echte Monette's: een BL, een MFIII, een B3F S7 (Adam Rapa) en die grotere die ik wel eens van jou geleend heb: bij mij is er gewoon geen enkel verschil in pitchverhouding, in welk bereik dan ook.
De Kanstuls gaven mij altijd iets meer steun dan echte Monette's, en ik had het gevoel dat de exemplarische ongelijkheid bij Kanstul wat kleiner is, maar of dat echt zo is, weet ik niet.
De Donat geeft mij het gevoel dat Monette me ook geeft, en daarbij een geluid met (naar mijn smaak en mening) meer kern, meer onderkant, minder "snerp", bij gebrek aan een andere omschrijving: een lelijk bestanddeel in het hoog. Daarbij geeft de Donat nóg meer zekerheid, stabiliteit, en (misschien daardoor) iets minder feedback.
Voor wat betreft Constant Pitch zul je moeten kijken of iemand ervaring heeft met Donat die dat wel daadwerkelijk ervaart. Misschien weet Ko meer.
_________________
http://www.blazerspartijen.nlhttp://www.presidentsofantarctica.comhttp://www.aachen-bigband.deAdams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2