Antoni Hopmann schreef:
Ik pas hier gewoon niet tussen. Nooit wat naars meegemaakt met mijn trompetten.
Altijd keurig in stevige koffers. Wel eens zo'n koffer laten vallen of van een hoogte
gevallen. Maar ja niets aan de hand.Er gaat niets boven een stevige koffer.
Maar het hoeft niet alleen te gaan om kapotte toeters...
'wat dacht je van deze;
Jelle Schouten was aanvankelijk een zeer getalenteerde klassieke trompettist.
Op zijn 16e was hij al vaste invaller bij het Rotterdams Phil. en vooral op de piccolotrompet,
werd hij veel gevraagd.
Langzamerhand ging hij meer en meer in big bands spelen zoals in de John Clayton big band,
En The Glenn Miller Orch. In beide bands speelde hij 1e.
Hij heeft jarenlang klassiek en licht afgewisseld maar bleef wel C trompet spelen.
Die situatie heeft op zich niet zo lang geduurd, al snel kocht hij een Bes trompet erbij.
Maar goed, we zitten 'ns voor een concert met de trompettisten in een kleedkamer een
beetje te keuvelen over toeters e.d.
Op een gegeven moment zeg ik dat het toch altijd zo lastig is om een echt mooie triller te maken
tussen een C2 en een D2 (de D2 is immers een verlaging van de natuurtoon E2
en gaat daardoor makkelijker naar die E dan naar de C daaronder, nietwaar?),
en om dat duidelijk te maken speel ik ook die triller tussen die C en D en het is duidelijk
waarom ik dit punt maakte... het klinkt nogal rommelig en af en toe komt idd die E2 even langs...
Jelle zegt direkt; "ach kom, zó moeilijk is dat toch niet",
en speelt stante pede een perfecte triller tussen deze C en D en kijkt mij vervolgens triomfantelijk aan...
Omdat ik dan al intussen al zo'n 10 jaar met hem samen speel weet ik wel wat hij allemaal uit die toeter krijgt
en dat hij véél beter trompet speelt dan ik, maar het verschil tussen mijn triller en die van hem is wel érg groot...
Intussen word ik (weer eens) keihard uitgelachen door de andere jongens,
en hoe langer ik verbijsterd (en onbenullig) sta te kijken hoe harder de collega's lachen...
Héél langzaam komende de hersencellen op gang die ik nodig heb om deze choogeltruuk te doorgronden...
Hij deed het op C trompet! ergo; hij speelde een triller van Bes naar C die zelfs voor MIJ
een stuk eenvoudiger is dan van C naar D...
Hoezo dom?