Luciën schreef:
Mag ik dan de voorzichtige conclusie trekken dat kopiëren van dit soort dingen misschien wèl simpel is, maar dat men door geld te willen besparen (ook hier) gaat bekrimpen op materiaal? Want nogmaals, een oud model mute is heel makkelijk op te meten en te kopiëren. Tenminste, door een vakman. Dat mutes verschillen, is natuurlijk logisch. Vorm, gewicht, gebruikt materiaal (verhouding legering, en diktemateriaal) spelen onder andere mee.
Overigens zou het advies naar de vraagsteller dan waarschijnlijk moeten zijn:
Wil je stilte, koop elke goedkope demper die dat voor elkaar krijgt.
Wil je een mooie sound, test dan verschillende dempers uit tot je vind wat je zoekt. Door je wensen aan te geven kunnen anderen je waarschijnlijk al een beetje de juiste richting op sturen.
Beknibbelen op materiaal onder andere. Maar blijkbaar is het kopieeren dus niet makkelijk. Want het is niet alleen het materiaal, maar ook hoe dat in elkaar is gezet.
Ook wat betreft je uitlating over studeren in stilte heb je ongelijk.
Een Denis Wick met gesloten cup doet het prima. Maar de studiedemper van Wallace is te gek. Die van Best Brass ook. Sterker nog: ik merk dat als ik veel oefen met studiedemper dat mijn bek er sterker van wordt. Beetje letten op intonatie, maar boeie.
Ik heb een stuk of 40 dempers, cup en straight. Allemaal verschillend. De meesten erg mooi, sommigen niet zo.
Dempers zijn net als mondstukken een leuke hobby.
Een cupmute. Koop maar een Denis Wick. Prima ding. Maar ooit wel eens een houten cup van Tools 4 Winds geprobeerd? Of een 8-hoekige houten cup van ECG uit Spanje? Heel warm, zacht intiem geluid. Of een full copper cup van Tom Crown. Die is niet verstelbaar, dus je moet een beetje schuren aan de kurken. Heel erg apart geluid. Of de mic-a-mute van humes & berg. Prachtig voor Franse solowerken.
Of wat te denken van een zwarte fiberglass straight van Marcus Bonna. Heel mooi helder geluidje zit daar in.
Of die van Arnolds en Sons, die gemaakt is van riet, helemaal omhooggedraaid, en verlijmd.
Koop ze gewoon allemaal. En je zult bij alle dempers wel een geschikte passage vinden om ermee te stoeien. En als je in je trompetsectie dan allemaal van die milde gekken hebt rondlopen, kun je er met een hele sectie voor kiezen om bijvoorbeeld voor de ene passage niet de DW cup te gebruiken, maar een houten. Dat levert zo'n groot kleurenpalet op, daar word je gewoon vrolijk van.
Nee, over dempers moet je nooit lichtzinnig denken.
_________________
Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch.
http://marnixblogt.blogspot.com/