trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Jazz trompet kopen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 07:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Jazz trompet kopen
BerichtGeplaatst: 03 okt 2004 23:06 

Wil graag starten met jazztrompet. Welke trompet koop ik best (welk soort, eventueel merk)? Andere zaken waar ik moet op lettten?

Bedankt,
V

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 okt 2004 07:54 

Je kunt op elke trompet waar jij je prettig op voelt jazz spelen. Elk bekend merk is wel terug te vinden in deze muziek.

Profiel  

Berichttitel: Jazz trompet
BerichtGeplaatst: 05 okt 2004 11:17 

Beste Vinyl,

Ook bij Jazz worden verschillende klankkleur op trompet geproduceerd.

Moet het scherp zijn of een wat warmere klankkleur hebben.

Als het klankkleur scherp moet zijn, dan kun je denken om van een bestaande trompet zoveel mogelijk steuntjes te verwijderen. Wat ik in het verleden, met succes heb gedaan.

Als de klankkleur wat warmer moet zijn, kun je voor een kopere beker kiezen of een dikkere beker kiezen. Ik zelf heb diverse trompetten hier en daar verzwaard en daardoor ook een warmere klankkleur gekregen.

Mocht je het aandurven om eens te experimenteren, ik ben bereid om je te helpen.

Groetjes Co v/d Weerdhof van Jaguars Sound

Telefoon- en faxnummer: 0318-512402

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 okt 2004 11:33 
Moderator

ehh co? is dat niet een beetje voorbarig?? Ik krijg namelijk het idee dat de topicstarter pas aan het begin staat, dan lijkt het me handig als hij eerst eens op techniek gaat wekren en leren trompet spelen, het klooien aan instrumenten heeft alleen maar zin als je kan spelen en eventueel dingen voor verbetering ziet. ( afgezien van het feit dat je zowiezo beter meteen een goede trompet zou moeten kopen) .

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 okt 2004 11:40 

Aan een trompet sleutelen? Grappig, ik wist niet dat zoiets kon in Nederland. Volgens mij heeft de gemiddelde trompettist er ook helemaal niets aan. Mijn tijd is in ieder geval beter besteed met studeren.

Vinyl: Bach, Yamaha, Callichio, Van Laar, ga maar door. Die hebben allemaal een lekkere trompet waar je ongegeneerd mee aan kan komen zetten in de bigband. Gewoon eens proberen die instrumenten

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 okt 2004 12:16 

Precies! Je kan nog van alles proberen! Je wilt een nieuwe trompet kopen, dan heb je keus genoeg dacht ik!
En als je nou echt niets vindt waar je tevreden over bent (wat ik me echt niet kan voorstellen) kan je altijd nog gaan sleutelen aan een bestaande trompet! (Die je dan volgens mij ook eerst nog moet aanschaffen, en wat voor een ga je daar dan weer voor gebruiken, volgens mij kom je er zo nooit uit!)

Neem iemand mee naar een goede muziekzaak, je eventuele leraar of zo, en probeer gewoon van alles uit! (en sla Hub van Laar niet over :wink: )
Het lijkt me heel sterk als je niets tegenkomt wat bij je past!

En Co, heb je toevallig foto's of zoiets van die 'verzwaarde' trompetten! Ik ben heel benieuwd hoe dat er uit komt te zien!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 okt 2004 12:24 

Hier wil ik ook wel graag wat op zeggen...

Als je steunen gaat verwijderen blijft het altijd maar afwachten wat het resultaat is. Bovendien is terugplaatsen wel mogelijk maar je blijft het altijd zien.

Een ding weet je in elk geval zeker: Je komt nauwelijks meer van je instrument af mocht je hem beu zijn want wie gaat er nu in godsnaam een instrument kopen waar aan gerotzooid is..... :?

Wat je wel kan proberen zijn uitdraaibare braces (zo noemen ze die steunen) die hoef je niet te solderen maar draai je er met een schoefdraad tussen. Maar daar ben je ook al afhankelijk van bv de kracht waarmee je zo'n ding aandraait. En bovendien zijn deze nergens te koop, ik heb die wel eens bij Hub van Laar gezien.

Maar een paar simpelere andere tips om je geluid te veranderen:

Probeer eens diep of ondieper mondstuk eventueel ook met verschillende backbores
Probeer bottomcaps die je onder je ventielen kunt draaien (zijn niet voor alle modellen verkrijgbaar)
Of probeer gewoon eens wat verschillende instrumenten. Op het forum is genoeg over verschillende instrumenten met hun karakters besproken.

Een voordeel: De bovengenoemde dingen kun je gewoon bij de wat grotere zaken uitproberen, zolang je niets koopt kost het niets en je instrument blijft je waarde behouden.
Maar misschien wel het belangrijkste: je hoort direct wat het resultaat is en als het je niet bevalt kun je altijd terug!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 okt 2004 12:30 

Het onderwerp is: Jazz trompet KOPEN

Waarom zou je nou meteen beginnen met verzwaringen en andere experimenten als je nog niet eens een trompet hebt!
Vinyl moet gewoon een goede trompet kopen en zich niet gek laten maken met verhalen over verzwaren en zo!
Dan sla je volgens mij een paar stappen over!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur