trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Selmer vintage Piccolo uit 1975
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 22:32

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Selmer vintage Piccolo uit 1975
BerichtGeplaatst: 13 mei 2006 20:10 

Vandaag heb ik de Selmer piccolo uitgeprobeerd, maar een normaal trompet mondstuk
past niet echt goed in de bes en a leadpijp.
De conus is ook aan de grote kant, het mondstuk gaat 4 mm dieper in de pijp dan bij een C en Bes trompet.
Ook is de conus niet goed pas gemaakt omdat het mondstuk een beetje rammelt.
Is dit een bekend probleem bij de vintage omdat er toen een andere conus maat werd gebruikt?
Wie weet hier iets meer van !!!

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 mei 2006 20:01 
Moderator

volgens mij kunnen in die mondpijpjes gewoon standaard trompet mondstukken, dus als dat niet past, ben je gewoon een naar exemplaar tegen gekomen.

zowiezo is het gekkenwerk om met een gewoon trompetmondstuk piccolo te spelen. DUs ik zou maar eens kijken naar een fatsoenlijk piccolo mondstuk, dan kun je ook echt serieus testen.

als dat allemaal geen soelaas biedt, zou ik het instrument laten liggen. er zijn van blackburn wel leadpipes te krijgen, die verbetering brengen, maar dat is geen 100% garantie.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 mei 2006 20:07 
Moderator

Klopt Marnix.
Stomtoevallig heb ik zo'n Selmer een paar weekjes in bruikleen. (ong 20/25 jaar oud)
Mijn Schilke 16c4 mondstuk past uitstekend, en de problemen die jij, Jepk, tegenkomt heb ik dus niet. Moet dus iets bijzonders aan de hand zijn. :?
Overigens merk ik wel, en dat geeft Marnix al aan, dat een gewoon Trompet mondstuk verre van ideaal is. Maar voor mij is het om zo maar ff een paar weekjes te "spelen".
Die D en E is wel wennen. :oops:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 mei 2006 16:22 

diederik schreef:
Maar voor mij is het om zo maar ff een paar weekjes te "spelen".
Die D en E is wel wennen. :oops:

Ja Diederik, Had ik ook last van. Je bent je gehoor ahw aan het beduvelen. Maar dat went snel hoor.

Vwb. de mondstuk-passing: Ik heb een Courtois picc, en ook daar past een standaard Trompet mondstuk in. Dus JEPK: Ik zou in jou geval die Selmer eens grondig onderzoeken. Volgens mij klopt daar iets niet!

Smith & Watkins
Bach Strad 72*

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 mei 2006 18:39 

Met een normaal mondstuk bedoelde ik dat de conus niet paste in de mondstuk pijp. 8O

Ik speel op een Weril W 46 en een Callet DT 10 omdat ik TCE speel, dus dat is ook prima geschikt voor piccolo, is ondiep en kleine cup diam.

Wat mij ook opviel dat het nou niet zo geweldig speelt zo'n Selmer vintage, de stemming is niet zo geweldig, maar dan kan natuurlijk aan deze piccolo liggen, want dat schijnt nogal te verschillen.

Zelf heb ik jaren geleden een Getzen Eterna Piccolo gehad en dat speelde een stuk beter.

Toch ook maar is een Kanstul piccolo uitproberen, dat moet nog beter zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 mei 2006 18:56 

jepk schreef:
en een Callet DT 10 omdat ik TCE speel, dus dat is ook prima geschikt voor piccolo, is ondiep en kleine cup diam.

.

Ik vraag me toch serieus op waar jij je statement op baseert dat die selmer niet goed is. Als je mondstuk niet past, krijg je echt geen goede intonatie ( en uberhaupt al geen goed beeld ).

Een piccolo mondstuk moet niet er definitie klein en ondiep zijn, ik prefereer, samen met vele anderen, toch een iets groter mondstuk voor de picc.
Hoeft geen stuiver met een gaatje te zijn, bij wijze van spreken

Profiel  

Berichttitel: selmer pic.
BerichtGeplaatst: 15 mei 2006 20:14 

Ik heb ook die oude Selmer, fantastisch geluid maar intonatie laat te wensen over op veel mondstukken; gewoon mondstuk past er prima in overigens; ik gebruik een Yamaha 14a4aGP, gaat redelijk maar ik ga toch die Blackburn pijpen eens bestellen.

Profiel  

Berichttitel: Re: selmer pic.
BerichtGeplaatst: 15 mei 2006 21:15 

Han schreef:
Ik heb ook die oude Selmer, fantastisch geluid maar intonatie laat te wensen over op veel mondstukken; gewoon mondstuk past er prima in overigens; ik gebruik een Yamaha 14a4aGP, gaat redelijk maar ik ga toch die Blackburn pijpen eens
bestellen.

Dat gaat dan een hoop geld kosten voor één mondstuk pijpje betaal je in de USA al 190 dollar. maar wie weet is het dat ook wel waard :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur