Ik heb een lang interview gehad met 1 van de designers van Yamaha maar die kon me de prijsverschillen ook niet echt uitleggen, of hij wilde het mij niet uitleggen. Mijn opvatting over de prijsverschillen tussen de 9335 en bijvoorbeeld de 8310Z is dat het puur marketing is. Er is mijns inziens geen qualiteit verschil tussen de 2 modellen. De Artist models zijn met en voor orkest musici gemaakt. Die krijgen hun instrumenten ook vaak van het orkest dus die betalen toch wel. Daarnaast worden er waarschijnlijk minder van verkocht dan de meer populaire 8310Z of straks de nieuwe 8335LA dus is de kostprijs misschien wat hoger, net zoals bij piccolo trompetten. Een duurdere prijs straalt ook wat meer klasse uit...
Maar prijsverschillen tussen verschillende merken zij toch niet altijd even goed te verklaren. Ik vind dat Hub bijv. erg goedkoop is omdat je voor onder de 2000,- een custom made instrument krijgt. Hub's opvatting daarover is dat hij de klant niet onnodig veel geld uit zijn zak wil kloppen. Daarom werkt hij met kleinere marges. Vergelijkbare merken zoals Eclipse, Taylor, Thein, etc zijn vaak toch al 1000,- duurder en ze spelen mijns inziens niet beter, alleen maar anders. Daarnaast maakt Thein en Eclipse niet eens zijn eigen bekers...
Ik heb vanmorgen nog met Hub gesproken en hij was erg enthousiast over zijn nieuwe mat vergulde B8. Ik ga er binnenkort maar weer eens langs...
Claudio Roditti speelt hier de nieuwe B8 op de ITG in NY