trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Schagerl trompetten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 14 feb 2026 21:51

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Schagerl trompetten
BerichtGeplaatst: 30 jun 2008 16:54 

Hallo allemaal, even een vraagje , is er hier iemand die bekend is met Schagerl trompetten?, (bes), schijnt heel goed te zijn?speel nu van Laar , wil wel eens iets anders proberen, groet,
Anton.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jun 2008 19:51 

Schagerl staat vooral bekend vanwege zijn Rotary trumpets. Die zijn zeer goed, althans ze worden veel gebruikt in de professionele wereld. Zeker het kopergeweld van de (late) romantiek klinkt waanzinnig op dit soort instrumenten. Mahler, Bruckner, Shostacovic wordt vaak op rotary gespeeld. De perinet trompetten (gewone Bb) kom ik niet zo vaak tegen. Vlado en zijn kumpanen spelen er ook op als ik mij niet vergis.

Ze zijn te krijgen bij trompetshop. Ik zou eens gaan proberen als ik jou was.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jun 2008 22:36 

richaar-cdl schreef:
Schagerl staat vooral bekend vanwege zijn Rotary trumpets. Die zijn zeer goed, althans ze worden veel gebruikt in de professionele wereld. Zeker het kopergeweld van de (late) romantiek klinkt waanzinnig op dit soort instrumenten. Mahler, Bruckner, Shostacovic wordt vaak op rotary gespeeld. De perinet trompetten (gewone Bb) kom ik niet zo vaak tegen. Vlado en zijn kumpanen spelen er ook op als ik mij niet vergis.

Klopt, Vlado en kumpanen spelen daar inderdaad op, maar dan wel op de perinettrompetten ;-). De gasten van Mnozil spelen ook op schagerl, de Gansch Horn is zeker eens het proberen waard! Maar die is helaas niet altijd te bespelen bij trompetshop...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2008 01:12 

Schagerl maakt ook goeie Bb trompetten, ik heb ze destijds allemaal getest. Ik vond sommige bovenin nog niet echt lekker doorspelen, maar misschien zijn ze inmiddels verbeterd. De trompettisten van de NDR bigband (Hamburg) spelen erop.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2008 07:58 

Frappant is dat de Schagerl rotary's (DUITSE trompetten) in Duitsland worden aangeduid als "Amerikanisch Deutsch" m.a.w. te plat naar de smaak van veel Duitsers, daar zijn merken als Lechner juist weer veel gangbaarder.

De Gansch-horn is zeker het uitproberen waard, ik heb destijds het exemplaar van Thomas Gansch himself mogen uitproberen, en man, wat een fantastische toeter is dat! Speelt echt heerlijk soepel, noten slotten perfect, zuiver, ventielwerk 100%, echt te gek.

Over de perinettoeters van Schagerl heb ik verder helaas weinig te melden..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2008 08:00 

The Joker schreef:
richaar-cdl schreef:

Klopt, Vlado en kumpanen spelen daar inderdaad op, maar dan wel op de perinettrompetten ;-). De gasten van Mnozil spelen ook op schagerl, de Gansch Horn is zeker eens het proberen waard! Maar die is helaas niet altijd te bespelen bij trompetshop...

De keer dat ik vlado en zijn vlegels heb gezien speelde hij bijna 90% op een Duitse Bes / flugelhorn / rotary. Als hij dat ding pakte, ging het weer van humpa humpa humpapa in het kwadraat. De echt ruige nummers speelde hij op zijn bes trompet.

Trouwens, als ik me niet vergis zijn die verhaaltjes van spelers op trompetshop niet allemaal meer up to date. Rob Ruynen, Ack van Rooijen spelen op HvL bugel. En Andrei kavalinsky op HvL C-trompet. Wellicht dat ze de rotary wel nog gebruiken.

p.s. als je gecharmeerd bent van deze Duitse trompetten dan moet je ook eens kijken op de sites van Monke en Thein. Die zijn ook eg goed (en prijzig ook helaas)

später!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2008 18:55 

Ik ben afgelopen zomer bij Schagerl geweest. Heb vooral naar kleppentrompetten en bugels gekeken: geweldige instrumenten...maar ik krijg het gevoel dat je daar niet zo in geïnteresseerd bent.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jul 2008 09:37 

Ik heb wel eens op een Schagerl bes en c perinet - model gespeeld. Het zijn echt goeie toeters. Het is natuurlijk wel typisch duits, groot geluid, etc.. Het is maar net wat je zoekt qua klank. Ook speelt het wel heel anders aan dan de gemiddelde bes en c's die je gewend zult zijn, maar daar wen je gauw genoeg aan.

Ik ben ook wel benieuwd naar de schagerl cornetten. Heb Hans Gansch laatst nog in actie gezien met brassband Oberosterreich, en die klank die die kerel had was echt fenomenaal.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur