The Joker schreef:
richaar-cdl schreef:
Schagerl staat vooral bekend vanwege zijn Rotary trumpets. Die zijn zeer goed, althans ze worden veel gebruikt in de professionele wereld. Zeker het kopergeweld van de (late) romantiek klinkt waanzinnig op dit soort instrumenten. Mahler, Bruckner, Shostacovic wordt vaak op rotary gespeeld. De perinet trompetten (gewone Bb) kom ik niet zo vaak tegen. Vlado en zijn kumpanen spelen er ook op als ik mij niet vergis.
Ze zijn te krijgen bij trompetshop. Ik zou eens gaan proberen als ik jou was.
Klopt, Vlado en kumpanen spelen daar inderdaad op, maar dan wel op de perinettrompetten

. De gasten van Mnozil spelen ook op schagerl, de Gansch Horn is zeker eens het proberen waard! Maar die is helaas niet altijd te bespelen bij trompetshop...
De keer dat ik vlado en zijn vlegels heb gezien speelde hij bijna 90% op een Duitse Bes / flugelhorn / rotary. Als hij dat ding pakte, ging het weer van humpa humpa humpapa in het kwadraat. De echt ruige nummers speelde hij op zijn bes trompet.
Trouwens, als ik me niet vergis zijn die verhaaltjes van spelers op trompetshop niet allemaal meer up to date. Rob Ruynen, Ack van Rooijen spelen op HvL bugel. En Andrei kavalinsky op HvL C-trompet. Wellicht dat ze de rotary wel nog gebruiken.
p.s. als je gecharmeerd bent van deze Duitse trompetten dan moet je ook eens kijken op de sites van Monke en Thein. Die zijn ook eg goed (en prijzig ook helaas)
später!!