Yamahaddatdangezegd schreef:
Ik ben een Schilke large gewend en die zijn zeer open. Ik denk dat ik een ferme adem heb, en daarom graag op open toeters speel. Ik heb nu ook een zeer open throat en grote backbore op mijn mondstuk. Op Bach ML37 denk ik dat ik stik, en op de meeste andere Van Laars ook, waaronder de B4 en B5. De B2 is ook vrij open (mijn ervaring) maar die schreeuwt zo hard dat ik het lelijk vind worden. Mijn B7 is een mooie tussenweg. Van alle toeters die hub had liggen vond mijn eigen (gelukkig) het beste.
Met twee braces vind ik de klank teveel vastliggen, met een is het een mooie leadtoeter en zonder is de klank iets vormbaarder, dus voor jazz zeer geschikt. Ik was gisteren bij Hub, tegelijk met Jon Lewis, die iedereen vermoeide met zijn voortdurende getoeter in de testruimte. Jon vond het verschil tussen mijn oude "gewone" stembuis en de nieuwe "large" evident. Hij zou geen moment twijfelen. Ik twijfelde nog over de inzetbaarheid als lead, omdat mijn oude buis toch wat heftiger klonk, wat meer heel hoge boventonen. Vandaag in een blazerssectie gespeeld, in een theater, dus altijd tricky treffen, je hoort alles, en tot nu toe bevalt ie prima. Kijken hoe hij zich morgen in de bigband gedraagt...
Speelt Jon Lewis op een Van Laar C en/of Bb? Ik las laatst ergens dat hij op een Destino C speelde.