trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Heeft er iemand een F-trompet te leen?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 10:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2004 15:14 

Heb hem genoeg suggesties gegeven. Het is allemaal lachwekkender aan het worden doordat het een conservatoriumstudent is (geweest). Die zou, met de uitstekende theorethische scholing in het Belgisch muziekonderwijs, makkelijk a vue moeten kunnen spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2004 15:15 

Suggesties ok, 't is alleen maar de manier waarop. Marnix heeft me ook suggesties gegeven, zeg ik niks van.

Kom, voor mijn part, slot erop, als je geen eenvoudig antwoord kan geven op een eenvoudige vraag... Het wordt hier toch alleen maar een "ik zeik op de ander zijn kop" -post.

Of nog erger: weer een "ik ben beter dan jij" -post.

Daar hebben we er al genoeg van gehad.

PS: Jozef, een antwoord was geweest: Ik heb er geen. Daar heb ik meer aan. Dat vermijdt nutteloze discussies zoals deze.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2004 17:13 

Pedro, ontzettend veel succes met de rest van je loopbaan!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2004 18:05 

Pedro schreef:
-weet jij welke klank Strauss, Mahler, Bruckner in gedachte had? Ik weet maar al te goed dat de klank van een f-trompet anders is dan deze in c of bes. Misschien vond onze dierbare Richard dat nou net wel ok. Anyway, point taken.

Misschien ligt daar de oorzaak van het probleem, jij hebt het over de Fledermaus van Richard Strauss, ik ken alleen die van Johann!
:D
Dit is dus een grapje, ik hou er niet van om mensen belachelijk te maken of uit te lachen!
Bovenstaande om verdere onzinnige discussies te voorkomen.

PS Ik zou het dus gewoon op c spelen = makkelijke transpositie!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2004 21:14 
Moderator

Er staat mij een verhaal bij dat componisten in bijvoorbeeld es en bes en f en weet ik veel welke transposities schreven, omdat ze dan zelf de partijen niet om hoefden te schrijven, een beetje gemakzucht was dat dus van die componisten, wat hiervan waar is weet ik niet, maar ik zou het me zomaar voor kunnen stellen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 okt 2004 07:58 

Beste Pedro, tot mijn spijt moet ik het met alle voorgaande sprekers eens zijn: transponeren is eenvoudiger.

Mijn tip: pak nu alvast een paar etudes, en speel die een kwart hoger ( etudes van Phil Snedecor, of Bordogni ) en vervolgens wat Mahler Orkestwerkjes, en uiteindelijk wordt het een tweede natuur.

Als je de fledermaus op ( alt ) f trompet gat spelen heb je al snel de kans dat je het orkest + zangers wegblaast en dat is bij Operette niet echt de bedoeling.

Wees overigens blij dat het bij een f transpositie blijft, ik heb het bij operette wel gortiger meegemaakt

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 okt 2004 08:43 

hmm pedro, misschien moet je het eens een paar muziekwinkels aflopen om eentje te huren ?

Je kunt natuurlijk ook Finale gebruiken: inscannen, muziek laten herkennen, foutjes verbeteren transponeren en afdrukken ^^

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 okt 2004 09:10 

Pedro schreef:
weet jij welke klank Strauss, Mahler, Bruckner in gedachte had? Ik weet maar al te goed dat de klank van een f-trompet anders is dan deze in c of bes.

De trompet die Johann Strauss bedoelt is niet dezelfde als de piccolo f-trompet die jij bedoelt, maar ook niet dezelfde als de alt f-trompet die Erik te koop heeft/had staan.

In de negentiende eeuw was de eerste ventieltrompet een trompet in F. Later gingen trompettisten over op Bestrompet of C-trompet om in het hoge register (zie de werken van Richard Strauss en Mahler) meer zekerheid te krijgen.

Componisten trokken zich van al deze ontwikkelingen niet zoveel van aan. Mensen als Richard Strauss en Richard Wagner bleven in de oude traditie schrijven dat ze trompet altijd in C noteren. Doordat hun muziek echter van hot naar her moduleert, levert dit de meest krankzinnige transposities op. Het spreekt vanzelf dat niemand in die tijd elke keer een andere beugel nam, dat is zelfs onmogelijk bij veel van die stukken.

Andere componisten, zoals Brahms, trokken zich van alle ontwikkeling niets aan en bleven gewoon in de Beethoven-traditie schrijven voor twee natuurtrompetten in F (waarbij de tweede trompet soms rare sprongen moet maken omdat in dat lage octaaf niet alle noten erop zitten). Er wordt vermoedt dat de trompettisten zich daar in die tijd niet veel van aantrokken en gewoon op ventieltrompet speelden, maar zeker weten we dat niet. Inderdaad is het verhaal, zoals Marnix al zei, ook dat trompet in F erg handig was voor componisten omdat de hoorns ook in F staan.

Bij Mahler is er helemaal geen touw aan vast te knopen. Soms schrijft hij voor Bestrompet, soms voor F-trompet. Er lijkt echter helemaal geen logica in te zitten.

De f-trompet waar het hier steeds over gaat is net zo lang als de tegenwoordige alttrompet, maar toch een ander instrument. De boring is namelijk veel kleiner omdat het instrument niet bedoeld is om alleen in het lage register te spelen.

Rimsky-Korsakov was de eerste componist die voor trompet in bes schreef (voor hem was het altijd cornet in bes of trompet in f). Trompet in f komt bij hem niet meer voor. Wel heeft hij een nieuw instrument uitgevonden (voor zijn opera Mlada), de alttrompet in f. Dit is dezelfde f-trompet maar dan met een grotere boring, zodat het instrument alleen nog geschikt is om in het lage register te spelen.

Tegenwoordig begint naast de authentieke uitvoeringspraktijk bij barok- en klassieke werken ook langzaam de authentieke romantische uitvoeringspraktijk op gang te komen. Thein en Egger bouwen allebei een romantische f-trompet.

Als je echt authentiek wil zijn, dan moet je het op zo'n instrument spelen. Maar ook dit kost veel studeertijd omdat je (net zoals op een baroktrompet) constant in het hoge register van het instrument aan het spelen bent waar de natuurtonen heel dicht bij elkaar zitten. Dat betekent dus dat je heel gemakkelijk kickst.

Daarnaast moet je voor deze instrumenten toch zo'n 4000 euro neertellen. Ik denk niet dat je dan nog veel overhoudt aan je schnabbel...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur