trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Bb/C trompet.
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 14 feb 2026 21:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jan 2005 20:31 

flugel schreef:
Eigenlijk is de hele kwestie me blijven intrigeren vanmiddag. Trumpetvos, is het een nieuw instrument of een oudje, wat zijn je ervaringen.

In Bb beter klinkend dan in C zou weer betekenen dat 'ie eigenlijk voor Bb bedoeld is, maar aan de andere kant: hoeveel ervaring heb je met C-trompetten?

Vertel, vertel, vertel!!

Zoals ik tegen mijn trompet aankijk is het volgende, volgens mij is het een C-trompet waarmee je ook de mogelijk hebt om er Bb mee te spelen, en niet andersom.
Inmiddels een check laten doen met een stemapperaatje waaruit bleek als je hem goed insteld voor C of Bb dat hij best wel goed presteerde wat betreft stemming.
Heel veel ervaring met C heb ik niet, wel heb ik de trompet door meerdere trompettisten laten bespelen die wel ervaring hebben met een C-trompet.
Ook hun kwamen tot de conclusie dat de klank in Bb mooier en was dan in C.
Het gaat hierbij om een trompet met enige ervaring maar zeker geen oudje!
Vertel jij eens Flugel vanwaar je grote interresse ?i

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 jan 2005 14:44 

Eén: De combinatie Bb / C is itt bijvoorbeeld Eb / D of Bb / A (piccolo) geen veelvoorkomend fenomeen. En juist deze "exoten" vind ik altijd erg interessant.

Tweede reden: ik ben tot nu toe alleen C's tegen gekomen die je kunt verbouwen tot (een mindere) Bb. Al eerder gepost: ervaring met een Besson de Paris (ongeveer 50 jaar oud), in jouw post merkte je op dat de trompet in Bb beter klonk, dus trok ik de (overhaaste) conclusie dat er hier wellicht sprake was van een Bb die je kunt ombouwen naar C.. Nog exotischer!

Derde reden: Ik loop al een tijdje rond met het idee de zaag te zetten in een oude Bb die ik nog heb liggen om eens te kijken wat er gebeurd als je hem zo tot een C transformeert. Tot nu toe heel veel aan gerekend, nagedacht over de manier waarop de lucht zich door het instrument beweegt, waar de knopen en buiken van de geluidsgolf zich ongeveer (helaas zal het later allemaal iets precieser moeten) bevinden. Tot nu toe nog niet de moed gehad mijn theorieën in praktijk te testen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 jan 2005 15:12 
Moderator

flugel schreef:
Eén: De combinatie Bb / C is itt bijvoorbeeld Eb / D of Bb / A (piccolo) geen veelvoorkomend fenomeen. En juist deze "exoten" vind ik altijd erg interessant.

Tweede reden: ik ben tot nu toe alleen C's tegen gekomen die je kunt verbouwen tot (een mindere) Bb. Al eerder gepost: ervaring met een Besson de Paris (ongeveer 50 jaar oud), in jouw post merkte je op dat de trompet in Bb beter klonk, dus trok ik de (overhaaste) conclusie dat er hier wellicht sprake was van een Bb die je kunt ombouwen naar C.. Nog exotischer!

Derde reden: Ik loop al een tijdje rond met het idee de zaag te zetten in een oude Bb die ik nog heb liggen om eens te kijken wat er gebeurd als je hem zo tot een C transformeert. Tot nu toe heel veel aan gerekend, nagedacht over de manier waarop de lucht zich door het instrument beweegt, waar de knopen en buiken van de geluidsgolf zich ongeveer (helaas zal het later allemaal iets precieser moeten) bevinden. Tot nu toe nog niet de moed gehad mijn theorieën in praktijk te testen.

naja volgens mij heeft de beker van een c trompet ook een iets andere uitloop dan een bes trompet, en bovendien vraag ik me af of je, of deze maten wel zomaar een bes trompet kan afzagen tot c trompet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 jan 2005 15:44 

Andere bekervorm klopt idd. Het is ook meer een experiment om te kijken wat er gebeurd. Klankverandering, krijg ik 'm uberhaupt wel weer een beetje stemmend, verrassingen??

't Is iig geen methode om een "goedkope" C trompet te krijgen. Op het moment dat de zaag er eventueel in gaat heb ik al afscheid genomen van de toeter. Die is op dat moment weg!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2005 21:09 

flugel schreef:
Andere bekervorm klopt idd. Het is ook meer een experiment om te kijken wat er gebeurd. Klankverandering, krijg ik 'm uberhaupt wel weer een beetje stemmend, verrassingen??

't Is iig geen methode om een "goedkope" C trompet te krijgen. Op het moment dat de zaag er eventueel in gaat heb ik al afscheid genomen van de toeter. Die is op dat moment weg!

Als je toch werkelijk van plan bent om de zaag er door te houden heb ik wel de maten voor je, deze zijn van toepassing op mijn trompet in ieder geval.
De stembuis inkorten met 70mm.
Ventielbuis 1e ventiel inkorten met 6mm.
Ventielbuis 3e ventiel inkorten met 15mm.
( Ventielbuis 2e ventiel blijft ongewijzigd.)

Altijd makkelijk voor diegene die van Bb naar C wil, van C weer terug naar Bb lijkt mij een stuk moeilijker eerlijk gezegd. :cry:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jan 2005 20:57 

Dan wordt het "aanzagen" inderdaad

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jan 2005 22:29 

Net als bij de kapper, bijknippen!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jan 2005 09:21 

ik zie 't inderdaad al voor me: soldeerbout mee naar de repetitie om terug te stemmen naar Bb.

Heb na de topic start vorige week nog eens kritisch gekeken naar het e.e.a. en heb voorlopig de conclusie getrokken dat ik het hele projectje nog maar eventjes laat rusten. Heb voorlopig toch al m'n tijd nodig i.v.m. de voorbereidingen voor carnaval.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur