trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Amplitude - bepaling en effect hiervan
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 16 jun 2024 09:23

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 apr 2002 14:31 
Offline

Geregistreerd: 21 dec 2001 16:31
Berichten: 235
Maar wat betekent dat "pffft" nu eigenlijk, het klinkt heel erg arrogant! Misschien daarom wel al die weerstand op je epistels. <br>


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 apr 2002 15:48 
Offline

Geregistreerd: 04 okt 2001 11:14
Berichten: 64
Woonplaats: Hoofddorp
Citaat:
Quote: Hornblower ( 14:18 op 2 april 2002 )<p>Ik denk dat ieder voor zich gewoon het evenwicht moet zien te vinden in hoeverre hij kleine modificaties aan zijn instrument aanbrengt.
<p>Uit jouw verhaal begreep ik dat het evenwicht wel heel erg veel naar de techniek verschuift. De vraag is natuurlijk echter: hoeveel van dit 'getune' aan je trompet komt ook daadwerkelijk bij de luisteraar aan. Ik heb daar zo mijn twijfels bij. Iemand met een mooi geluid en een goede muzikale opvatting zal het nooit afleggen tegen iemand met een perfect getunde trompet en nul muzikale inbreng. Ik hoop dat we het daar met z'n allen over eens zijn.

_________________
Piano spelen op een trompet is niet leuk, andersom wel.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 apr 2002 20:22 
Offline

Geregistreerd: 15 sep 2001 16:18
Berichten: 391
Woonplaats: Belgium
Alles wat ik zeg ga ik onderbouwen...<p>1. It's the man behind the gun<br>Een beter quote bestaat niet, hornblower. Ga je focussen op jouw eigen techniek, niet die van je trompet. Een leraar aan de muziekacademie die een hoger diploma trompet op zak heeft aan de conservatoria van Gent, Kortrijk en Brussel speelt op een Eterna Getzen Piccolo trompet, niet zó'n prachtding dus eigenlijk. Ik heb hem terug bezig gehoord tijdens een concert met het Kortrijks Symfonieorkest als solist bij het Concerto van Torelli voor trompet, strijkers en basso continuo waarbij hij deze trompet gebruikte en er was echt niets aan te merken op klank, de diepte was er, het was schitterend, bijna Maurice André. Dit bewijst dat het niet meer of niet minder 'the man behind the gun' is. Als je niet kan mikken mogen ze je nog het meest gesoffisticeerde wapen geven maar slagen ga je niet doen zolang het niet vanzelf mikt.<p>2. Perfectie maakt je techniek kapot<br>Karl Sievers, trompetdocent Oklahoma University & Bachartist, heeft het al drieduizendmaal gezegd op het Bachforum en op zijn website. Wie te perfect wil spelen gaat eraan kapot. De stelling is méér dan waar. Laat de instrumentenbouwers de wiskunde doen zoals Garry Radtke van GR Mouthpieces zegt: We do the math, you make the music. Ga je zelf niet bezighouden met al deze zever. Neem een zo standaard mogelijk trompet en vermijd toeters en bellen, zoals de meeste profs. Niet alle trompettisten zijn ingenieurs en je moet deze mensen er dan ook niet mee lastigvallen.<p>Trouwens, wetenschap bedriegt soms. Volgens mij ga je complexen krijgen als je met al jouw topics rekening gaat houden en dat is het laatste wat we willen. Je geeft het gevoel aan een andere amateurtrompettist dat hij nergens staat met zijn matteriaal, dat hij er echt niet kan op betrouwen. Daarom vind ik dat je maar beter over zulke dingen zwijgt, je was op beter weg maar je kunt je niet houden. <p><p>Edited by: kennyvh


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 apr 2002 20:47 
Offline

Geregistreerd: 06 maart 2002 14:49
Berichten: 185
Woonplaats: hierzo
touché..


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 apr 2002 22:25 
Offline

Geregistreerd: 21 dec 2001 16:31
Berichten: 235
Ik denk dat die vraag al is beantwoord. Wel benieuwd of er nog meer mensen een uitleg op de OORSPRONKELIJKE vraag hebben, dus zonder bijhangende issues. Daar wil ik nu niet mee zeggen dat mijn antwoord zaligmakend is. Laat iemand anders eens een uitleg geven, zonder over andere zaken te beginnen, dus puur over de amplitude.<p>Edited by: HighQ


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 apr 2002 09:13 
Offline

Geregistreerd: 15 sep 2001 16:18
Berichten: 391
Woonplaats: Belgium
Volgens mij is een amplitude niet meer of niet minder dan een soort van goniometrische functie. Inderdaad, je kan deze periodes op een scherm krijgen als je zo'n toestelletje hebt (de naam ontgaat me even). Je blaast een toon en je krijgt die amplitude op het scherm. Volgens mij zit je echter naast de kwestie met die amplitude. Inderdaad, een amplitude hangt natuurlijk af van de manier waarop je speelt, je instrument, je mondstuk,... maar in weze kan je daar gecontroleerd niets aan veranderen zodat je beredeneerd weet dat als ik dat verander, veranderd de amplitude zo en krijg ik zo'n klank. Indien je dat wel kan, dan moet je daar geld mee gaan verdienen jong...<br>Ik herinner me een artikel rond cryogenetic freezing waarin ze de amplitudes onderzocht hebben voor en na. Er was iets veranderd in amplitude maar daarom was de klank niet veranderd, men kon het in ieder geval niet uitleggen. <br>Maar echt, val daar de fanatieke trompettist niet mee lastig. Amplitude zit -volgens mij- naast de kwestie. Ik zei het al, je geeft goeie amateurtrompettisten op die manier een totaal wantrouwen tov zijn instrument. Alsof een standaard Bachtrompet of een Van Laar geen schitterende instrumenten zijn zonder al die toeters en bellen.<br>Het enige wat je volgens mij kan veranderen aan een instrument is de trillingen kanaliseren met zo weinig mogelijk verlies maar hoever je daar mee komt valt te betwijfelen. Dat kan door brass valve guides, nylon dempen immers de trillingen. Hetzelfde met de heavy bottom valve caps. Je kan de trilling kanaliseren maar ik heb echt m'n twijfels bij al deze wetenschappelijke benaderingen.<p>Hierbij antwoord gegeven op oorspronkelijke vraag.<br>


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.