trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Stemmen als lead
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 22:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jun 2008 15:04 

ik ben blij dat jullie alsnog discussieren over de kern van mijn oorspronkelijke vraag ;) : gaat het om bewust iets hoger stemmen (dus pijp een stukje verder in dan de rest van de sectie) of gaat het om bewust iets hoger intoneren (dus iets hoger spelen dan wanneer je precies in de kern speelt). En, in het laatste geval: trek je de pijp dan misschien iets uit, zodat je qua frequentie wel zuiver speelt?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jun 2008 20:43 

Als je geweldig leadspel wilt horen zou ik naar Conrad Gozzo en Al Porcino gaan luisteren als ik jou was. Op de meeste opnames van Frank Sinatra en Billy May zul je Gozzo aan het werk horen. Al Porcino is o.a. te bewonderen op alle Terry Gibs Dream Band cd's.

Wat mij betreft zijn dit de beste leadspelers ooit, beide hadden ze een geweldige timing, frasering en vooral Gozzo een fenomenaal geluid.

Luister maar naar deze radio uitzending over hem:

http://www.goldenage-wtic.org/BB-13.html

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jun 2008 20:49 

Luuk schreef:
ik ben blij dat jullie alsnog discussieren over de kern van mijn oorspronkelijke vraag ;) : gaat het om bewust iets hoger stemmen (dus pijp een stukje verder in dan de rest van de sectie) of gaat het om bewust iets hoger intoneren (dus iets hoger spelen dan wanneer je precies in de kern speelt). En, in het laatste geval: trek je de pijp dan misschien iets uit, zodat je qua frequentie wel zuiver speelt?
Nogmaals;
Je hebt in de kern spelen, dat klinkt altijd het best.
Je kunt door je stembuis iets in te schuiven een fractie hoger worden dan de rest...
Dát is wat Erik Veldkamp eerder schreef, maar je blijft in de kern spelen.
En je hebt NIET in de kern spelen waarvoor wat mij betreft geen enkele reden is, althans niet als je dit de hele tijd doet, maar het kan bepaalde noten of frases wel jazziër maken.
Ik bedoel dan de bv noten, met je emboucure, van onderaf benaderen zoals Clark Terry vaak heeft gedaan, maar da's natuurlijk wel een solist en daarvoor gelden toch wel andere regels dan voor een leadtrompettist in een big band.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jun 2008 23:36 

@erik:
Dank voor die link.

Het leadspel in de Sinatra bigbands vind ik te gek, vooral bij Johnny Mandel en Billy May. Ik zag dat Gozzo ook de leadpartijen bij Nelson Riddle voor zijn rekening nam. Opmerkelijk, want dat klinkt toch vaak een stukje keuriger dan het vaak nogal exuberante werk van May en Mandel. Terry Gibbs is een andere favoriet van me. Nummers als 'Nose Cone' kan ik wel dromen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jun 2008 09:32 

De Ronde Van schreef:

Hoger (of lager) intoneneren is per definitie NIET in de kern spelen.[/quote]

De Ronde Van schreef:
Nogmaals;
Je hebt in de kern spelen, dat klinkt altijd het best.

Ik zie hier een aantal heel starre uitspraken over het in de kern van de noot spelen, waar ik aan twijfel.

Ik heb veel meer het idee dat de kern van de noot wat breder is. Net als bij resonatiefrequentie van een buis bent ik dat de frequentie uitgezet tegen de mate van resonantie veel meer op een normaal verdelings- / klokcurve lijkt (als je alleen kijkt naar het gebied rond 1 resonantiefrequentie/kern).

Afbeelding
De top van zo'n grafie is vrij vlak dus een fractie naast de absolute kern zitten betekend in zo'n geval nauwelijks verlies van rendement.

Dus je zou ongestraft een fractie naast de absolute kern kunnen intoneren zonder dat het veel extra energie kost, waarschijnlijk beinvloedt het wel de klank. Ik denk namelijk ook dat dit een van de mechanismen is die er voor zorgt dat iedereen anders klinkt en stemt, natuurlijk zijn er nog veel en veel meer factoren van belang.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jun 2008 09:44 

Daar geloof ik dan weer helemaal niets van. Je maakt het ook allemaal veel te ingewikkeld. Waarom zou je niet in de kern willen spelen, tenzij je een speciaal effect voor ogen hebt zoals een bend?

Nogmaals, nogmaals en nogmaals: sommige leads stemmen bewust iets hoger, Wim Both doet dat bijvoorbeeld om de reden die ik genoemd heb. Sommige iets lager, maar ze spelen altijd volledig in de kern. Vandaar hun krachtige geluid dat enorm projecteerd met veel sizzle. Dat bereik je alleen door de noten vol te raken.

Een fractie naast de kern te spelen schiet je niets mee op en word je alleen maar sneller vermoeid van.

Ik geloof overigens niet dat het luisterend oor in het publiek een stemmingsverschil hoort maar hoogstens een klankverschil. Als ik naast Wim sta merk ik soms wel dat hij wat hoger is, als ik opnames van hem terug hoor valt het me nooit op. Een sectie klinkt veel beter/voller als het niet perfect stemt.

Daarbij komt dat volgens mij 99,9% van de forumleden nooit iets met deze "problematiek" te maken zullen krijgen. Daar is het probleem van intonatie vele malen groter dan het bewust iets hoger of lager afstemmen van de lead... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jun 2008 10:24 

erikveldkamp schreef:
Daarbij komt dat volgens mij 99,9% van de forumleden nooit iets met deze "problematiek" te maken zullen krijgen.

Ter info:
We hebben 1595 geregistreerde gebruikers. Das dus iets meer dan anderhalf geregistreerd lid.

Ik, en ik geloof meer mensen hier, begin een beetje gek te worden van die term "in de kern spelen."
Is dat nou precies het punt waar je de noot het meest ontspannen speelt (zeg maar het punt waarvan je instrument zegt dat ie daar zit)?
Of is dat het punt waarop de noot exact zuiver is?

Dat zijn (bij in elk geval) wel eens verschillende punten (zeker op mn es-cornet).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jun 2008 10:36 

Gonzo schreef:
We hebben 1595 geregistreerde gebruikers. Das dus iets meer dan anderhalf geregistreerd lid.

Dan heb ik dat dus redelijk goed in geschat...

Gonzo schreef:
Ik, en ik geloof meer mensen hier, begin een beetje gek te worden van die term "in de kern spelen."
Is dat nou precies het punt waar je de noot het meest ontspannen speelt (zeg maar het punt waarvan je instrument zegt dat ie daar zit)?
Of is dat het punt waarop de noot exact zuiver is?

Als je in de kern speelt betekent dat dat je zoveel mogelijk in fase bent met het instrument. Als je afgestemd bent op a=440 en je intoneert de a op 442 of 438 dan speel je dus niet in de kern.

Als je bijv. een lage C# speelt zonder de 3e pomp uit te trekken kun je wel in de kern spelen maar dan is ie nog niet stemmend met de piano. Het heeft dus niet direct met zuiverheid te maken.

Een noot die in de kern gespeel wordt klinkt veel voller en rijker dan een noot die niet in de kern gespeeld wordt. Dat betekent dat je dus beter projecteert en meer volume maakt.

Op de website http://www.yamaha.com/artistmodelseries/index2.html zijn wel wat interessante clinics van David Krauss en Jim Thompson over het verkrijgen van een zo resonant mogelijk geluid.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur