trompet.nl > forum > Toon onderwerp - nieuwe trompet kopen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 22 apr 2026 01:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: nieuwe trompet kopen
BerichtGeplaatst: 12 jan 2009 19:56 

delano schreef:
Als je een nieuwe trompet gaat kopen is het heel erg zinvol om oude discussies daarover te bekijken, je hoeft dan niet opnieuw het wiel uit te vinden. Ik vond in die oude discussie het hele verhaal over diverse kwaliteitscontroles onjuist qua uitgangspunt en dat heb ik proberen te verduidelijken. Dat je je kennis hebt opgedaan op een conservatorium helpt niet bij de beoordeling van het fenomeen kwaliteitscontrole van stoffelijke zaken. Getzen boor ik totaal niet de grond in, ik uitte een vermoeden over een mogelijk achterblijven bij nieuwe ontwikkelingen, meer een marketingprobleem dus.
Waarschijnlijk kun je wel beter trompetspelen dan ik maarje kan zeker niet beter lezen.
Dat ik Yammies het einde zou vinden is onjuist (wederom slecht lezen), ik heb er nu een en ik ga wat anders kopen. Trumpetlover had misschien niet helemaal ongelijk maar draafde wel stevig door, Baszz had de bewuste trompet immers al besteld? Overigens blijft daarbij mijn stelling overeind dat je een custom gebouwde trompet niet van tevoren kan proberen maar natuurlijk wel, zoals Erik terecht stelde, bij levering kan weigeren als hij niet in orde is, waarmee de stelling van Trumpetlover IN ZIJN ALGEMEENHEID niet te handhaven is of je moet stoppen met custombouw.

Ik kan prima lezen. Want wederom zie ik weer geen quotes waarin je de zogeheten onzin verder belicht.
Ik heb nooit gezegd dat jij die Yammie het einde vind, waar zie je mij dat stellen?? Over lezen gesproken...

En toch over Getzen, waarop baseer jij de uitspraak dat ze achterblijven bij bepaalde ontwikkelingen? Marketing?? Ik volg de reclames niet zo goed, maar als ik de recente modellen bekijk. En hoe ze in Amerika op veel warme reacties kunnen rekenen, neem ik aan dat ze wel degelijk doorontwikkelen...

Dus ik lees niet slecht, ik wil gewoon weten wat de onzin is in die topic, en waarom.

En dat verhaal over die kwaliteitscontrole op stoffelijke zaken, zal wel.

Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat de feitelijke eindcontrole bij de klant ligt. Want de fabriek kan hem goed vinden. Ik minder. En dan koop ik hem niet. Terwijl iemand anders er met veel plezier op zou spelen.

Profiel  

Berichttitel: nieuwe trompet kopen
BerichtGeplaatst: 12 jan 2009 20:13 

Eigenlijk zou een forum als dit eens studieobject moeten worden voor muzieksociologen en/ psychologen. Mij valt b.v. bij dit topic op dat voor trompettisten efficiency een uiterst belangrijk item is. Bij de rubriek Problemen enz. scoorde een topic over hoe hoog je kan en hoe lang je speelt 476 antwoorden. Ook zie ik dat bij de (door mij zeer gewaardeerde) bijdragen van met name Theo van Kampen en Erik Veldkamp. Het grappige is dat ik in mijn vroegere muzikale leven als trombonist en als bassist eigenlijk alleen met saxofonisten omging. Die hadden het NOOIT over hoe hoog ze konden maar waren alleen en dan bedoel ik alleen bezig met sound. Een baritonsax met een lage A? Te dof, niet kopen. Verzilverd? Te scherp, alleen gelakte exemplaren zijn geschikt voor jazz. Schoenendozen vol met Otto Link-mondstukken, 7 sterren, 8 sterren enz. Met schuurpapier de bovenste bocht behandelen voor een helderder klank, soms idem tussen bepaalde (voor mij onduidelijke) klepjes in. En dan nog voor werkelijk vermogens aan saxofoons, 3 alten, 2 tenoren, een rechte en een kromme sopraan, alles voor meer sound. Die folklore mis ik wel een beetje bij trompettisten. Waarom hoor ik nooit dat een M of ML-boring efficient is maar dat je als je een leuk jazzmoppie wil spelen daarvoor toch echt een dikke largebore nodig hebt. Misschien ben ik een beetje naief maar dat zijn toch ook wel leuke discussies. Adrian Rollini zwoegde zich hele avonden kapot op een baritonmondstuk op een bassaxofoon alleen omdat dat betere muziek tot gevolg had, efficient was het allerminst.
Geacht forum, ik probeer niemand op zijn tenen te trappen, ik begrijp dat een prof die soms urenlang krankzinnig hoge 1e partijen liefst perfekt moet produceren maling aan het hier gestelde heeft, die heeft wel wat anders aan zijn hoofd, maar dat geldt toch niet voor iedereen hier?
heel veel vriendelijke groeten van Delano

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jan 2009 20:27 

Nou beste delano.

Je geheel onnodige cynisme aan mijn adres zal ik dan maar niet opvatten als "iemand op zijn tenen trappen"...

De folklore over instrumenten is hier wel, alleen wat zijdelingser.

Overigens over hoeveelheden instrumenten: vraag maar eens aan Erik Veldkamp hoeveel toeters HIJ ooit had. Waren er meer dan 2....

:wink:

Profiel  

Berichttitel: nieuwe trompet kopen
BerichtGeplaatst: 12 jan 2009 20:39 

Klopt Camel, alleen koop je voor 1 baritonsax van Selmer 4 trompetten van Selmer (en die taxeer ik dan op 2500 euro),
Voor een sopraansax va Selmer koop je 2 trompetten van hetzelfde merk terug.
Dit betekent dat wij eigenlijk geluk hebben met ons instrument, ga maar eens een goede fagot kopen (niet dat ik dat van plan ben).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 jan 2009 21:40 

delano schreef:
...Waarom hoor ik nooit dat een M of ML-boring efficient is maar dat je als je een leuk jazzmoppie wil spelen daarvoor toch echt een dikke largebore nodig hebt.

...ik zou zeggen, gooi dat balletje maar op!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 jan 2009 22:41 

delano schreef:
...Waarom hoor ik nooit dat een M of ML-boring efficient is maar dat je als je een leuk jazzmoppie wil spelen daarvoor toch echt een dikke largebore nodig hebt.

Neeeeeeeee! De boring heeft niets met de sound van het instrument te maken. De sound wordt bepaald door de vorma van de beker (de zgn. "taper") en -in mindere mate- het materiaal van het instrument. Staat op de Bach site en ook in de Getzen Gazette.
Voorts kan je de sound van het instrument sturen met de keuze van je mondstuk.
Conn Connstellation heeft een M boring en dat was echt een jazz toeter in de handen van Jarmo Hoogendijk, daarentegen gebruikte Huub Robeerds dit instrument in het nationale ballet orkest in de jaren 80.
De meeste Martin Committee's uit de jaren 50 hebben een M boring......

.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jan 2009 22:45 

Ik denk dat een probleem bij een discussie over "welke toeter heb ik nodig voor een mega warme sound" discussie is dat het poppetje achter de toeter de boel kan saboteren.

De bespeler kan minstens evenveel invloed hebben op z'n sound als dat z'n materiaal heeft (ervanuitgaande dat ie op kwalitatief goed materiaal speelt). Een instrument waar je niet lekker op speelt (kan ook met bijvoorbeeld weerstand te maken hebben) daar klink je vaak ook niet lekker op.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 jan 2009 06:52 

Theo van Kampen schreef:
Neeeeeeeee! De boring heeft niets met de sound van het instrument te maken. De sound wordt bepaald door de vorma van de beker (de zgn. "taper") en -in mindere mate- het materiaal van het instrument. Staat op de Bach site.

...waarom zou Bach dan trompetten maken in de maten M, ML, L en XL?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur