trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Nieuwe Van Laar B6
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 06:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 nov 2010 23:27 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 21 feb 2011 22:24, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel: kijk....
BerichtGeplaatst: 11 nov 2010 00:24 

erikveldkamp schreef:
......maar de trompet het werk laten doen.......

Da's zowiezo een goed idee.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 nov 2010 08:43 

erikveldkamp schreef:
Je hebt zelfs minder lucht nodig in het hogere register. Dus ga jezelf niet overblazen. Te hard blazen is meer een compensatie van een embouchure dat nog niet sterk genoeg is om de aanspanning van de mondspieren vol te houden.

Kun je (vooral die eerste zin) iets beter uitleggen? Want zo lijkt het erop of je steeds minder lucht hoeft te gebruiken als je de hoogte in gaat, terwijl de steun juist heel belangrijk is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 nov 2010 09:00 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 21 feb 2011 22:24, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 nov 2010 10:28 

Sorry voor het hoge off-topic-gehalte, maar ik probeer het even voor mezelf duidelijk te krijgen. Bedoel je dat er minder lucht door je trompet gaat? Dat lijkt mij eigenlijk de enige passende antwoord. Lijkt me ook logisch dat je daar helemaal niet mee bezig bent, aangezien je met de weerstand die je in de hoogte hebt keihard moet werken om je druk op peil te houden. Daarom verbaast de term "minder lucht gebruiken" mij, omdat het suggereert dat je op een andere manier in de hoogte speelt dan op lucht...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 nov 2010 12:28 

...

Profiel  

Berichttitel: nou.....
BerichtGeplaatst: 12 nov 2010 11:09 

erikveldkamp schreef:
Maar ff is natuurlijk makkelijker dan pp, het is erg moeilijk om de luchtstroom constant te houden bij een pp volume.....

Gelukkig liet Erik zich verleiden om 't ons nog 's uit te leggen :D .

Diegenen onder ons die 't nou nòg niet begrijpen èn die -nog- niet het niveau hebben om spatzuivere hoge C's en hoger te kunnen spelen zouden eens kunnen kijken naar oefening nr. 2 uit 'Daily Exercises' van www.takata-trumpets.com. hier de link: http://www.takata-trumpets.com/range_of ... te_control

heel zachtjes de toon starten is nog wel te doen, maar des te hoger je komt hoe lastiger 't wordt om van Æ’ weer naar p te gaan. Helemaal als je van Æ’Æ’ naar pp gaat.
Met oefening 2 voel je precies wat Erik zojuist heeft uitgelegd

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 dec 2010 13:44 

Harmen schreef:
Lips,

Ik had zelf eerst een B4. Ook ik had last van jouw probleem; het niet kwijt kunnen van lucht.
Ik had hiervoor een trompet met een large boring.
Nu speel ik op een B6; het probleem is opgelost.

Succes ermee.

Harmen

Ik heb nu een R1 waarbij ik in de hoogte maar ook in de balk bij harder blazen mijn lucht niet kwijt kan. Met marsen, carnavalsmuziek of hogere lange partijen bij de fanfare is dit erg vermoeiend. Ik raak echt buiten adem (niet direct maar na een kwartier blazen). Ook lukt het mij niet om te wennen aan de eigenschap dat ik mijzelf niet goed hoor. Ik heb wat medetrompettisten laten blazen, maar deze ervaren het zelfde als ik. Nu ben ik altijd uitgegaan van een B4 maar heb tijdens de uitprobeer sessies toch gekozen voor de R1 van wegen het speelgemak. Gelukkig is Hub echt iemand die meedenkt en altijd wil dat je het juiste instrument hebt en dus mag ik over twee weken een B4 ophalen (nog ongelakt) om deze eens een paar weken te proberen. Gezien de opmerking van Harmen ben ik bang dat de B4 dit ook heeft. Ik speelde eerst een Yamaha 4 serie, dus het is al een wereld van verschil. Ik weet dat het belangrijkst is om de verschillende (helaas weer) uit te proberen, maar gezien mijn probleem met tegendruk wil ik graag wat advies. Het doel is om het instrument in een bigband te gaan gebruiken (met allemaal calicchio's), maar ik moet het wel vol kunnen houden. Wat adviseren jullie qua type?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur