Harmen schreef:
Lips,
Ik had zelf eerst een B4. Ook ik had last van jouw probleem; het niet kwijt kunnen van lucht.
Ik had hiervoor een trompet met een large boring.
Nu speel ik op een B6; het probleem is opgelost.
Succes ermee.
Harmen
Ik heb nu een R1 waarbij ik in de hoogte maar ook in de balk bij harder blazen mijn lucht niet kwijt kan. Met marsen, carnavalsmuziek of hogere lange partijen bij de fanfare is dit erg vermoeiend. Ik raak echt buiten adem (niet direct maar na een kwartier blazen). Ook lukt het mij niet om te wennen aan de eigenschap dat ik mijzelf niet goed hoor. Ik heb wat medetrompettisten laten blazen, maar deze ervaren het zelfde als ik. Nu ben ik altijd uitgegaan van een B4 maar heb tijdens de uitprobeer sessies toch gekozen voor de R1 van wegen het speelgemak. Gelukkig is Hub echt iemand die meedenkt en altijd wil dat je het juiste instrument hebt en dus mag ik over twee weken een B4 ophalen (nog ongelakt) om deze eens een paar weken te proberen. Gezien de opmerking van Harmen ben ik bang dat de B4 dit ook heeft. Ik speelde eerst een Yamaha 4 serie, dus het is al een wereld van verschil. Ik weet dat het belangrijkst is om de verschillende (helaas weer) uit te proberen, maar gezien mijn probleem met tegendruk wil ik graag wat advies. Het doel is om het instrument in een bigband te gaan gebruiken (met allemaal calicchio's), maar ik moet het wel vol kunnen houden. Wat adviseren jullie qua type?