trompet.nl > forum > Toon onderwerp - beginners trompet?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 17:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: beginners trompet?
BerichtGeplaatst: 08 jul 2012 18:44 

delano schreef:
Wat dacht je ve Kanstul ML-bore Meha?

http://link.marktplaats.nl/575154633

Deze heb ik vandaag even uitgeprobeerd. Geweldig instrument, Bizar dat dat ding nog niet verkocht is!

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 jul 2012 08:07 

Theo van Kampen schreef:
delano schreef:
Wat dacht je ve Kanstul ML-bore Meha?

http://link.marktplaats.nl/575154633

Deze heb ik vandaag even uitgeprobeerd. Geweldig instrument, Bizar dat dat ding nog niet verkocht is!

Waarom koop je hem niet dan?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 jul 2012 08:35 

Haha, die vraag had ik al verwacht.

Waarom ik 'm niet gekocht heb? Om dezelfde reden dat ik mijn Buescher verkocht heb: Zowel de Buescher als die Kanstul doen me heel erg denken aan mijn Vincent Bach met 37 beker. Maar die heb ik al dus dat segment is reeds gedekt.
Ik werd daarentegen heeel hebberig van de Calicchio van Luuk.... Maar die was dan weer niet te koop.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 jul 2012 10:03 

Hhaha, ik zie een kleine jongen en een grote snoepwinkel voor me. :D

Gelukkig heb ik daar niet zo veel last meer van. Sinds een jaar heb ik dubbel zoveel tijd om te "studeren" en speel ik ook dubbel zo gemakkelijk. Meer oefenen levert mij dus meer op dan de zoektocht naar het ideale instrument.

Daarom is mijn mening dat een startende trompettist meer moet investeren in studie uren dan in een overdreven kwaliteit instrument. :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 jul 2012 10:47 

En daar kan ik je alleen maar gelijk in geven; Zo heel veel verschil voel ik niet tussen mijn Conn Victor 22B en m'n Conn Coprion Director. Laatstgenoemde trompet was 't studiemodel van Conn en kocht ik voor een fles jenever.

Ook de door velen verguisde Vincent Bach Mercedes II oftewel Selmer Bundy oftewel Selmer USA Signet doet qua speeleigenschappen niet heel veel onder voor mijn Bach Stradivarius, hoogstens blijft ie wat achter qua klank maar dat is wat mij betreft van ondergeschikt belang bij een leerling instrument. Belangrijker is dat de ventielen betrouwbaar zijn, ook na een paar jaar en dat 't instrument technisch goed blijft functioneren. Welnu, een vriendin van me kocht een paar jaar geleden voor haar zoontje een Steward Ellis, nou, na een paar jaar zijn de ventielen versleten, blijven iig steeds hangen en zit de leadpipe + de stembocht onder de red rot pitten. Met die red rot zou nog wel te leven zijn zolang de gaten niet in de leadpipe vallen maar dat die ventielen steeds blijven hangen werkt natuurlijk niet motiverend voor zo'n knulletje. En dan vind ik 't gewoon jammer van die tweehonder euro; had ze beter een tweedehands Bundy of Director kunnen kopen van dat geld toch?
't Slimst zou natuurlijk zijn als ze lid waren geworden van de fanfare maar ja, da's dan weer een beetje uit de tijd voor iemand die in hartje Amsterdam woont, wat dat betreft heeft een makker van me die vlak bij Landsmeer woont 't makkelijker: dochterlief kreeg gewoon een King 600 mee van de fanfare. best een aardig instrument, goed genoeg voor 't eerste hafa diploma.

Goed te horen dat je zo vooruit bent gegaan door meer studie uren. Da's natuurlijk de bedoeling maar niet iedereen ziet gelijk 't rendement 8)

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 jul 2012 22:10 

Naar mijn mening wordt de trompet als instrument, een stuk gereedschap dus, in het algemeen veel te serieus genomen en zwaar overschat.
Men betaalt vaak de naam en de emoties.

We hebben het hier over wat metalen, die, mits juist op elkaar afgesteld- en gestemd, een aardig geluidje kunnen laten horen, vooropgesteld dat er een kundig persoon aan de gang is aan het werkeinde van de trompet.
Dat is het einde waarin geblazen wordt.

Van groot belang is dat de pistonnen, zuigers, ventielen of hoe je ze maar noemen wilt, goed functioneren. Daarbij is het van belang dat de trompettist de mond goed reinigt, voordat het instrument ter hand wordt genomen. Dat scheelt troep in het ventielhuis en een hoop ergernis, ook bij de toehoorders.

Er zijn goedkope trompetten met monelventielen en als 8-jarige moet hij daar tot zijn 40e mee toekunnen. Een merk, dat die standaard heeft noemde u zelf al en die ga ik u hier dus niet aanraden, al speel ik er zelf met heel veel plezier op.

Met zoveel plezier, dat ik van ditzelfde merk ook een tenor saxofoon heb aangeschaft. De SE-720-L dus. Geweldig apparaat. Stevig, mooie toon en makkelijker dan de trompet. Men heeft als het ware een toonladder in handen, al moet de leek deze tak van sport niet onderschatten. BrgdS

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 jul 2012 22:34 

Senor Simon schreef:
Naar mijn mening wordt de trompet als instrument, een stuk gereedschap dus, in het algemeen veel te serieus genomen en zwaar overschat.

Dit is het subforum "instrumenten. We discussiëren hier over trompetten. Als bovenstaande jouw mening is stel ik voor deze pagina's te mijden.

Senor Simon schreef:
Van groot belang is dat de pistonnen, zuigers, ventielen of hoe je ze maar noemen wilt, goed functioneren. Daarbij is het van belang dat de trompettist de mond goed reinigt, voordat het instrument ter hand wordt genomen. Dat scheelt troep in het ventielhuis en een hoop ergernis, ook bij de toehoorders.

Dat klopt op zich grotendeels, maar wat heeft dat met deze discussie te maken?

Senor Simon schreef:
Er zijn goedkope trompetten met monelventielen en als 8-jarige moet hij daar tot zijn 40e mee toekunnen.

Ik zou geen enkele 8 jarige beloven dat zijn Jupiter over 32 jaar nog klokgaaf is. Ik heb Yamaha's na een tien keer zo korte periode uit elkaar zien vallen en kan me niet voorstellen dat Yamaha het hierin heel veel slechter doet dan Jupiter.

Ik zou in alle gevallen eerder een wat oudere kwaliteitstrompet aanraden dan een nieuwe instapper uit Azië. Buiten het feit dat de afschrijving bij eerstgenoemde veel lager is, spelen goed gefabriceerde trompetten op leeftijd doorgaans heel wat prettiger dan nieuwe goedkope massatoeters.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 jul 2012 05:45 
Moderator

...En toch snap ik de poging tot relativeren van Simon wel. Voor mij persoonlijk is een trompet ook 'maar een werktuig'. Een stuk gereedschap om mijn verhaal mee te vertellen.
En er zitten hier op dit forum waarschijnlijk heel veel mensen, die zonder dat ze dat goed beseffen, op een goedkope aziaat, evengoed zouden klinken als op hun dure toeter.

Roel: jij zou op een Stagg, evenveel kunnen als op je Adams. Daar ben ik 100% van overtuigd. De enige reden waarom jij dat niet doet, is dat een Stagg gewoon niet het speelgemak, speelcomfort en kwaliteit maakt die Adams wél maakt. ( Ik ken maar 1 exemplaar van Stagg, en die was na 1,5 jaar al zo verrot, dat ik het mannetje die hem van zijn zuur verdiende spaarcenten gekocht had, een half uur lang heb moeten troosten. Heel zuur).

Het punt dat Simon, m.i. toch wel terecht, maakt is dat voor 90% van de trompettisten, het eigenlijk geen drol uitmaakt waar ze op spelen. Zolang het maar functioneert.
De overige 10% bestaat uit beroepsmusici die uit hoofde van hun beroep meer van een instrument eisen. Of gemotiveerde amateurs die zich voldoende in de materie verdiepen, en om die reden kiezen voor meer kwaliteit, omdat ook hun manier van spelen en met muziek omgaan, reden geven voor een fatsoenlijke investering.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur