erikveldkamp schreef:
Ten eerste omdat het lijkt zoals jij het stelt dat dat vooral bij Yamaha aan de hand is en ten tweede trap je een open deur in.
Ach guttegut, zo erg is het niet. Alleen ging het over Yamaha en dat is het enige merk waarvan ik vele types geprobeerd heb zowel in lak als in zilver. Zelfs dan blijft het moeilijk concluderen omdat zelfs bij Yamaha verschillen tussen individuele instrumenten bestaan zodat je eigenlijk niet kan weten of het aan de finish ligt of ergens anders aan. Maar het is mij bij Y erg vaak opgevallen dat verzilverde exemplaren net iets beter scoorden dan hun gelakte evenbeeld. Vandaar dat ik juist t.a.v. Yamaha deze aanbeveling deed.
Voor het tweede deel van je post geldt dat dingen die voor jou een open deur zijn dat niet voor anderen hoeven te zijn. Toen ik zelf mijn eerste gelakte Yammie kocht ging ik er van uit dat de finish niet zoveel uitmaakte. Ik zou het trouwens toen ook niet geconstateerd kunnen hebben. Dus ik kan alleen maar anderen adviseren wat zorgvuldiger daarin te zijn zeker als je over wil gaan tot de aanschaf van een nieuw instrument.