trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Getzen 3850 Custom Cornet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 12:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 sep 2004 17:38 

Je hebt gelijk, trumpetvos. Daarom zei ik ook, het zal wel aan mij liggen. Ik heb omdat ik veel leadtrompet speel een redelijk scherp geluid van mezelf, daarom heb ik ook moeite om op een bugel een mooi rond geluid te krijgen.

Maar ik moet zeggen, ik heb gisteren op een nieuwe bugel gespeeld (van Laar dus) en daar klonk ik al een stuk beter op.

De cornetten die ik bij Hub uitgeprobeerd heb waren dus de Besson Sovereign 928, een Bach 181 37ML, een Jupiter en een paar kuehnl-hoyer cornetten. Dit alles met een DW 4B mondstuk. Ik had gewoon een wat meer cornet achtig geluid verwacht maar misschien is mijn idee over een cornet geluid niet goed. Ik heb de opnames van Wynton Marsalis en wat geluisfragmenten op http://www.sparxmusic.com/ in mijn hoofd. De Besson klonk me erg stoffig alsof er een deken over het instrument lag.

Daarna speelde ik op een C trompet van Hub na aandringen van Charlie Green, en nadat ik aan de stemming gewend was klonk ie precies zo als ik gedacht had over de cornetten. Dit alles met een Bach 3C mondstuk.

Nogmaals, ik heb geen cornet ervaring dus ben nog een beetje zoekende. Ik vind het geluid van prof. cornettisten wel mooi maar kan niet inschatten of ik dat geluid zelf ook kan benaderen omdat ik teveel 1e trompet speel. Ik moet er nog maar eens overe nadenken wat ik doe. Ik ga natuurlijk maar niet zo een boel geld uitgeven als ik niet zeker van mijn zaak ben.

Bedankt in ieder geval voor alle reakties, jammer dat niemand dus de Getzen kent.

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 03 okt 2004 17:00, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 sep 2004 17:51 

Kan je die Getzen niet gewoon ergens proberen?
Ze zullen hem toch wel ergens hebben liggen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 sep 2004 18:07 

Succes met je zoekactie Erik.
Op een cornet moet je inderdaad anders blazen dan op een trompet, het heeft ook tijd nodig om aan dat andere geluid te wennen omdat je als maar het trompet geluid in je hoofd hebt.
Zelf heb ik zowel bugel trompet als cornet langetijd bespeeld, dat was ook even wennen na elke omschakeling.
Nu ik weet hoe ze afzonderlijk klinken kan ik met veel minder moeite omschakelen van de een op de ander.
Het mooiste vindt ik de cornet klinken met een Bach 3C, alhoewel als ik daar mee in een brassband ga zitten denk ik dat ik eruit geschopt wordt.
De DW4b klinkt een flink stuk meer richting de bugel en vindt deze ook meer geschikt voor een brassband, ook bij omschakeling naar dat mondstuk moest ik flink wennen het klinkt kompleet anders.
Ik was het geluid van de 3c gewend die veel scherper klinkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 sep 2004 18:18 

Ik ga eerst maar weer eens een paar concertjes trompet spelen voordat ik aktie onderneem.... :lol:

Zoals gezegd, bedankt voor de reakties.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 sep 2004 18:24 

Kijk eens op Rich Ita's <www.brassinstrumentworkshop.com>, hij heeft altijd een hele verzameling cornetten te koop, is een fantastische restaurateur en 100% betrouwbaar.
Bel hem, geef hem mijn groeten (Peter Visser) en zeg hem dat ik iedere dag meer onder de indruk ben van mijnYork professional, een leuke binnenkomer. Die speelt hij zelf ook geloof ik en dat zegt natuurlijk wel wat want hij ziet alle instrumenten van de hele wereld langs komen.
De klankkleur van een cornet wordt overigens in belangrijke mate door het mondstuik bepaald, een Dennis wick 3B of een Bach 3C scheelt hemel en aarde.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 sep 2004 18:32 
Moderator

en toch mis ik de connectie tussen een c trompet en een bes cornet.
er zit geen overeenkomst tussen, behalve dan 3 ventielen...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 sep 2004 18:55 

Je hebt gelijk, die is er niet. Ik heb dat ook niet gezegd. Maar je brengt me wel op een idee. De cornet die Wynton gebruikt op Carnaval is een C cornet, misschien ben ik daar mee in de war.

Ik ben gewoon geinteresseerd in allerlei instrumenten en ben nu een beetje op zoek naar een wat klassieker geluid. Dat kan ook door daarop te studeren (en dat doe ik ook) maar dat is moeilijk te combineren met leadtrompet. Ik heb nu steeds een paar concerten nodig om mijn "klassiekere" embouchure weer om te zetten naar een geschikt leadtrompettisten geluid (met de gebruikelijke zere chops de volgende dag). Gelukkig heb ik de komende tijd veel concerten dus weinig tijd om klassiek te studeren...dus heb ik wat tijd om er over na te denken.

Ik had ook altijd moeite met C trompet qua stemming (Bb--> C) maar gisteren bij Hub kon ik de knop omzetten en vond de C trompet echt fantastisch klinken. Voordeel daarvan is dat ik gewoon op mijn Bach 3C kan spelen ipv een nieuwe cornet mondstuk. Als ik weer bij hem langsga ga ik die zeker nog maar eens uitproberen en houd mijn geld in mijn zak tot die tijd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 sep 2004 18:59 
Moderator

erikveldkamp schreef:
Je hebt gelijk, die is er niet. Ik heb dat ook niet gezegd. Maar je brengt me wel op een idee. De cornet die Wynton gebruikt op Carnaval is een C cornet, misschien ben ik daar mee in de war.
.

weet je dat zeker?? De hunsberger uitgave is allemaal bes partijen, zou hij alles getransponeerd hebben oid??

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur