trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Yamaha YTR 9335
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 03:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jun 2006 13:46 

Karel schreef:
Het ligt volgens mij ook voor een belangrijk deel aan het niveau van de speler. Een goede trompettist kan op alles spelen én goed klinken terwijl een matige speler baat heeft bij een makkelijk aanspreekbare trompet.

Dat klopt, maar een matige speler kan ook op elk instrument slecht spelen. Daar helpt een makkelijk aanspreekbare trompet echt niet bij. Het probleem zit hem namelijk niet in de trompet of het mondstuk. Als de trompet makkelijk aanspreekt heeft hij alleen maar sneller een slecht geluid... :wink:

Snel aanspreken heeft niet alleen met het gewicht te maken overigens. Ik heb verschillende zware modellen gespeeld die beter aanspraken dan mijn 400 gram lichtere Bach.

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 18 jun 2006 13:50, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jun 2006 13:50 

erikveldkamp schreef:
Karel schreef:
Het ligt volgens mij ook voor een belangrijk deel aan het niveau van de speler. Een goede trompettist kan op alles spelen én goed klinken terwijl een matige speler baat heeft bij een makkelijk aanspreekbare trompet.

Dat klopt, maar een matige speler kan ook op elk instrument slecht spelen. Daar helpt een makkelijk aanspreekbare trompet echt niet bij. Het probleem zit hem namelijk niet in de trompet of het mondstuk. Als de trompet makkelijk aanspreekt heeft hij alleen maar sneller een slecht geluid... :wink:

Ben ik blij dat ik Bach speel........... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jun 2006 08:33 

Het is waar : de muzikant maakt uiteindelijk de muziek (toon). Maar aan deze bespieling was ik nog niet toe. Ik ben eerst nog benieuwd naar de technisch kant van de trompet(klank). Enige tijd geleden heb ik een programma gezien dat ging over het nabouwen van een stradivarius viool. Met allerlei technische hulpmiddelen op het gebied van toonanalyse werd gezocht naar het kenmerkende van de klank van een stradivarius. Vervolgens werd met behulp van moderne matrialen (koolstofverbindingen) een viool nagebouwd. Grappig vond ik een van de bevindingen dat het uiterlijk (en daarmee de verwachting) van het instrument een rol blijft spelen, ook al is wetenschappelijk aan te tonen (?) dat de toonkwaliteit hetzelfde zou moeten zijn. Zijn er over de trompet ook dergelijke analyses gemaakt bijv, van oude Bach's of Conn's ? :?

Profiel  

Berichttitel: Heeey Lancelot!
BerichtGeplaatst: 29 jul 2006 15:46 

Heeey Bekende!

Gewoon een B5 kopen weer!!!!!!! liefst mat/verguld :o
IK denk dat ik trouwens hub binnenkort eens vraag of hij voor mij
een extra 2e hands B7 wil vervaardigen :P :P :P

Doe die spaniel de groeten maar! :P

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur