Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
Klepske
|
Berichttitel: Geplaatst: 25 maart 2009 13:16 |
|
Geregistreerd: 03 feb 2009 15:29 Berichten: 5 Woonplaats: Bavel (Noord-Brabant)
|
camel schreef: Je bent je ervan bewust dat een Yamahaatje 4320E en een Getzen Capri niet de topmodellen van de beide respectieve firma's zijn???
En als jij nooit een Yamaha gehoord hebt die jij mooi vond klinken, heb je wel droevig weinig naar muziek geluisterd. Het hele KCO speelt erop, en die klinken toch in de regel heel erg mooi.
Oh dat weet ik... 't zijn verre van de beste toeters die beide fabrikanten te bieden hebben. Doet er niet zo veel toe naar mijn mening, de middenklassers en 'student' modellen zijn zo'n beetje het beste wat je tegenkomt als amateur trompettist.
Daarbij heb ik een erg specifieke smaak als het gaat om klankkleur. Bij de vereniging hebben 3 trompettisten een Bach Stradivarius met een ML boring. Ik weet uit eigen ervaring dat die over het algemeen iets makkelijker blazen als mijn Getzen Capri. Maar ik vind ze niet zo fijn aanpassen aan verschillende omstandigheden en samenstellingen van orkest. Ik heb eens een maandje of twee op een wat duurdere Yamaha Xeno van een vriend geblazen, maar ook die was voor mij wat 'te arrogant en dominant'. Ligt waarschijnlijk aan mij.
Een prof krijgt een mooi geluid zelfs uit een trompetje 'made in china' van €75,-; voor mij niet zo relevant denk ik. Ik had misschien moeten zeggen dat ik een amateur nog nooit op een Yamaha trompet met een echt mooie klank heb horen blazen. Maar, ieder 't zijne.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
camel
|
Berichttitel: Geplaatst: 25 maart 2009 13:21 |
|
|
Klepske schreef: Oh dat weet ik... 't zijn verre van de beste toeters die beide fabrikanten te bieden hebben. Doet er niet zo veel toe naar mijn mening, de middenklassers en 'student' modellen zijn zo'n beetje het beste wat je tegenkomt als amateur trompettist.
Leg uit, wat let je om naar een goed gesorteerde zaak te gaan, waar ze alle modellen van de diverse merken op voorraad hebben? Die zaken maken geen onderscheid tussen beroeps of amateur hoor. Ten minste, de laatste keer dat ik er was, niet... Citaat: Een prof krijgt een mooi geluid zelfs uit een trompetje 'made in china' van €75,-; voor mij niet zo relevant denk ik. Ik had misschien moeten zeggen dat ik een amateur nog nooit op een Yamaha trompet met een echt mooie klank heb horen blazen. Maar, ieder 't zijne.
Ik ken talloze amateurs die op hun niveau prima presteren op een Yamaha....
Maar goed, je moet het zelf allemaal weten 
_________________ Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch. http://marnixblogt.blogspot.com/
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Klepske
|
Berichttitel: Geplaatst: 25 maart 2009 16:24 |
|
|
camel schreef: Leg uit, wat let je om naar een goed gesorteerde zaak te gaan, waar ze alle modellen van de diverse merken op voorraad hebben? Die zaken maken geen onderscheid tussen beroeps of amateur hoor. Ten minste, de laatste keer dat ik er was, niet... Ik ken talloze amateurs die op hun niveau prima presteren op een Yamaha.... Maar goed, je moet het zelf allemaal weten 
Euh, naar de spreekwoordelijke snoepwinkel gaan, daar naar lekkere snoepjes kijken en vervolgens moeten betreuren dat je portemonnee het niet toelaat is een vorm van zelfmarteling die ik niet ondersteun. Helaas heb je als student al gauw ergens (te) weinig centen voor.
Ik presteer ook (op mijn niveau) prima op m'n bescheiden Yamaha, dat is het probleem niet, ik heb er wel wat klachten mee, maar daar ga kan ik binnenkort waarschijnlijk iets aan doen (valt WEL binnen mijn budget). Vooral de duurbaarheid van de lak en ventielsnelheid staan mij tegen, zelfs voor een relatief goedkope trompet had dat beter gekunnen naar mijn mening, mm. Maar de klank vind ik nog belangrijker, Yamaha's kleuren wat van zichzelf toch wat feller dan Getzen, da's meer iets van pasteltinten...
Belangrijkste is dat de muzikant er mee uit de voeten kan (in welk geval Getzen en Yamaha als merk allebei prima zijn) en dat die zich er prettig mee voelt (in mijn geval gaat mijn voorkeur naar Getzen, kan t niet helpen).
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
flugel
|
Berichttitel: Geplaatst: 26 maart 2009 09:15 |
|
Geregistreerd: 18 dec 2002 12:45 Berichten: 651 Woonplaats: Nuenen
|
Klepske schreef: Een prof krijgt een mooi geluid zelfs uit een trompetje 'made in china' van €75,-; voor mij niet zo relevant denk ik. Klopt, maar op een "fatsoenlijke" toeter gaat 't 1000x makkelijker! Citaat: Ik had misschien moeten zeggen dat ik een amateur nog nooit op een Yamaha trompet met een echt mooie klank heb horen blazen. Maar, ieder 't zijne.
Voorlopige conclusie: je moet meer naar concerten gaan!
Succes met je instrumenten, als je er tevreden mee bent: gefeliciteerd. Ga hier echter niet verkondigen dat je als amateur niet gebaat bent bij een goed cq. beter instrument omdat je daar toch niet alle mogelijkheden uithaalt, da's, met alle respect, naar mijn mening bull-shit.
_________________ Let's make some noise!!
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Klepske
|
Berichttitel: Geplaatst: 27 maart 2009 00:24 |
|
|
flugel schreef: Klepske schreef: Een prof krijgt een mooi geluid zelfs uit een trompetje 'made in china' van €75,-; voor mij niet zo relevant denk ik. Klopt, maar op een "fatsoenlijke" toeter gaat 't 1000x makkelijker! Citaat: Ik had misschien moeten zeggen dat ik een amateur nog nooit op een Yamaha trompet met een echt mooie klank heb horen blazen. Maar, ieder 't zijne. Voorlopige conclusie: je moet meer naar concerten gaan! Succes met je instrumenten, als je er tevreden mee bent: gefeliciteerd. Ga hier echter niet verkondigen dat je als amateur niet gebaat bent bij een goed cq. beter instrument omdat je daar toch niet alle mogelijkheden uithaalt, da's, met alle respect, naar mijn mening bull-shit.
Zoals jij het zegt ben ik het ermee eens en is 't ook bullshit. Een 'goed' instrument is goed, een 'beter' instrument is beter, dat geld voor alles, lijkt me duidelijk. Natuurlijk is het ook voor een amateur ook beter een betere te hebben.. Wat ik wèl denk is dat een amateur relatief minder meerwaarde heeft van die betere toeter t.o.v. een goede toeter, dus wat deze méér kost, dan een prof. Misschien zit ik er finaal naast, zou best kunnen.
Ik hoor het verschil tussen Getzen, Yamaha en Bach. Laat ik nu vinden dat de instrumenten van Getzen mooier ''kleuren'' NAAR MIJN SMAAK. Da's tzelfde als dat ik zou zeggen dat ik pindakaas van merk A liever proef dan van merk B, verschilt per persoon. Ik zeg niet dat ik er stellig van overtuigd van ben dat Getzen over het algemeen beter is dan welk ander merk ook. Het geluid dat die toeters maken is ongeveer wat ik zoek in een trompet, andere merken wijken daar wat meer van af, kwestie van persoonlijke voorkeur; dat snap ik en heb ik volgens mij al een keer of 5 gezegd  .
Oké, nu beloof ik op dit forum NIET meer te zeggen dat ik Getzen trompetten mooier vind klinken qua kleur als andere toeters die ik tegenkom; dat schept alleen maar verwarring.
Meer naar concerten gaan zit er helaas niet in. Er is een promconcert over een paar weken waar ik naartoe wilde, maar ik ben daar inmiddels zelf ook deelnemend muzikant. Ik zal in de toekomst nóg beter naar de trompetsecties gaan luisteren.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Theo van Kampen
|
Berichttitel: Zeg 's aaaaaaaa Geplaatst: 27 maart 2009 09:37 |
|
Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50 Berichten: 1753 Woonplaats: Amsterdam
|
Klepske schreef: Oké, nu beloof ik op dit forum NIET meer te zeggen dat ik Getzen trompetten mooier vind klinken qua kleur als andere toeters die ik tegenkom; dat schept alleen maar verwarring.
Nee man, gewoon lekker wel doen! Getzen maakt onwijs goeie toeters die aan de lippen van de juiste man superlekker klinken.
Ik zeg Doc Severinsen  .
_________________ Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-
www.luxuriamusic.com
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
flugel
|
Berichttitel: Geplaatst: 29 maart 2009 20:27 |
|
Geregistreerd: 18 dec 2002 12:45 Berichten: 651 Woonplaats: Nuenen
|
Klepske schreef: Zoals jij het zegt ben ik het ermee eens en is 't ook bullshit. Een 'goed' instrument is goed, een 'beter' instrument is beter, dat geld voor alles, lijkt me duidelijk. Natuurlijk is het ook voor een amateur ook beter een betere te hebben.. Wat ik wèl denk is dat een amateur relatief minder meerwaarde heeft van die betere toeter t.o.v. een goede toeter, dus wat deze méér kost, dan een prof. Misschien zit ik er finaal naast, zou best kunnen.
Misschien moet je het verschil eens opzoeken tussen relatieve en absolute vergelijkingen dan snap je me waarschijnlijk een stuk beter.
V.w.b. je mening over Getzen: ik heb niet gezegd dat ik Getzen instrumenten slecht vind klinken. Jij geeft aan dat je nog nooit een amateur op een Yamaha mooi hebt horen klinken, mijn conclusie was dat dat meer over jou zegt dan over Yamaha...
_________________ Let's make some noise!!
|
|
| Omhoog |
|
 |