trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Van Laar bugels
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 06:51

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 78 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jun 2005 14:22 
Moderator

erikveldkamp schreef:
Als ik niet objectief kan testen kan ik beter stoppen met toeters testen voor de Sonic. Dan gelooft niemand me meer. Daarom zeg ik er bij mijn testen bij als iets een smaakkwestie is of niet en geef ik er de argumenten bij waarom ik iets zo vindt. Daarbij moet je een trompet beoordelen op waar die voor gemaakt is.

Uit nieuwsgierigheid, welk model Taylor is een Olds kopie ?

Nee maar jij bent, met alle respect ook niet objectief, zoals ik dat van niemand, mijzelf incluis weiger aan te nemen. Dat jij ergens een trompettest voor doet isnuttig, want mensen kunnen een bepaald beeld of richtlijn krijgen. Maar er is maar een Erik Veldkamp, en elke andere trompettist zal een instrument anders ervaren, ondanks jouw tests.
Daarnaast, jij bent een jazz pro, en jij beoordeelt trompetten net ff anders als frits of welke klassieke speler dan ook.

Taylor Heritage modellen, kijk maar ff op brass import

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jun 2005 14:41 

erikveldkamp schreef:
Nee op alles... :lol:

Lees Hub's site, daar staan alle nieuwtjes op.

Ja, sorry hoor, ik kan het soms ook niet meer bij houden................ :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jun 2005 14:46 

Ik kan een trompet wel testen op stemming, of hij open blijft/gaat bovenin, of hij lekker doorblaast of meer compact klinkt, of hij goed gebouwd is, etc. Dat zijn objectieve dingen. De klank is ook redelijk objectief te beschrijven.

Of hij me bevalt of niet is een smaak kwestie. Dat zeg ik er dan ook bij.

Daarnaast heb ik al een hoop trompetten in mijn hand gehad om een globaal overzicht te hebben van wat er zo op de markt is. dat helpt ook. Ik kan zo ook vergelijken met andere merken. Ik probeer ook een paar weken op de instrumenten te spelen, dat geeft een beter beeld dan maar even in een winkel iets uit proberen. dat werkt niet.

Daarnaast test ik geen instrumenten waar ik zelf niet op zou kunnen spelen. Dus ik test geen C trompetten, cornetten e.d. Alleen maar Bb trompetten en bugels.

Veel objectiever gaat niet volgens mij. Of jij er dan wel of niet iets mee kunt, is een 2e, dat is altijd aan de lezer, zoals bij elke test of recensie. (Gelukkig maar).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jun 2005 14:49 

MagnumHorn schreef:
erikveldkamp schreef:
Als je mijn post leest, dan zeg ik dus ook dat ze er nog niet op spelen omdat ze de bugels nog niet hebben. Wat betreft de B5 trompet heb ik destijds gezegd dat Ruud er 1 aan het testen was. Dat is toch wat anders dan dat ie er permanent op speelt. Jan Oosthof staat op een nieuwe reclame foto van Hub met een B2 trompet. Ik mag er dan vanuit gaan dat de trompet hem bevalt... :wink:

Erik, mijn vraag was ook meer gericht aan karel die dit aanhaalde. Jij bent hier duidelijk in geweest.

Maar hoe zit het eigenlijk? heb je Ruud weleens gesproken hoe hij de van Laar t.o.v. zijn Cuesnon beoordeelde?

8)

Ik meende hier eens gelezen te hebben dat ze allemaal op van Laar bugels speelden, vandaar.

V.w.b. trompet, heb ik Ruud Breuls nooit anders dan op een Bach zien spelen.

Maar ja, die gasten klinken op alles goed, toch................ :!:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jun 2005 14:57 

Ik heb Ruud nog nooit slecht horen spelen of dat ie ergens slecht op klonk. Dat klopt. Als je ergens slecht/goed op klink, dan ligt dat (gelukkig) ook niet in de 1e plaats aan de toeter. Als een trompet goed bevalt ga je wel beter spelen omdat je er meer plezier in hebt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jun 2005 15:37 

Wat bij mij persoonlijk wel meespeelt is als een trompet wat zwaarder speelt dat ik dan wat geforceerder ga spelen en zodoende een stuk minder klink dan dat ik zou willen. Opvallend vind ik wel dat oudere (vintage) trompetten vaak makkelijker spelen dan de nieuwere versie van hetzelfde merk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jun 2005 16:20 

Dat is allemaal relatief, mijn Bach Mt.V. speelt ook zwaarder dan een gemiddelde Mt.V (omdat ie ook 100gr. zwaarder is) maar daarvoor krijg ik veel meer terug. Dus meer klank, projectie en feedback. Uiteindelijk speelt dat in de praktijk als lead dus weer lichter.

Een lichtere trompet speelt nu eenmaal lichter maar levert vaak op de klank in, er zit dus te weinig body in het geluid. Het blijft altijd een compromis. Oudere toeters (30+) hebben vaak het voordeel dat het metaal wat minder "gestrest" is. Vereglijk het met het hout van een oude Stradivarius viool. Door het bewerken (hameren) heeft het metaal toch een hoop te verwerken gekregen en door de tijd heen "ontspant" het metaal zich vaak. Dat verklaart soms waarom oudere toeters in vergelijk met de nieuwe versies wat beter spelen (resoneren).

Ik merk dit ook goed aan mijn gerestaureerde Bach NY uit 1941. Die is licht maar heeft toch een rijke vette klank. Veel meer dan een vergelijkbare nieuwe versie.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jun 2005 16:36 

Eén van de zwaarste toeters (voor mij) is de oude Connstellation. Weegt veel maar spreekt voor mij te zwaar aan. Echter de trompettisten die er op spelen, zoals Jarmo Hoogendijk, klinken er allemaal erg vet op. Je moet zo'n instrument wél aankunnen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 78 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur