trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Andy Taylor, trompetbouwer of kunstenaar?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 16 jun 2024 13:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 115 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 feb 2009 18:51 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Puur koper is nogal zacht materiaal, vandaar dat men dat weinig gebruikt voor muziekinstrumenten. Gold brass is veel gebruikelijker, daar zit zo'n 20% zink bij en is daardoor veel sterker. Messing heeft een verhouding van 70/30.

Als je dus een demper in de beker van zo'n koperen toeter duwt, moet je oppassen dat je de beker niet verbuigt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 feb 2009 19:14 
Offline

Geregistreerd: 09 jan 2006 00:24
Berichten: 336
Woonplaats: Eindhoven
Nou..... Hier dan een reactie van één van de doorwinterde Taylor spelers:
Ik speel al geruime tijd op een 46V en ik kan jullie vertellen dat dat zowel door mij, als door mijn medemusici als positief ervaren wordt. Natuurlijk vergt een dergelijk instrument wat aanpassing. Maar dat geldt evengoed voor een OIRAM of een B4.
Ik ben het wel met Erik eens dat het geen uitgerekende Lead-toeter is, daarvoor kun je beter een Kliko of een Bobby Shew nemen, maar het mixen in een sectie (waarvoor ik aanvankelijk ook best bang was) is geen probleem.
Pro's:
De sound van de Taylor (is persoonlijk, maar ik vind hem fantastisch klinken)
De stemming. Mijn Taylor stemt super in alle registers.
Het "inklikken" van de tonen, ofwel slechts geringe kans op kicksen.
De afwerking en de kwaliteit van het instrument.
Het voortreffelijke Bauerfeind loopwerk.
Contra's
De prijs
Het gewicht (ook daaraan moet/kun je wennen)
Verder ????? Ik zou het niet weten...

Ik ben erg blij met mijn Taylor en ikheb voor de aankoop ervan ook op verschillende HvL's gespeeld!!! Super instrumenten, maar puur vanwege het geluid is mijn keuze gevallen op een Taylor.
En vwb. de customs...... Ach, zie het als een promotie stunt van Andy. Ik geloof nooit dat hij daar veel omzet in heeft. De meeste serieuze trompettisten kiezen uiteindelijk toch voor een wat conservatiever ontwerp.

_________________
Taylor Chicago 46V
Romeo Adaci Shark No.9
Stomvi Master
Smith & Watkins
Bach Strad 72*


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 feb 2009 19:41 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Even rectificeren: ik heb helemaal niets tegen de trompetten van Andy Taylor, ik bewonder zijn creativiteit en vakmanschap enorm. Over zijn reguliere trompetten weet ik niet veel, hij beweegt zich nu naar eigen zeggen in het mainstreamgebeuren met zijn Collaboration trumpet (dus eentje die hij eigenlijk niet zelf produceert vermoed ik), ook zien de Chicago's er goed uit. Het onderwerp ging hier over zijn custom trompetten en de zin daarvan. Het fotootje van Ruli was dan ook niet representatief want ik had in mijn eerder post de Custom Copper (moet je op de site van AT kijken bij custom en dan doorklikken naar more custom...) bedoeld en niet de Chicagocopper van het fottootje. Zuiver koper is voor een instrumentbouwer nauwelijk te hanteren, dus als dat lukt is het wel knap maar het resultaat is misschien wel mooi maar minder praktisch. Er zal wel op te spelen zijn maar je moet er wel een uitdeukabonnement bijnemen denk ik.
Een tweede, meer fundamentele vraag die al meerdere malen door Erik Veldkamp is gesteld, is of je met het bouwen van de zwaardere instrumenten zoals sommige Taylors, de Bravura's, de Genesis, de Evolution en de vroege (?) Monettes wel op de goede weg bent. Ik heb het unheimische gevoel dat dat een doodlopende weg is waaraan veel geld wordt uitgegeven met minimaal resultaat. Ik zou graag trompetbouwers zien die de Strad verbeteren (Hub?), de Recording (Taylor?) of nog liever, de Committee (Lawler?).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 feb 2009 19:50 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
delano schreef:
Ik zou graag trompetbouwers zien die de Strad verbeteren (Hub?), de Recording (Taylor?) of nog liever, de Committee (Lawler?).


Hub heeft al een tijdje een verbeterde Strad ML37 te koop en wel de B4.1. Dat is een kopie van de Elkhardt ML37 maar dan met alle verbeteringen. Maar Bach maakt sinds kort ook een verbeterde versie van hun eigen ML37 model. Hij is namelijk wat aangepast richting de oude Bach modellen, de kwaliteit schijnt ook weer een stuk beter te zijn dan een paar jaar geleden. Veder maakt Kanstul ook meedere Bach copies die ook wel goed zullen spelen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 feb 2009 20:22 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Ik wist dat met name de B4 op de MountVernon geent was, geldt dat overigens ook voor de andere typen van Van Laar, zijn dat ook gemodificeerde Bachs?

Misschien vind Erik dit een raar idee maar het zou natuurlijk zeer interessant zijn als hij eens een review zou schrijven over alle Van Laartypes, zoals de verschillen tussen de lichtgewicht en de standaardgewicht, de gemakkelijk doorblazende met rechte ventieldoorgangen en de wat meer weerstandbiedende. En de grote bekers, zowel van dezefde afmetingen maar anders getaperd als van de echt grotere, de B8 en de Oiram.
Volgens mij zou dat een hoop zeggen over trompetbouw in het algemeen. Zou bovendien een hele hoop potentiele klanten een hoop kopzorg besparen.

Verder is het natuurlijk vreemd dat geen enkele bouwer het aandurft (aankan?) om een Committee te bouwen, alleen Lawler heeft die ambitie met de C7 serie waarvan gezegd wordt dat ze prima zijn maar geen Committee.
Afgelebberde en afgebladderde exemplaren van de C., ver uit de vorige eeuw gaan voor 2K+ prijzen de deur uit!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 feb 2009 20:37 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
En... we horen nog steeds niks van Hans, hangt die (nog steeds) boven de plee?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 feb 2009 20:49 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
delano schreef:
Ik wist dat met name de B4 op de MountVernon geent was, geldt dat overigens ook voor de andere typen van Van Laar, zijn dat ook gemodificeerde Bachs?


De B4 is geen gemodificeerde Bach, maar Hub's versie van een Bach Mt. Vernon/New York. De B7 was in eerste instantie een soort Bach ML72. Alle andere modellen hebben niet veel met een Bach van doen. Ze spelen sowieso met veel minder weerstand en daardoor veel opener.

Maar omdat er altijd klanten zijn die die weerstand wel willen heeft Hub versies gemaakt waar een .1 achter staat. Dus bijv. de B4.1 en de B5.1, die hebben meer weerstand dan de gewone B4 en B5.

delano schreef:
Misschien vind Erik dit een raar idee maar het zou natuurlijk zeer interessant zijn als hij eens een review zou schrijven over alle Van Laartypes, zoals de verschillen tussen de lichtgewicht en de standaardgewicht, de gemakkelijk doorblazende met rechte ventieldoorgangen en de wat meer weerstandbiedende. En de grote bekers, zowel van dezefde afmetingen maar anders getaperd als van de echt grotere, de B8 en de Oiram.
Volgens mij zou dat een hoop zeggen over trompetbouw in het algemeen. Zou bovendien een hele hoop potentiele klanten een hoop kopzorg besparen.


Dat heb ik in het verleden al diverse malen gedaan, maar inmiddels zijn er weer diverse nieuwe modellen bijgekomen die ik ook nog niet gespeeld heb. Ik ben sinds september 2008 ook niet meer bij Hub op de koffie geweest. Maar dat zal er de komende maand wel weer een keer van komen. Hij moet volgende week eerst naar Helsinki.

delano schreef:
Verder is het natuurlijk vreemd dat geen enkele bouwer het aandurft (aankan?) om een Committee te bouwen, alleen Lawler heeft die ambitie met de C7 serie waarvan gezegd wordt dat ze prima zijn maar geen Committee.
Afgelebberde en afgebladderde exemplaren van de C., ver uit de vorige eeuw gaan voor 2K+ prijzen de deur uit!


Ik zou niet weten waarom je de Committee na moet bouwen. Er zijn genoeg alternatieven te vinden die beter spelen. Ik noem een van Laar B8.

Maar dit gaat allemaal redelijk off-topic, we hadden het over Andy's soldeertechnieken... :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 feb 2009 20:55 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 sep 2001 22:02
Berichten: 1706
Woonplaats: ´s-Hertogenbosch
delano schreef:
En... we horen nog steeds niks van Hans, hangt die (nog steeds) boven de plee?

Nee hoor, ben al weer boven :lol: maarre.. jullie kunnen deze discussie best zonder mij af :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 115 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.